dilluns, 1 de febrer del 2010

Sobre la pesca d'arrossegament 1/2/10. Diari de Girona

150 vaixells de pesca de Girona i Barcelona comencen per primer cop una veda biològica per regenerar les captures
Diari de Girona 1/2/10

ACN
Uns 150 vaixells de la flota d'arrossegament catalana es queden un mes a port. Són embarcacions de la Costa Brava i del litoral de Barcelona, excepte la flota de la ciutat, que aquest dilluns han començat un mes de veda biològica per regenerar les captures. 'És evident que hi haurà una mancança de peix fresc i de qualitat als mercats', ha afirmat el president de la Federació Nacional Catalana de Confraries, Eusebi Esgleas. La veda durarà fins el 2 de març. 'Ho fem sobretot per preservar el producte estrella', ha explicat Esgleas que exposa que durant els mesos de gener i febrer solen capturar gambes petites que tenen poc valor comercial. 'És millor esperar i que la puguem capturar més gran', conclou.

Vaixells amarrats a port a Blanes, Roses, Palamós, Llançà, Port de la Selva, Arenys de Mar, Mataró, Sant Pol de Mar i Vilanova i la Geltrú. Aquest dilluns al matí la flota d'arrossegament dels ports del litoral de Girona i el de Barcelona no han sortit a feinejar. No ho faran durant un mes. Per primer cop, les flotes d'aquestes confraries fan una veda biològica que ha de servir per deixar 'reposar el mar' i que es regenerin les captures. Tarragona fa quinze anys que fa veda i els pescadors de Barcelona ciutat la faran durant el mes d'agost.

Eusebi Esgleas, el president de la Federació Nacional Catalana de Confraries de Pescadors, ha explicat que fins el 2 de març els pescadors aniran a l'atur i els armadors rebran un ajut econòmic. Tot i que Esgleas ha exposat que 'hi surten perdent' perquè si surten a feinejar els beneficis són més elevats, Martí Sans, el director general de Pesca i Acció Marítima, ha assegurat que les ajudes d'un milió d'euros en compensació per la veda deixaran al sector 'tranquil'.

'Aquesta veda es pot considerar com un pla de xoc per al sector de la pesca d'arrossegament a Catalunya. El milió d'euros d'ajudes que paguem van destinats als armadors', ha explicat.

'Els mariners tenen les prestacions d'atur. Els que no tinguin atur tindran compensacions a través de la seva confraria, que les rebrà de la direcció general de Pesca', ha declarat Martí Sans. 'A altres punts del país tenen atur i també una ajuda, aquí també hauria de ser igual', ha afirmat Esgleas que posa sobre la taula que preveuen fer com a mínim un mes de veda un cop l'any. 'La idea seria fer-la durant dos mesos, però entenem que és difícil en aquesta conjuntura econòmica', lamenta el president dels pescadors.

El vicepresident de la confraria de pescadors d'Arenys de Mar i portaveu de la flota d'arrossegament, David José Comi, ha lamentat que un mes de veda no és suficient per regenerar les espècies i recorda que la pesca d'arrossegament no és l'única amenaça de la biodiversitat. La contaminació o el retrocés d'algunes espècies són alguns dels exemples que exposa. Tot i que espera que aquesta veda serveixi per millorar les futures captures, ha recordat que entre l'abril del 2008 i el setembre del 2009, els mariscadors d'Arenys de Mar van fer una veda biològica per recuperar el banc de petxina lluenta.

Acabada la veda van denunciar que no havia servit per a res perquè durant la veda es van dur a terme processos de regeneració de platges mitjançant dragues que van malmetre l'ecosistema submarí.

Inversió de futur

'Fem la veda per mantenir la sostenibilitat del mar, sobretot es tracta de preservar el producte estrella, la gamba', Eusebi Esgleas ha explicat que aquesta veda d'un mes pretén ser una 'inversió de futur' perquè les captures es regenerin i 'continuem tenint peix fresc i d'alta qualitat'. El fet de fer la veda durant el febrer serà un benefici per a la captura de més prestigi del litoral, i és que Esgleas ha exposat que durant aquest mes els vaixells d'arrossegament solen capturar gambes petites que al mercat tenen poc valor comercial. Per això, preveuen que les captures de siguin millors perquè 'poden créixer i després es capturen més grans'. 'Esperem que surti bé i que es noti la regeneració del mar', ha conclòs Esgleas.

Eusebi Esgleas opina que als mercats catalans es notarà una 'mancança de peix fresc' perquè la flota d'arrossegament suposa un 10% del total de peix que es consumeix a Catalunya i són la meitat de les captures que fan les confraries catalanes. 'Faltarà peix fresc, que és el de qualitat', ha afirmat Esgleas. Tot i això, ha recordat als compradors que sí que trobaran peix fresc de la flota d'encerclament que portarà anxoves, sardines o verat i també les captures de les arts menors. Unes arts que també tenen interès en trobar fons per poder fer veda.

Veda biològica per regenerar les captures
Diari de Girona 1/2/10

«És millor esperar i que la puguem capturar més gran»

Uns 150 vaixells de la flota d'arrossegament catalana es queden un mes a port. Són embarcacions de la Costa Brava i del litoral de Barcelona, excepte la flota de la ciutat, que aquest dilluns han començat un mes de veda biològica per regenerar les captures. 'És evident que hi haurà una mancança de peix fresc i de qualitat als mercats', ha afirmat el president de la Federació Nacional Catalana de Confraries, Eusebi Esgleas. La veda durarà fins el 2 de març. 'Ho fem sobretot per preservar el producte estrella', ha explicat Esgleas que exposa que durant els mesos de gener i febrer solen capturar gambes petites que tenen poc valor comercial. 'És millor esperar i que la puguem capturar més gran', conclou.

«Els vaixells d'arrossegament poden desaparèixer»
Diari de Girona 1/2/10

Cada vaixell podria estalviar fins a 18.000 euros de mitjana a l'any si reduís la resistència del buc

ACN/DDG
Martí Sans, el director general de Pesca i Acció Marítima del Departament d'Agricultura, Pesca i Acció Rural (DARP), ha assegurat aquest matí que el sector de la pesca d'arrossegament només es podrà salvar si aplica determinades propostes d'estalvi energètic. Cada vaixell podria estalviar fins a 18.000 euros de mitjana a l'any si reduís la resistència del buc i l'equip de pesca o operés l'embarcació amb criteris d'eficiència energètica. Segons Sans, si s'apliquen els canvis que proposa el DARP, 'el sector es podrà salvar. Si no, correm un risc seriós de que les oscil·lacions del preu del carburant impedeixin que moltes embarcacions surtin a pescar per falta de rendibilitat econòmica'.

Martí Sans, el director general de Pesca i Acció Marítima del Departament d'Agricultura, Pesca i Acció Rural (DARP), ha assegurat aquest matí que el sector de la pesca d'arrossegament només es podrà salvar si aplica les propostes d'estalvi d'energia que inclou l'estudi 'Millora de l'eficiència, la sostenibilitat i el benefici de la flota pesquera d'arrossegament catalana', que ha elaborat el DARP conjuntament amb l'empresa pública Tragsatec, la Universitat Politècnica de Catalunya i el Col·legi d´Enginyers Navals i Oceanogràfics de Catalunya.

Segons Sans, 'si s'aplica aquest projecte, el sector es podrà salvar. Si no, correm un risc seriós de que les oscil·lacions del preu del carburant impedeixin que moltes embarcacions surtin a pescar per falta de rendibilitat econòmica'. El director general de Pesca ha reconegut que aquest procés minvaria la flota pesquera catalana, tot i que ha volgut remarcar que no és obligatori per a les empreses.

Un vaixell d'arrossegament podria estalviar un 29 per cent d'energia al dia si apliqués determinades mesures tècniques, segons l'informe. Es calcula que cada vaixell podria estalviar fins a 18.000 euros de mitjana a l'any si apliqués mesures destinades a reduir la resistència del buc i l'equip de pesca, millorar el funcionament dels equips o operar i gestionar l'embarcació amb criteris d'eficiència energètica. Els autors de l'estudi han recordat que la flota pesquera catalana destina la meitat dels seus ingressos a pagar el combustible, aproximadament uns 62.000 euros per embarcació a l'any.

A nivell mediambiental, la mesura també significaria una reducció en les emissions de CO2 d´entre el 15 i el 29%. Actualment, la flota pesquera catalana consumeix al voltant de 78 milions de litres de carburant en el litoral, l'equivalent al consum anual de la flota d'autobusos de la ciutat de Barcelona.

D'altra banda, Martí Sans, el director general de Pesca i Acció Marítima del Departament d'Agricultura, Pesca i Acció Rural (DARP), ha assegurat que les ajudes d'un milió d'euros en compensació per la veda que ha començat avui a Barcelona i Girona deixaran al sector tranquil durant el mes en què duraran les restriccions. 'Aquesta veda es pot considerar com un pla de xoc per al sector de la pesca d'arrossegament a Catalunya. El milió d'euros d'ajudes que paguem van destinats als armadors, mentre que els mariners tenen les prestacions d'atur. Els mariners que no tinguin atur tindran compensacions a través de la seva confraria, que les rebrà de la direcció general de Pesca'.