dijous, 5 de juny del 2008

Algunes notícies més per llegir 5/6/08...


El Govern obrirà una nova carretera que connectarà l'autopista C-32 amb Tossa
Diari de Girona 6/5/08

La carretera tindrà un carril per cada sentit de la marxa i creuarà el PEIN de Cadiretes

E.B, Lloret de Mar / Tossa de Mar.
El Govern català obrirà una nova carretera que connectarà la C-32, l'autopista del Maresme amb Tossa de Mar. Des del Departament de Política Territorial i Obres Públiques han explicat que no serà una prolongació de l'autopista en forma de via ràpida i de pagament, sinó que es construirà una carretera convencional amb només un ?car?ril per sentit de la marxa i per on es podrà circular fins a 90 quilòmetres per hora, el màxim permès en aquests tipus de vies.

Aquesta nova carretera també portarà el nom de C-32 com l'autopista perquè s'entén com un perllongament d'aquesta. De moment el traçat de la nova ?car?retera que unirà Lloret de Mar i Tossa de Mar encara no està definit però serà de 6,4 quilòmetres i la calçada tindrà 7 metres d'amplada, amb vorals d'1,5 metres.
En aquests moment el projecte es troba en fase d'estudi però en l'esborrany amb què està treballant gestió d'Infraestructures SA (GISA) (veure la imatge) es pot comprovar la trajectòria aproximada de la nova via. Venint de Lloret, la prolongació de la C-32 començarà al paratge de les Alegries i s'endinsarà pel massís de les Cardiretes, que en la seva major part es troba protegit pel Pla d'Espais d'Interès Natural (PEIN) del Massís de Cadiretes. La ?car?retera transcorrerà en paral·lel a Rocagrossa i passarà a prop de la urbanització Serrabrava fins a desembocar a Tossa de Mar, on es preveu que enllaci amb la GI-681, la carretera que va de Tossa de Mar fins a Llagostera, al Gironès.

El projecte de fer una carretera que unís l'autopista C-32 fins a Tossa de Mar és un dels objectius que preveu el Pla d'Infraestructures del Transport de Catalunya (2006-2026). De moment, però, no hi ha data d'execució de les obres ni tampoc el projecte. De tota manera, aquesta és una carretera que s'havia reivindicat des de fa anys a la Selva Marítima per tal de descongestionar el trànsit entre ambdues poblacions, sobretot en època estival quan hi ha més volum de trànsit. De fet, un dels projectes que s'havia presentat per fer-la realitat, quan Convergència i Unió governava a la Generalitat, ara fa set anys, projectava que la carretera sortiria des de les Alegries i aniria fins a Canyelles, a tocar de l'inici de Tossa; finalment, però, no es va dur a terme.

Tossa demana respecte pel territori

Els ajuntaments afectats per aquesta nova carretera van rebutjar fa tres anys la possibilitat de perllongar l'autopista del Maresme, entesa com a via de pagament, sobretot pel fort impacte ambiental que podria provocar una gran infraestructura d'aquestes característiques a l'entorn natural d'aquesta zona de la Selva Marítima. Per aquest motiu, van proposar que es creés una carretera lliure de peatge que travessés els tres municipis selvatans. Des de Tossa, la notícia d'aquesta nova carretera que connectarà el municipi amb l'autopista del Maresme es valora positivament, però la primera tinenta d'alcalde, Maria Teresa Moré (CiU), recorda que és una "carretera que portem reivindicant de fa molts anys el poble de Tossa de Mar". Tot i que ahir desconeixien l'abast del projecte, Moré espera que "es respecti el paisatge". A més, recorda que el projecte de CiU tenia en compte túnels que agredien la zona i espera que ara això serà diferent. Aquest diari va intentar localitzar ahir l'alcalde de Lloret, Xavier Crespo (CiU), però va ser impossible.
.


La Generalitat preveu portar sorra a la platja de s'Abanell a l'alçada dels càmpings a Els Pins
Diari de Girona 5/6/08

El senador Miquel Bofill (ERC) insta el Govern central a trobar una solució per al passeig

E.B, Blanes.
El Departament de Política Territorial i Obres Públiques (Dptop)de la Generalitat està ultimant una valoració econòmica de l'actuació d'urgència que ha de servir per reparar el passeig de s'Abanell a l'alçada dels càmpings, al Barri dels Pins. Un tram del que la Generalitat té competències i, per tant, no és el Ministeri de Medi Ambient qui s'ha d'encarregar de millorar l'estat del passeig. Si fa uns dies es sabia que el que s'havia de fer d'urgència és arranjar el passeig i treure les runes, ara el Dptop assegura que també hi portaran sorra per tal de regenerar la platja, que se n'ha quedat sense després de les últimes llevantades.
Cal recordar que el mal estat del passeig en aquesta zona ja ha estat denunciat en nombroses ocasions pels hotelers i càmpings de l'àrea. Així doncs, en aquests moments Generalitat i Ajuntament estan fent la valoració del cost que representarà, però segons el Dptop es farà de forma ràpida per tal de tenir la zona enllestida abans de la temporada d'estiu.
De tota manera, a llarg termini es preveu una actuació per solucionar definitivament la problemàtica del passeig de s'Abanell, que inclourà un acord entre les tres administracions: Ajuntament, Ministeri de Medi Ambient i Generalitat.
D'altra banda, encara aquests dies es poden veure treballs de condicionament del passeig per part de la Direcció General de Costes del Ministeri de Medi Ambient.


Solució definitiva per a s'Abanell


El senador de l'Entesa Catalana de Progrés per Esquerra Republicana Miquel Bofill va demanar ahir al Govern central quina previsió té per trobar una solució definitiva i sostenible per mantenir la platja de s'abanell. Per altra banda, el senador va instar també per escrit el Govern central a detallar els costos que han tingut els treballs de reposició de sorra que s'han fet durant aquest any a la platja.


http://media.epi.es/www.diaridegirona.es/media/especiales/2008-06-12_ESP_2008-06-05_02_10_00_binder2.pdf
Pàg. 6 de l’especial Medi Ambient del Diari de Girona 5/6/08

..............................................................................................

Un projecte de captació d'aigua del Roine inclou un sistema pioner per recuperar sorra per platges gironines
Diari de Girona 5/6/08

Un projecte de captació d'aigua del riu Roine per via submarina, creat per empreses i enginyers i presentat avui a la Cambra de Girona, incorpora un sistema pioner que permetrà recuperar sorra per a les platges gironines. El sistema es basa en microfiltres, situats al llarg de la canalització, que netegen l'aigua de sorres i impureses, i que les aboquen al mar. Segons ha ressaltat un dels enginyers encarregats del projecte, Antoni Ibáñez, aquest sistema 'serà el primer cop que s'utilitza arreu del món'.

ACN/DDEG Ibáñez també ha ressaltat que la dessalinitzadora del Prat és 'necessària' per a moments puntuals, però que no solucionarà el problema de l'aigua. Es calcula que el cost total de la portada d'aigua del Roine serà de prop de 1.400 MEUR.La Cambra de Girona ha acollit aquest dijous, dins el cicle de jornades sobre l'aigua, la presentació del projecte de captació d'aigua dolça des del riu Roine mitjançant una canalització submarina. L'aigua es captaria uns 200 metres més enllà de la desembocadura del riu. Tot i que l'aigua ja hagi anat a parar al mar, els estudis que s'han fet conclouen que fins a 700 metres més enllà del final del curs fluvial, l'aigua encara es manté dolça.Segons recull l'estudi, es calcula que es podrien captar entre 10 i 20 metres cúbics d'aigua per segon. Des d'allà, dues canonades de polietilè de 2,40 metres de diàmetre permetran canalitzar l'aigua dolça fins a Llançà (Alt Empordà).Les canonades estaran submergides a 30 metres de profunditat -mitjançant llasts de formigó- i tindran una llargada de 150 quilòmetres. En dos punts del recorregut, hi haurà bombes d'impulsió que permetran garantir el seu corrent.Un cop l'aigua s'hagi bombejat fins a un estany artificial del poble empordanès, una depuradora n'eliminarà les darreres impureses. A partir d'aquí, el projecte recull dues opcions: canalitzar-la fins als embassaments del sistema Ter-Llobregat o bé, mitjançant una altra canonada submarina, fer-la arribar fins a la potabilitzadora de Cardedeu.Es calcula que el cost total de la portada d'aigua serà de 1.400 MEUR i que, si el projecte s'arriba a portar a terme, els treballs d'instal?lació de canonades durarien entre vuit mesos i un any. Cada conducció permetria aportar entre un i cinc milions de metres cúbics diaris d'aigua. El projecte l'ha redactat un conglomerat d'empreses agrupades sota el nom de Grup UE.Definitiu i permanentL'enginyer encarregat del projecte, Antoni Ibáñez, ha ressaltat que la portada d'aigua del Roine és la solució 'definitiva i permanent' per a possibles episodis de sequera en un futur. 'Aquest any hem tingut sort que la natura ens ha salvat d'una crisi, però no sempre ho podrem dir', ha ressaltat. Ibáñez també s'ha oposat taxativament al fet que es confiï amb la dessaladora del Prat com a solució del problema per a l'àrea urbana de Barcelona.'Una dessaladora és necessària per a moments puntuals, però no permet garantir el dia a dia', ha explicat. A més, l'enginyer ha posat també l'accent en el fet que 'l'impacte marítim' que genera una planta d'aquest tipus és altíssim. 'De cada 1.000 litres d'aigua que entren, només se'n recuperen 500; la resta són sal i impureses que es tornen a abocar al mar, incrementant la salinització del Mediterrani', ha explicat.'A més, l'energia que gasta la dessalinitzadora i el cost de manteniment és altíssim', ha concretat l'enginyer. Antoni Ibáñez també ha ressaltat que, d'altra banda, l'aigua que surti de la planta només es podrà fer servir per a ús de boca, 'perquè el cost per als regants seria altíssim'.Sistema pionerDurant la presentació del projecte, Ibáñez també ha ressaltat que les canonades incorporaran un sistema pioner al món que permetrà recuperar sorra per a les platges gironines. 'Les canonades tindran un sistema únic d'autoneteja, que funcionarà mitjançant microfiltres que aniran eliminant la sorra del delta del Roine', ha indicat. Cada vegada que es detecti un increment de sediments, 'unes vàlvules intermitges situades cada 12 quilòmetres s'obriran i llançaran la sorra al mar, que gràcies als corrents permetrà nodrir les platges gironines', ha precisat Ibáñez.No arriba tardEl projecte per canalitzar aigua dolça des del Roine es troba ara pendent de rebre o no el vistiplau polític. De fet, aquesta mateixa setmana l'Estat s'ha compromès a estudiar-lo. 'Creiem que no arribem tard, i que aquesta serà la solució definitiva que s'haurà d'adoptar', ha indicat Ibáñez.