Malgrat Confidencial 23/6/10
.
.
Aquest passat dilluns dia 21 de juny, la Coordinadora per la Salvaguarda del Montseny i l’entitat naturalista Orchis han denunciat davant la Fiscalia de Medi Ambient de l’Audiència Territorial de Barcelona i el Departament de Medi Ambient i Habitatge de la Generalitat de Catalunya el que consideren irregularitats i incompliments en l’execució de les obres de connexió que s’estan duent a terme entre la dessaladora de Blanes i la potabilitzadora de Cardedeu. Ambdues entitats assenyalen que els treballs “han afectat greument a espècies i espais protegits” del riu La Tordera. Les obres s’estan realitzant per abastar d’aigua a la ciutat de Barcelona.
.
Concretament, la denúncia va dirigida a l’empresa pública encarregada del projecte (Aigües Ter-Llobregat), l’Agència Catalana de l’Aigua (ACA) i contra el propi departament de Medi Ambient de la Generalitat. Els ecologistes consideren que, durant l’execució de les obres, cap d’aquests organismes ha complert les normatives vigents que els obliga a vetllar pels espais naturals i la flora i la fauna de la zona, inclosos a la Xarxa Natura 2000.
.
Una obra de la dessaladora de Blanes a la Fiscalia
Diari de Girona 23/6/10
Les associacions creuen que hi ha "irregularitats" en la connexió fins a Cardedeu
.
Concretament, la denúncia va dirigida a l’empresa pública encarregada del projecte (Aigües Ter-Llobregat), l’Agència Catalana de l’Aigua (ACA) i contra el propi departament de Medi Ambient de la Generalitat. Els ecologistes consideren que, durant l’execució de les obres, cap d’aquests organismes ha complert les normatives vigents que els obliga a vetllar pels espais naturals i la flora i la fauna de la zona, inclosos a la Xarxa Natura 2000.
.
Una obra de la dessaladora de Blanes a la Fiscalia
Diari de Girona 23/6/10
Les associacions creuen que hi ha "irregularitats" en la connexió fins a Cardedeu
.
Les dues entitats van recordar que no estan en contra del projecte, sinó del procés d'execució. diari de girona
.
BLANES JORDI VERA/ACN
.
BLANES JORDI VERA/ACN
La Coordinadora per a la Salvaguarda del Montseny i Orchis, Associació Naturalistes de la Selva i l'Alt Maresme, van denunciar dilluns les obres de connexió entre la dessaladora de Blanes i la potabilitzadora de Cardedeu a la Fiscalia de Medi Ambient de l'Audiència de Barcelona i al Departament de Medi Ambient i Habitatge "per les irregularitats i pels incompliments en l'execució de l'obra" per part d'Aigües del Ter Llobregat (ATLL), l'Agència Catalana de l'Aigua (ACA) i el mateix Departament.
.
.
Segons les dues entitats, les ?obres de connexió entre la planta dessaladora i l'estació de tractament del Ter s'estan realitzant per abastar d'aigua a la ciutat de Barcelona gràcies a la resolució del decret de sequera del període 2007-2008, "un decret que ja ha estat derogat, per la qual cosa les obres perden el caràcter d'urgència". Entre d'altres, les entitats denuncien diversos aspectes de la tramitació del projecte, com ara la manca d'exposició pública, d'un traçat alternatiu, l'afectació d'espais i espècies protegides i fins i tot l'autorització per part del departament a l'inici de les obres "tot i conèixer el projecte, la seva tramitació, i el medi natural, espais naturals i espècies vegetals i animals protegides".
.
.
Pel que fa a l'execució de les ?obres, es fa constar que hi ha una manca de programa de vigilància ambiental de l'obra, l'afectació d'hàbitats d'interès comunitari, d'espècies d'aus protegides en època reproductora, l'alteració de la dinàmica fluvial del riu, els abocaments de sediments sobre zones inundables i hàbitats d'interès amb flora i fauna protegida.Per tot plegat, les dues entitats demanen l'aturada immediata de les obres "fins que es tramiti correctament el projecte i es garanteixi la protecció dels valors naturals dels espais protegits". A més, s'exigeix "que es depurin les responsabilitats necessàries per evitar casos similars i la correcta restauració dels espais naturals afectats fins al moment". Es va destacar, però, que no estan en contra del projecte sinó de l'execució.
.
.
El departament de Medi Ambient, per la seva banda, va recordar que les obres van ser declarades d'emergència durant la passada sequera 2007-2008 i que aquest tipus d'actuacions no han de passar obligatòriament el tràmit d'avaluació ambiental, però, tot i això han de complir una sèrie de requeriments, que estan sent supervisats pel Departament.
.
.
A més, es va informar que s'està elaborant una memòria de les actuacions que es desenvoluparan un cop finalitzin les obres i que tenen l'objectiu de restaurar ambientalment la zona on s'han desenvolupat els treballs. Segons el departament, està previst que la restitució no comenci fins la tardor, ja que ara no és la millor època per plantar. Es va anunciar, a més, que membres de l'ACA es reuniran en els propers dies amb les entitats que hi estiguin interessades.
.
La Coordinadora per la Salvaguarda del Montseny denuncia l'empresa pública Aigües Ter Llobregat
CUP Sant Celoni 22/6/10
.
1. La manca d’exposició pública del projecte.
2. La manca d’un traçat alternatiu (quan aquest és totalment possible i viable, i no afecta els espais naturals i les espècies vegetals i animals protegits) per motius econòmics i de calendari, i la tramitació del projecte sense cap mena de consideració envers el medi natural.
3. El traçat i les obres afecten directament o indirectament espais protegits.
4. El traçat i les obres afecten directament o indirectament espècies animals d’interès comunitari.
5. El traçat i les obres afecten directament o indirectament hàbitats d’interès comunitari inclosos a la Directiva 97/62/CE (directiva Hàbitats).
6. Per l'inici de les obres sense la tramitació d’Avaluació d'Impacte Ambiental (AIA) prèvia.
7. La manca d’una Memòria Ambiental prèvia del projecte.
8. La fragmentació del projecte en 4 trams (més diferents ramals de distribució a diferents municipis) que impedeix una coherència i una correcta avaluació ambiental o d’afectació al medi natural.
9. La manca de detalls importants del projecte constructiu (zones d’aplec, accessos oberts, etc.), que poden tenir una afectació important sobre els espais naturals protegits, i la flora i fauna protegida, i que no es tenen en compte ni abans ni després de l'inici de les obres del projecte de cara a les corresponents mesures preventives, correctores o compensatòries.
10. L’autorització i/o manca de tramitació ambiental per part del DMAH a l’inici de les obres tot i conèixer el projecte, la seva tramitació i el medi natural, espais naturals protegits i espècies vegetals i animals protegides afectades.
11. L’autorització i/o manca de tramitació d’ús de Domini Públic Hidràulic per part de l’ACA a l’inici de les obres tot i conèixer el projecte, la seva tramitació i el medi natural, espais naturals protegits i espècies vegetals i animals protegides afectades.
En l’execució de les obres:
1. La manca d’un programa de vigilància ambiental de l’obra per part d’ATLL.
2. No s’ha tingut en compte l’afectació sobre hàbitats d’interès comunitari.
3. Treballs que afecten directament les espècies d’aus protegides en època reproductora.
4. Alteració de la dinàmica fluvial del riu.
5. Obertura de nous vials i accessos al medi natural.
6. Alteració important dels nivells freàtics de les zones humides protegides.
7. Abocaments de sediments sobre zones inundables i hàbitats d'interès comunitari amb flora i fauna protegida.
8. Contaminació acústica i lumínica als espais naturals protegits.
9. Afavoriment i expansió de rizomes i peus d’espècies vegetals exòtiques (principalment la canya).
10. Abocament directe o indirecte de residus sòlids i químics al curs fluvial i/o proximitats.
11. La nul·la o deficient comunicació (segons trams) per part d’ATLL a la Direcció General de Polítiques Ambientals i Sostenibilitat del DMAH de la documentació requerida un cop les obres ja es troben molt avançades.
12. La manca d’un seguiment de l’obra per part del DMAH.
13. La manca d’inspecció per part de l’ACA de les obres, de la correcta aplicació del projecte i de la seva afectació sobre el DPH, tot i conèixer el projecte constructiu i el traçat de l’obra, els canvis de traçat produïts i l’afectació sobre el medi natural, els espais naturals protegits, i les espècies vegetals i animals protegides, i tot i rebre queixes per part de particulars i associacions.
14. Durant el decurs de les obres hi ha hagut modificacions de traçat per part d’ATLL que han afectat espais naturals, hàbitats d’interès comunitari i espècies animals i vegetals protegides sense cap valoració ambiental, sense cap mena de mesures preventives, correctores o compensatòries per la seva afectació, amb criteris estrictament econòmics i de calendari, i que no es veien afectats segons el projecte original.
En la finalització de les obres:
.
La Coordinadora per la Salvaguarda del Montseny denuncia l'empresa pública Aigües Ter Llobregat
CUP Sant Celoni 22/6/10
.
La Coordinadora per a la Salvaguarda del Montseny i Orchis (Associació Naturalistes de la Selva i l'Alt Maresme) han presentat una denúncia contra l'ATLL (Aigües Ter Llobregat), l'ACA (Agència Catalana de l'Aigua) i el Departament de Medi Ambient i Habitatge pels incompliments en l’execució de l’obra de la canonada que va de la dessalinitzadora de Blanes a la potabilitzadora de Cardedeu i per afectar espècies i espais protegits de la Tordera. Les obres de connexió entre la planta dessalinitzadora de la Tordera (a Blanes) i l’estació de tractament del Ter (a Cardedeu) s’estan fent per abastar d’aigua la ciutat de Barcelona. Aquestes obres són fruit de la resolució del decret de sequera de 2007-2008, un decret ja derogat, per la qual cosa les obres perden el caràcter d’urgència.
Un cop començades les obres s’han observat força irregularitats i incompliments de la legislació vigent i per això la Coordinadora per la Salvaguarda del Montseny i Orchis van presentar, el dilluns dia 21 de juny, una denúncia a l’empresa pública Aigües Ter-Llobregat com a promotora i responsable del projecte de connexió de la ITAM de Tordera amb l'ETAP del Ter, així com contra l'Agència Catalana de l'Aigua (ACA), empresa pública de la Generalitat de Catalunya encarregada de la política del Govern en matèria d’aigües i de la gestió del Domini Públic Hidràulic (DPH), i contra el mateix Departament de Medi Ambient i Habitatge (DMAH), com a responsable de vetllar pels espais naturals i la flora i fauna protegida a conseqüència del projecte Connexió de la ITAM de la Tordera amb l’ETAP del Ter i de l’execució de les obres, i amb base als fets que es detallen a continuació:
Un cop començades les obres s’han observat força irregularitats i incompliments de la legislació vigent i per això la Coordinadora per la Salvaguarda del Montseny i Orchis van presentar, el dilluns dia 21 de juny, una denúncia a l’empresa pública Aigües Ter-Llobregat com a promotora i responsable del projecte de connexió de la ITAM de Tordera amb l'ETAP del Ter, així com contra l'Agència Catalana de l'Aigua (ACA), empresa pública de la Generalitat de Catalunya encarregada de la política del Govern en matèria d’aigües i de la gestió del Domini Públic Hidràulic (DPH), i contra el mateix Departament de Medi Ambient i Habitatge (DMAH), com a responsable de vetllar pels espais naturals i la flora i fauna protegida a conseqüència del projecte Connexió de la ITAM de la Tordera amb l’ETAP del Ter i de l’execució de les obres, i amb base als fets que es detallen a continuació:
En la tramitació del projecte
1. La manca d’exposició pública del projecte.
2. La manca d’un traçat alternatiu (quan aquest és totalment possible i viable, i no afecta els espais naturals i les espècies vegetals i animals protegits) per motius econòmics i de calendari, i la tramitació del projecte sense cap mena de consideració envers el medi natural.
3. El traçat i les obres afecten directament o indirectament espais protegits.
4. El traçat i les obres afecten directament o indirectament espècies animals d’interès comunitari.
5. El traçat i les obres afecten directament o indirectament hàbitats d’interès comunitari inclosos a la Directiva 97/62/CE (directiva Hàbitats).
6. Per l'inici de les obres sense la tramitació d’Avaluació d'Impacte Ambiental (AIA) prèvia.
7. La manca d’una Memòria Ambiental prèvia del projecte.
8. La fragmentació del projecte en 4 trams (més diferents ramals de distribució a diferents municipis) que impedeix una coherència i una correcta avaluació ambiental o d’afectació al medi natural.
9. La manca de detalls importants del projecte constructiu (zones d’aplec, accessos oberts, etc.), que poden tenir una afectació important sobre els espais naturals protegits, i la flora i fauna protegida, i que no es tenen en compte ni abans ni després de l'inici de les obres del projecte de cara a les corresponents mesures preventives, correctores o compensatòries.
10. L’autorització i/o manca de tramitació ambiental per part del DMAH a l’inici de les obres tot i conèixer el projecte, la seva tramitació i el medi natural, espais naturals protegits i espècies vegetals i animals protegides afectades.
11. L’autorització i/o manca de tramitació d’ús de Domini Públic Hidràulic per part de l’ACA a l’inici de les obres tot i conèixer el projecte, la seva tramitació i el medi natural, espais naturals protegits i espècies vegetals i animals protegides afectades.
En l’execució de les obres:
1. La manca d’un programa de vigilància ambiental de l’obra per part d’ATLL.
2. No s’ha tingut en compte l’afectació sobre hàbitats d’interès comunitari.
3. Treballs que afecten directament les espècies d’aus protegides en època reproductora.
4. Alteració de la dinàmica fluvial del riu.
5. Obertura de nous vials i accessos al medi natural.
6. Alteració important dels nivells freàtics de les zones humides protegides.
7. Abocaments de sediments sobre zones inundables i hàbitats d'interès comunitari amb flora i fauna protegida.
8. Contaminació acústica i lumínica als espais naturals protegits.
9. Afavoriment i expansió de rizomes i peus d’espècies vegetals exòtiques (principalment la canya).
10. Abocament directe o indirecte de residus sòlids i químics al curs fluvial i/o proximitats.
11. La nul·la o deficient comunicació (segons trams) per part d’ATLL a la Direcció General de Polítiques Ambientals i Sostenibilitat del DMAH de la documentació requerida un cop les obres ja es troben molt avançades.
12. La manca d’un seguiment de l’obra per part del DMAH.
13. La manca d’inspecció per part de l’ACA de les obres, de la correcta aplicació del projecte i de la seva afectació sobre el DPH, tot i conèixer el projecte constructiu i el traçat de l’obra, els canvis de traçat produïts i l’afectació sobre el medi natural, els espais naturals protegits, i les espècies vegetals i animals protegides, i tot i rebre queixes per part de particulars i associacions.
14. Durant el decurs de les obres hi ha hagut modificacions de traçat per part d’ATLL que han afectat espais naturals, hàbitats d’interès comunitari i espècies animals i vegetals protegides sense cap valoració ambiental, sense cap mena de mesures preventives, correctores o compensatòries per la seva afectació, amb criteris estrictament econòmics i de calendari, i que no es veien afectats segons el projecte original.
En la finalització de les obres:
1. No s’han previst mesures correctores o compensatòries per minimitzar els efectes negatius de l’obra.
2. No s'ha contemplat l'eliminació dels nous accessos oberts en el medi natural.
2. No s'ha contemplat l'eliminació dels nous accessos oberts en el medi natural.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada