dijous, 27 d’octubre del 2016

Algunes notícies per llegir 24-27/10/2016...



Telenotícies Comarques TV3 25/10/2016 


Un referèndum podria decidir la urbanització d'un tros verge del litoral de la Costa Brava
Directa 26/10/2016

El veïnat major de setze anys de Tossa de Mar votarà el 20 de novembre si tira endavant la construcció d'un port esportiu a una part verge del seu terme municipal, en un lloc on hi ha uns fons marins excepcionals i abruptes penya-segats

 L'indret on es vol construir el port esportiu, que necessitarà un túnel d'accés i la seva execució aniria acompanyada de l'edificació d'un hotel de cinc estrelles i quatre xalets de luxe i els vials corresponents

El diumenge 20 de novembre, les tossenques majors de setze anys estan cridades a les urnes. Han de decidir si són partidàries de la construcció d'un port esportiu a una part verge del seu terme municipal, en un lloc on hi ha uns fons marins excepcionals i els penya-segats d'Es Cars i les Vinya d'en Puig, a més d'un bosc de pins i alzines.

Per fer-lo accessible en aquesta ubicació, el port esportiu necessita un túnel d'accés i la seva execució aniria acompanyada de l'edificació –a la part superior dels penya-segats– d'un hotel de cinc estrelles i quatre xalets de luxe i els vials corresponents d'un procés d'urbanització.

Els promotors estan identificats com els signants del conveni amb l'ajuntament datat del març del 2012. Aleshores el govern local era de coalició entre Tossa Unida i el PSC, que es va oposar al conveni. Les societats que hi figuren són Star Assets SL, d'Isidro Ventura Navarro, i Feanda 2 SL, de Maria Mercè Bartolí, propietàries d'unes finques situades a l'Oest de la platja d'Es Codolar. Es tracta d'una àrea que forma part del massís de les Cadiretes, per bé que no està inclosa al PEIN. El relleu és molt abrupte, amb penya-segats orientats al mar, i la vegetació està formada per masses arbrades de pi blanc més o menys disperses.

 Una de les simulacions de com seria projectat el port esportiu

El referèndum convocat formalment pregunta textualment a les votants de la població si estan "d'acord amb la iniciativa de modificar el Pla General d'Ordenació Urbanística Municipal per a possibilitar la futura construcció d'un port, els seus accessos, un hotel de cinc estrelles i quatre habitatges a Tossa".

La consulta està convocada per l'equip de govern municipal, format pels set regidors de Tossa Unida i una regidora ara independent, expulsada d'Esquerra Republicana de Catalunya. Les promotores i l'actual equip de govern estan convençuts de què la consulta acabarà amb l'oposició que, legislatura rere legislatura, ha aconseguit frenar el macro projecte de transformar profundament el litoral amb un port esportiu al costat d'Es Codolar, la caleta dels pescadors tocant a la Vila Vella de Tossa.

Les promotores i l'actual equip de govern estan convençuts de què la consulta acabarà amb l'oposició que, legislatura rere legislatura, ha aconseguit frenar el macro projecte

Ara, els opositors a la transformació compten amb el suport dels cinc regidors elegits per la llista de Convergència i Unió a les passades eleccions del 24 de maig del 2015. El grup municipal de CiU demana la suspensió cautelar de la consulta, un mes abans de la data escollida per la seva celebració, pel fet que el conveni amb els promotors és nul a tots els efectes, entre d'altres, no haver passat a aprovació pel ple municipal, tal com confirma un dictamen jurídic del catedràtic de dret administratiu de la Universitat de Girona, Joan Manel Trayter. A més, "no ens trobem totalment amb competències pròpies municipals i de caràcter local, que són les que permetrien celebrar una consulta referendària amb totes les garanties", concreta el dictamen. L'objecte del conveni estaria viciat perquè els propietaris i l'equip de govern estan pactant sobre una zona "de la qual no són propietaris", ja que és domini públic i que, a més, ha de ser sotmès a licitació.

El canvi de l'actual qualificació urbanística permetria l'inici dels tràmits legals per a construir un hotel de cinc estrelles i quatre xalets de luxe per sobre penya-segats prop del camí vell de Lloret de Mar i un port esportiu amb tres dàrsenes i 453 amarres, magatzems, locals comercials i aparcaments per a vehicles...

Les promotores que figuren al conveni signat amb l'Ajuntament són Star Assets SL, d'Isidro Ventura Navarro, i Feanda 2 SL, de Maria Mercè Bartolí, propietàries d'unes finques situades a l'Oest d'Es Codolar

Per accedir per terra al port esportiu caldria superar les dificultats del desnivell dels penya-segats i l'orografia amb un túnel que connectaria amb la xarxa viària de Tossa. A més, arran de mar hi hauria un camí de vianants a través d'Es Codolar. El nou accés permetria modificar l'actual traçat històric del camí de Ronda per fer-lo arran de mar, creuant el port esportiu. D'aquesta manera, el traçat actual quedaria privatitzat per l'hotel i els xalets. La urbanització, amb els vials corresponents, inclouria la instal·lació dels serveis bàsics d'aigua, electricitat, gas, telefonia...

Serà vàlid amb el 15% de participació

L'alcaldessa Gisela Saladich, cap del partit Tossa Unida i antiga membre de l'equip de Telm Zaragoza –alcalde de l'època franquista i posteriorment convergent de Tossa de Mar– és la promotora de la consulta. Pel consistori actual "el pronunciament que resulti es considerarà l'expressió majoritària de la voluntat popular, sempre i quan se superi el 15% de participació. L'opció que superi el 50% dels vots totals serà la guanyadora".

L'indret on es projecta la infraestructura de lleure és un indret de relleu és molt abrupte, amb penya-segats orientats al mar, i la vegetació està formada per masses arbrades de pi blanc més o menys disperses

Que s'aprovi el canvi del POUM no vol dir que la comissió provincial d'urbanisme sigui favorable a la tramitació de la modificació. Els intents anteriors, en especial el macroprojecte amb el túnel del 2002 –que comptava aleshores amb el suport de la diputació i el poder convergent que eren al govern local havien topat amb l'oposició i la mateixa inviabilitat econòmica de l'actual inversió. Ara un conveni regula el suport municipal que necessitaria la modificació urbanística com primer pas.

Els moviments socials de protecció de la Costa Brava com Naturalistes de Girona, Ecologistes de Catalunya, CEPA, IAEDEN s'oposen al que qualifiquen de destrucció d'aquest tros de litoral verge i donen suport a Amics de Tossa, entitat que ha organitzat debats i informació amb l'objectiu de desinflar les promeses típiques de creació de llocs de treball i de creixement de vida econòmica turística per la població. Per donar suport a l'oposició local hi ha una recollida de signatures a a través de la plataforma Change.org.

El canvi de l'actual qualificació urbanística permetria l'inici dels tràmits legals per a construir un hotel de cinc estrelles i quatre xalets de luxe per sobre penya-segats prop del camí vell de Lloret de Mar

Particularment sorprenent és la posició que ha mantingut Núria Serra i Rodríguez, exregidora d'ERC que forma part del govern municipal amb Tossa Unida com responsable de la regidoria Benestar i Família, Serveis Socials i Cultura de l'ajuntament de Tossa. El seu vot favorable a l'aprovació de la consulta ha implicat la seva expulsió del partit i ha passat a formar part del nou grup mixt de l'ajuntament de la comarca de La Selva.

Un projecte que s'arrossega des de l'any 2002

El projecte de construcció d'un port a la zona d'es Codolar es va plantejar l'any 2002, al sud del nucli antic, d'acord amb les recomanacions del Pla estratègic del municipi. L'equip de Govern municipal d'aleshores, del grup municipal de CiU, va impulsar la redacció d'uns estudis previs i, a l'abril del 2003, estava enllestit l'avantprojecte, el qual no preveia la construcció de cap urbanització al seu voltant.

El projecte, però, no tenia el vistiplau del cap d'Urbanisme de Girona, Jaume Torrent, i era rebutjat pels partits de l'oposició (aleshores PSC i Joves per Tossa), part de la població i diversos grups ecologistes. Per la seva banda, Enric Ticó, llavors director general de Ports, declarava al maig del mateix any que la Generalitat no es plantejava fer nous ports. Finalment, el resultat de les eleccions municipals d'aquell any, que van portar al govern municipal al PSC i ERC, van suposar l'abandonament definitiu d'aquell primer projecte.


Maleïda hemeroteca!



Un grup de senglars viu a tocar de l’Institut
Ràdio Calella 24/10/2016


Calella, com a ciutat a l’entorn del Montnegre, no està exempta de tenir senglars ben a prop del nucli urbà. Aquests animals perjudiquen seriosament els horts dels pagesos de Calella i el col·lectiu de caçadors els intenta mantenir a ratlla amb caceres periòdiques.

Els senglars viuen cada cop a cotes més baixes. És habitual veure’n de nit  a l’alçada del pont de l’autopista, però fins i tot més avall, a tocar d’edificis educatius i hotelers. Ho explica Jordi Sans, pagès i caçador

La sequera ha fet baixar les bèsties. Mengen arrels i cucs als horts, sobretot sota els recs gota a gota. Ja n’hi ha que viuen a la zona pre-urbana perquè a les antigues vinyes no hi troben aliments. Avisa que poden arribar al carrer Església.

Jordi Sans ha dit que la setmana passada un grup de senglars va baixar fins al Port de Blanes i van anar fins a Lloret de Mar.

Les mesures que posen els pagesos, com els filats elèctrics, no sempre funcionen. Per això es fan caceres, per controlar la població.

Quico Folgado, president del col·lectiu de caçadors, ha explicat que aquest any ja se n’han matat uns 27. Les xifres de població de senglars fan que estiguem equiparats a altres zones més boscoses de Catalunya.


Urbanitzant fins el darrer raconet de la costa, no sigui que se'ns escapi cap...

Costes de l'Estat ja té a punt diverses alternatives pel projecte del Camí de Mar
Ràdio Arenys 25/10/2016

Aquest matí l’arquitecta paisatgística que ha elaborat les diferents propostes, les ha presentat a l’alcaldessa, Annabel Moreno.

Recordem que fa unes setmanes la cap de la demarcació de Costes a Catalunya del Ministeri de Medi Ambient, Maria Toledano, va visitar sobre el terreny l’estat del camí del Mar i es va comprometre a redactar un projecte que contempli la construcció d’una passera que enllaci el final del passeig de les Roques d’en Lluch amb l’entrada del túnel, i un cop allà, es faci una passera elevada que connecti amb el pas de vianants que ja hi ha paral·lel a la carretera.  Al marge d’aquesta possibilitat, també n’hi hauria d’altres alternatives d’un cost més elevat que caldria executar per fases. L’alcaldessa, Annabel Moreno, ha explicat que la reunió ha servit perquè representants de l’Ajuntament d’Arenys de Mar coneguin de primera mà les diferents possibilitats. Ara, caldrà veure per a quina opció es decanten.

Actualment, l'única possibilitat d'arribar a peu a la platja de la Musclera és travessant la via del tren i superant la penya pel lateral de la carretera amb el perill i risc que això pot suposar pels vianants.



I dale!!! Cometre als espais naturals "interiors" i "tranquils" els mateixos errors que al litoral...

ALTERNATIVA A L’OFERTA DE SOL I PLATJA
Elmalgratenc.com 26/10/2016


Des de l’àrea de Turisme de Malgrat de Mar s’ha fet una valoració positiva de la incorporació del municipi a la Tourdera, la via verda que recorrerà el territori al voltant del riu la Tordera.
La regidora Carme Ponsa ha subratllat l’oportunitat que s’obre per donar a conèixer encara més Malgrat de Mar ja que moltes de les persones que vinguin a fer la ruta s’hi allotjaran durant la seva estada. Ponsa també ha assenyalat que la creació de la Tourdera ofereix una alternativa a la tradicional oferta de sol i platja, un fet que permetrà desestacionalitzar el turisme i que tindrà una repercussió econòmica positiva en sectors com el de la restauració. La responsable de Turisme ha recordat l’aposta del seu grup (JxM) pel turisme esportiu i de natura.

El projecte Ruta de la Tordera i riera d’Arbúcies (Tourdera) busca dinamitzar “els recursos naturals, culturals i immaterials vinculats al riu Tordera i la seva conca, mitjançant la vinculació del senderisme i el cicloturisme”. S’ha posat com a exemple les accions que s’han dut a terme en aquest sentit en indrets al voltant dels rius Danubi i Roina.


Tremolo cada vegada que escolto "posar en valor", i tot seguit "turisme". Són gestors del territori o promotors turístics?...

Ajuda als pagesos i artesans alimentaris per fer visitables les seves explotacions
Ràdio Palafolls 26/10/2016


El Consell Comarcal del Maresme ha posat en marxa un programa d’ajuda als petits artesans alimentaris i pagesos de la comarca per tal que puguin fer visibles i visitables per el públic. L’ens comarcal considera que la millor manera de posar en valor el producte i generar confiança en el consumidor és donar-li l’oportunitat d’acostar-se a tot el procés de producció, principalment quan es tracta de productes alimentaris de proximitat.

Fa unes setmanes ja es va fer l’experiència Benvinguts a Pagès, on diferents explotacions agrícoles, com El Petit Pla o l’horta Pla de Munt de Palafolls, feien visites guiades a qui s’acostés als camps. Aquesta primera experiència ha obert les portes a un nou model de turisme que dóna l’oportunitat al productor d’explicar directament al potencial client els beneficis i la qualitat del seu producte.

Davant d’això el Consell Comarcal ofereix formació a les empreses agràries i als artesans alimentaris que estiguin interessats en incorporar el vessant turístic al seu negoci. Així s’ha organitzat una sessió informativa pel  3 de novembre, a la seu del consell.

Josep Maria Pey, responsable d’El Generador, explicarà en què consisteix l’anomenat “turisme industrial”  o de visites a empreses en actiu; els beneficis que aquestes visites aporten als productors i empreses que obren les seves portes o les noves tendències turístiques com a oportunitat de màrqueting.

La conferència anirà seguida d’una taula rodona amb empresaris i productors que ja han incorporat el vessant turístic al seu negoci, que explicaran la seva experiència.

A banda d’aquesta sessió informativa, el Consell Comarcal ha programat un curs específic adreçat a productors i artesans alimentaris del Maresme per ajudar-los a preparar el seu negoci per ser visitable.  Les inscripcions d’aquest curs  ja són obertes.


Quan a qualsevol cosa se l'anomena "natural"...

Catalunya té 596 trams de platges, dels quals el 43,62% són naturals
Departament de Territori i Sostenibilitat 27/10/2016

"Hem de ser capaços de compatibilitzar la preservació dels valors ambientals i la gestió del potencial econòmic” de la costa, explica el conseller a Badalona

Enllestit el Catàleg de classificació de trams de platges, que formarà part de la futura Llei d’ordenació del litoral

Rull, al centre, durant la presentació del Catàleg aquest dijous.

Els 70 municipis costaners de Catalunya compten amb  560 platges, dividides en 596 trams, dels quals 336 són urbans (el 56,28%) i 260, naturals (el 43,62%), segons el Catàleg de classificació de trams de platges elaborat pel Departament de Territori i Sostenibilitat. En total, les platges ocupen 259,56 quilòmetres dels 714,4 del litoral, un 36% de la seva longitud.
El conseller de Territori i Sostenibilitat, Josep Rull, acompanyat del director general d’Ordenació del Territori i Urbanisme, Agustí Serra, ha presentat el Catàleg aquest dijous en un acte que ha tingut lloc a Badalona (Barcelonès) i que ha comptat amb la participació de l’alcaldessa de la ciutat, Dolors Sabater, i dels alcaldes de Deltebre i de Lloret de Mar, Lluís Soler i Jaume Dolsat, respectivament.
Demarcació
Total platges
Naturals
Urbanes
Total trams
Girona
260
46,43%
142
54,62%
129
38,39%
271
45,47%
Barcelona
136
24,29%
33
12,69%
109
32,44%
142
23,83%
     Tarragona
83
14,82%
36
13,85%
62
18,45%
98
16,44%
Terres de l'Ebre
81
14,46%
49
18,85%
36
10,71%
85
14,26%
Total general
560
260
43,62%
336
56,38%
596
% sobre el total
Rull ha explicat que “avui tenim una foto de partida que no és estàtica sinó un marc de referència sobre el qual articular la gestió”. El Catàleg, ha afegit, “ens permet respondre a la pregunta de quina mena de país volem ser”.

Un Catàleg amb consens
El Departament, prèvia audiència a tots els municipis implicats, ha dut a terme un exhaustiu anàlisi de la costa per delimitar aquests trams de platja. En aquest sentit, el conseller ha emfasitzat que “és un Catàleg fet des de la participació i el consens, de país, en la mesura que els ajuntaments han tingut un paper molt important a l’hora de definir el seus trams de platges”.
L’estudi s’ha complementat amb una recerca de toponímia, dades de camp i informació geogràfica, urbanística i mediambiental. El Catàleg aporta una fitxa per a cadascun del trams, amb tota la seva informació i una fotografia. Les dades es poden consultar al visor del Servei de Gestió del Litoral.
El director general d’Ordenació del Territori i Urbanisme, Agustí Serra, ha posat en valor que “avui el ciutadà por consultar a través d’aquest visor les activitats, serveis de temporada i concessions autoritzades en qualsevol tram de platja de Catalunya”.
La classificació de les platges entre urbanes i naturals, amb diferents graus de conservació, permet, a més d’incrementar el coneixement sobre el litoral del país, detallar amb precisió els usos permesos en cada tram. Tal com ha explicat Serra, “en els trams naturals es redueix l’ocupació i es restringeixen molt les distàncies”entre les activitats autoritzades, “en canvi, es potencia l’activitat econòmica a les platges urbanes”.
Així, a les platges naturals es restringeixen les activitats que, en qualsevol cas, no poden ocupar més del 10% de la seva superfície. Les guinguetes, per exemple, tenen la seva superfície limitada a 70 m2, inclosa la terrassa, i els establiments han de mantenir una distància de separació entre ells de 300 metres.
En canvi, pel que fa a les platges urbanes, les instal·lacions autoritzades poden arribar a ocupar el 50% de la seva superfície, amb una distància de 100 metres entre establiments, i les guinguetes poden ocupar uns 120 m2, terrassa inclosa. També s’hi poden autoritzar esdeveniments esportius, culturals o declarats d’interès turístic.
En el cas que el tram de platja estigui dins d’un espai natural protegit o bé es consideri que té algun valor ambiental rellevant a preservar, l’autorització d’una instal·lació requereix un informe ambiental previ.
Entre els usos que habitualment s’autoritzen a les platges hi ha les instal·lacions desmuntables i les activitats esporàdiques, com ara casaments, concerts, castells de focs o atraccions mecàniques. Durant aquest 2016 s’han tramitat un  total de 733 sol·licituds d’aquest tipus. A més, 68 municipis litorals ofereixen serveis a la ciutadania a les seves platges durant la temporada de bany. El Departament ha tramitat enguany la sol·licitud de 5.439 activitats, tant terrestres com marítimes, a 393 platges.
Àmbit territorial
Municipis
Platges
Activitats
Girona
21
162
2.044
Barcelona
25
108
1.674
Tarragona
15
73
1.177
Terres de l'Ebre
6
50
544
Total
67
393
5.439
“Hem de ser capaços de compatibilitzar la preservació dels valors ambientals i la gestió del potencial econòmic” del litoral, ha afegit el conseller, atès que “la sostenibilitat econòmica, ambiental i social són els tres vèrtexs del triangle de cara al futur”.
Elevada qualitat de les platges
Pel que fa a l’estat de les platges catalanes, en conjunt tenen uns estàndards de qualitat molt elevats. Així, 98 platges de 42 municipis han obtingut enguany el distintiu internacional Bandera Blava, que valora la qualitat de l’aigua, la seguretat, les instal·lacions i els serveis.
L’obtenció d’aquesta qualificació és el resultat de les mesures de gestió a les zones de bany i de les millores en els sistemes de sanejament implantats en els municipis costaners. Cal destacar que el 97% de les platges catalanes (242 punts de control) compten amb una “excel·lent” qualitat de l’aigua, segons el balanç de final de temporada de bany dut a terme per l’Agència Catalana de l’Aigua (ACA). La qualitat del 3% restant de zones de bany (vuit punts de control) és bona, mentre que cap zona té una qualitat “insuficient”.
Base d’una nova legislació
El Govern va aprovar la memòria preliminar de l’Avanprojecte de Llei d’ordenació de litoral el novembre de 2014, i el Catàleg de classificació de trams de platges catalanes servirà també com a base d’aquesta Llei.
La nova legislació preveu desenvolupar la competència exclusiva de la Generalitat en aquesta matèria, establerta a l’Estatut d’Autonomia de Catalunya, i articular un model de gestió integrada de l’espai costaner, seguint les recomanacions de la Unió Europea.
La Llei, ha explicat Rull, “reserva al Govern el paper d’administració de referència”, amb competències en l’aprovació dels instruments de planificació i atorgament de títols concessionals. Tot i això, “també dotarà de més competències als ajuntaments”, que seran els encarregats de les autoritzacions, “i simplificarà el procediment administratiu”, ha enumerat.
Gestió sostenible de l’espai
Igualment, es potenciarà la implicació dels agents econòmics i territorials en la gestió de la costa i “establirà un nou règim econòmic i financer que permeti que els recursos obtinguts per l’explotació del litoral es reinverteixin en la seva millora”, ha explicat Rull.
La nova Llei vol donar resposta també a la inexistència a l’ordenament jurídic tant català com espanyol de figures pròpies per ordenar el domini públic marítim terrestre (DPMT). Aquestes noves eines permetran gestionar un àmbit especialment sensible i sotmès a nombroses pressions, incrementant la seguretat jurídica i afavorint el desenvolupament sostenible d’un espai estratègic per al país.
Gestió integrada
Per tal d’aconseguir aquests objectius, la Llei regularà la creació de dues noves eines d’ordenació i gestió de la costa. Així, el Pla d’ordenació del litoral català serà l’instrument bàsic per a la gestió integrada de l’àmbit terrestre i marí del litoral català.
A més, els ajuntaments impulsaran els plans d’ús del litoral i les platges per ordenar les ocupacions d’instal·lacions desmuntables. A diferència dels actuals plans, la seva vigència serà de quatre anys i, per tant, inclouran la previsió d’activitats i instal·lacions per aquest termini de temps, no només les de la temporada anual de bany.
Nou instrument per invertir en el litoral
La Llei resoldrà la manca d’un règim econòmic i financer propi del DPMT a Catalunya, fet que actualment dificulta l’obtenció de recursos per dedicar-los a la conservació del litoral.
També es crearà un cànon d’explotació a favor de la Generalitat, que es destinarà a actuacions de millora de la costa, d’acord amb els criteris establerts al Pla d’ordenació del litoral català. Aquest cànon es cobrarà a tota ocupació del Domini Públic Marítim Terrestre que no estigui inclosa en els plans d’ús dels ajuntaments. És a dir, en cap cas se superposaran els dos gravàmens.
Participació de tots els actors
La nova Llei impulsarà la gestió integral d’un espai tan sensible i estratègic com el litoral, involucrant tant les administracions més properes com el teixit econòmic i territorial. És per aquest motiu que preveu la creació dels anomenats consells rectors dels espais litorals; es tractaria d’òrgans col·legiats, amb participació pública i privada, sense personalitat jurídica pròpia.
Per tal de copsar les opinions i inquietuds del territori sobre la matèria, el Departament de Territori i Sostenibilitat va impulsar un procés participatiu durant el 2015. En dues sessions de debat, celebrades a Palamós (Baix Empordà) i a Tarragona (Tarragonès), es van recollir les aportacions d’agents i professionals que conflueixen a la costa catalana.
Es preveu que el Consell Executiu aprovi l’Avantprojecte de la llei del litoral durant el primer semestre del 2017.

Es presenta l'Atles de la nova ruralitat al Parlament
EcoDiari 26/10/2016

L'objectiu ha estat conèixer de prop els canvis que ha viscut el món rural durant la crisi econòmica per tenir-los en compte a les polítiques territorials

Aquest dimarts s'ha presentat l'Atles de la nova ruralitat 2015, a la Comissió d'Agricultura del Parlament de Catalunya. L'obra ha estat impulsada per la Fundació del Món Rural (FMR) i la Universitat de Lleida i ha estat presentada en seu parlamentària per Marc Riera i Eduard Trepat director i tècnic respectivament de la FMR.


Un moment de la presentació de l'Atles de la nova ruralitat al Parlament.

L'atles és un document divulgatiu que pretén fer conèixer i concretar amb dades què és la nova ruralitat i com s'ha desenvolupat durant els darrers anys de crisi. Aquesta informació pot ser de gran utilitat a l'hora de dissenyar lleis o polítiques destinades a promoure l'equilibri territorial o el desenvolupament local. «Els grups polítics han valorat molt positivament el document i ha donat suport a la necessitat de generació d'oportunitats al territori i, alhora, han reconegut la fortalesa econòmica del sector primari», indica Riera.

Món rural i crisi: agralimentació i turisme

El món rural resisteix millor la crisi gràcies a la fortalesa del sector primari que aguanta, entre altres factors, pel manteniment de la demanda alimentària. Aquesta és una de les principals conclusions de l'Atles de la nova ruralitat: l’actualitat del món rural, els anys de la gran crisi a la Catalunya rural 2008-2015,  que actualitza les dades de la primera edició que es va publicar en 2009.

El primari és un sector que compta, a més, amb una gran capacitat d’adaptació i creixement a partir de l’exportació. Alhora, també creixen la producció ecològica, la de qualitat o la de proximitat, anomenada de quilòmetre 0. L’arrelament al territori i la diversificació de l’economia al món rural, com en són exemple les cooperatives agràries, han estat altres dels elements que expliquen aquesta major resistència. Aquelles zones on l’economia està més diversificada són les que han tingut una major capacitat de superar dificultats econòmiques, i per tant també, dificultats socials.

Però no ha estat només estratègica l’agroindústria, sinó, també, el turisme que, amb el seu creixement, ha fet que les zones rurals hagin aguantat més bé la crisi que no pas les urbanes. En menor mesura, hi ha sectors emergents com ara el desenvolupament local de les energies renovables i les xarxes de telefonia mòbil i internet, dos àmbits que contribueixen a oferir més possibilitats de creació d’activitat econòmica.