dimarts, 6 d’octubre del 2009

Algunes notícies més per llegir 6/10/09...

Una part del gasoil del vaixell enfonsat arriba a la platja de Mataró
El Punt 6/10/09

La taca s'ha concentrat a la zona de l'Espigó i ha obligat a prohibir el bany
.

Dues de les embarcacions que ahir inspeccionaven l'evolució de la taca de fuel a la costa de Mataró./ Foto: LL.M.

Una part de la taca de gasoil que va vessar al mar la gavarra que es va enfonsar dissabte a la nit davant la costa de Mataró ha arribat a la platja. El combustible s'ha concentrat a la zona del Varador, davant mateix del Centre Natació i de l'Espigó. L'alcalde de Mataró, Joan Antoni Baron, va explicar ahir que la taca «és molt petita i diluïda», però malgrat tot s'ha decidit prohibit el bany. Salvament Marítim de la Delegació de Govern a Catalunya confia poder reflotar avui mateix el vaixell.

Mentre a la platja de Mataró no deixaven d'escoltar-se missatges per megafonia que prohibien el bany «per l'aparició de sòlids flotants», els serveis de Salvament Marítim preparaven l'operatiu necessari per procedir avui a reflotar el vaixell que dissabte es va enfonsar a dues milles de la costa. Hi van treballar dues embarcacions, un remolcador i un helicòpter, que inspeccionaven la zona. Tot i que aquesta actuació estava prevista per ahir, Salvament Marítim ha explicat que l'empresa propietària de l'embarcació ha de presentar un pla de reflotament a capitania perquè aquesta l'aprovi abans de poder iniciar els treballs. Malgrat tot, la grua que avui tornarà el vaixell a la superfície ja és al lloc de l'enfonsament en espera que li autoritzin l'operació.

D'altra banda, l'alcalde de Mataró, Joan Antoni Baron, va admetre que una petita part del gasoil ja havia arribat a la platja –a la zona del Varador– i que per aquest motiu s'havia decidit prohibir el bany. «No hi ha risc per a les persones excepte per la incomoditat d'haver-se de banyar en unes aigües on hi ha una dissolució de gasoil», va puntualitzar. Baron va assenyalar que en no tractar-se de fuel, les taques no s'han solidificat i que per eliminar-les es fa servir la dispersió mecànica agitant el mar.

L'enfonsament de la gavarra Arrillón podria haver afectat la valuosa praderia de posidònia que hi ha davant la costa mataronina. Per aquest motiu, en els propers dies està previst que es portin a terme immersions per comprovar si el vessament hi ha fet mal. En tot cas, l'alcalde apunta que el gasoil sura «i no té per què haver afectat el fons marí». El vaixell, que portava materials de construcció cap a Blanes, on s'està construint una dessaladora, es troba ara a uns vint metres de fondària. De moment, ahir es desconeixien les causes de l'accident.


Activen novament el Pla d'emergències per l'aparició de noves taques de gasoil a Mataró i Llavaneres
Diari Maresme 6/10/09

El Centre de Coordinació Operativa de Catalunya (CECAT) ha passat, a dos quart d'onze d'aquest matí, el Pla Especial d'Emergències per Contaminació Accidental d'Aigües Marines a Catalunya (Camcat) a la fase d'emergència, per l'aparició de noves taques de gasoil.

Noves taques

Segons les darreres informacions, en les últimes hores ha aparegut algunes taques de gasoil en les proximitats i a tocar de la sorra de les platges de Mataró, en un tram d'una trentena de metres lineals. També han aparegut taques al terme municipal de Sant Andreu de Llavaneres. Segons informa el departament d'Interior, "amb tota seguretat es tracta de taques fruit de la fragmentació del vessament original; per tant, més petites i també més dissoltes".

Actuacions

Efectius de Salvament Marítim treballen actualment amb l'objectiu de dispersar les taques que hi ha al mar, mentre que les brigades municipals dels municipis afectats es dediquen a fer tasques de neteja a les zones on el gasoil ha arribat a terra. Mataró també ha activat el seu pla d'emergència. En aquests moments es fan preparatius per poder recuperar l'embarcació enfonsada, però aquesta actuació està a l'espera del vist-i-plau de Capitania Marítima. Segons informen les mateixes fonts, el dipòsit de combustible de l'embarcació ja no perd combustible des de la nit de diumenge.

Notícies relacionades:

Apareix una taca de gasoil davant de la costa de Mataró per l'enfonsament d'un vaixell
Diari Maresme 5/10/09

...................................................


Llavaneres prepara un dispositiu d'emergències davant la possible arribada de la taca de gasoil
Diari Maresme 6/10/09

L'Ajuntament i la Policia Local de Llavaneres han muntat un dispositiu d'emergències per preparar-se davant la possible arribada a la platja del municipi de la taca de gasoil procedent de l'embarcació enfonsada dissabte passat davant la costa de Mataró.

Emergència

El pla d'emergències s'ha organitzat arran de l'avís del Centre d'Emergències de Catalunya (CECAT) on s'adverteix que la taca s'està desplaçant cap a Llavaneres. Fins al moment, el fuel no és visible des de la costa però, segons les darreres informacions, ja es troba davant la zona de la Marinada i de Pins Mar, a tocar del terme de Mataró.

Supervisió de la zona

En aquest pla d'emergències hi prenen part, a més d'alcaldia, les àrees de Medi Ambient, Sanitat, la Brigada Municipal i la Policia Local. En aquests moments, la feina principal consisteix en la supervisió de la zona, per tal d'actuar ràpidament en el cas que la taca s'acosti a les platges. Per la seva banda, la Policia Local ha intensificat la vigilància en el litoral i ha demanat la col·laboració dels restaurants situats en aquest punt, per tal que avisin en cas que vegin que la taca de gasoil s'acosta a la platja. Així mateix, s'ha preparat un pla d'actuació per si el fuel arriba a la costa, preveient la possibilitat que pugui arribar a la sorra o a les roques.

Bandera vermella

Segons informa el consistori, en els dos supòsits "es comptaria amb l'actuació urgent d'una empresa local especialitzada en transports i excavacions, amb qui ja s'ha contactat per donar les instruccions pertinents". A més d'organitzar la neteja urgent de la platja, el gabinet municipal d'emergències, d'acord amb l'alcalde, Bernat Graupera, ha decidit que si el gasoil arriba a la costa, immediatament la platja es tancaria a l'accés dels banyistes. De moment, ja hi ha la bandera vermella que prohibeix el bany.

................................

La Generalitat i l'Estat acorden el finançament per ampliar la dessalinitzadora de la Tordera
El Punt 6/10/09

Els governs de l'Estat i la Generalitat van acordar ahir destinar 224 milions a infraestructures de l'aigua i obres de reg i camins rurals, aplicant així l'Estatut. Prop de 200 milions es destinaran a obres d'abastament, reutilització i sanejament d'aigua, i pel que fa a les comarques gironines, destaca la inversió de 31 milions per doblar la capacitat de la dessalinitzadora de la Tordera, a Blanes, que permetrà ampliar-la fins a 20 hm³. També s'hi ha inclòs la millora de la canonada de la dessalinitzadora fins a Tossa, i la reivindicada portada d'aigües fins a l'Armentera i Sant Pere Pescador, a la qual es destinarà un milió. Finalment, hi ha els endegaments del tram final del Ridaura, a Platja d'Aro –2,2 milions–, i de la riera de Calonge –1,6 milions.

ERC de Blanes demana al Govern un tramvia entre Palafolls i Lloret
Diari de Girona 9/10/09

Els republicans critiquen que la Generalitat hagi prioritzat la prolongació de l'autopista del Maresme

El grup municipal d'ERC de Blanes vol que el Departament de Política Territorial i Obres Públiques (PTOP) incorpori dins el pla d'infraestructures de transports de Catalunya la creació del tramvia entre Palafolls i Lloret de Mar. La regidora independentista, Conxita Boldú, juntament amb el seu predecessor, l'exregidor Joan Puig, van criticar que la Generalitat hagi prioritzat la prolongació de l'autopista del Maresme (C-32) fins a Blanes "sense saber quan es podrà desdoblar la N-II en la seva totalitat".
Al seu entendre, el PTOP hauria de tenir en compte el projecte que va elaborar l'estudiant de batxillerat Víctor Català, en el qual va demostrar la viabilitat d'un tramvia que enllacés Palafolls i Lloret de Mar, i que seria més barat que construir els 4,4 quilòmetres de la prolongació de l'autopista. Prolongació que comportarà, entre altres coses, apujar el peatge de Santa Sussanna, la partició del carril bici que uneix Blanes i Tordera, "un caos circulatori a la girola que s'ubicarà a la GI-600, sota el viaducte, perquè no està garantida la continuïtat de la carretera" i un "impacte visual molt fort quan la carretera entri al Vilar".Els independentistes apunten que en el Pla General que s'està elaborant hi ha una reserva de terrenys que podrien usar-se per desdoblar la carretera d'accés a la Costa Brava i incorporar-hi el tramvia.
Tant Boldú com Puig recorden que Blanes i Lloret són els pobles que estan experimentant el creixement demogràfic més elevat de les comarques gironines i troben inadmissible que el PTOP no tingui en compte aquest fet en el pla d'infraestructures. Encara més quan "està demostrada la viabilitat del tramvia entre Palafolls i Lloret", que costaria gairebé 71 milions d'euros, beneficiaria 2.800.000 usuaris anuals i s'amortitzaria en 40 anys amb un benefici de retorn del 14% per a l'empresa adjudicatària.
D'acord amb això, ERC presentarà una moció durant el proper ple municipal reclamant al PTOP la incorporació d'aquest tramvia dins el pla d'infraestructures "perquè és rendible".

ERC de Tordera rebutja de ple l'augment del peatge quan s'allargui la C-32
El Punt 6/10/09

ERC de Tordera ha mostrat el seu rebuig a la intenció de la Generalitat de permetre l'augment del peatge de la C-32 quan s'enllesteixin les obres de perllongament entre Palafolls i Tordera. El portaveu del grup municipal, que comparteix el govern local amb CiU, Bernat Costas, ha constatat en un comunicat que la proposta d'apujar el peatge de Santa Susanna fins a un 30% «és inacceptable». «L'ofec dels peatges al Maresme fa massa dècades que dura i la condemna permanent a què se sotmet la ciutadania de l'Alt Maresme amb un peatge abusiu i una N-II inútil no pot perllongar-se més temps», assenyala el regidor. La formació republicana considera que l'encariment del peatge no està justificat i denuncia que «és un incompliment dels acords assolits amb el territori per a la prolongació de la C-32». A més, Bernat Costas hi afegeix que «és un fre a l'economia de la zona i va en contra dels acords de reducció de peatges subscrits al Consell Comarcal del Maresme i al Parlament de Catalunya».

De fet, el Consell Comarcal ja va anunciar a principis d'any que s'havien obert negociacions amb el secretari de Mobilitat, Manel Nadal, perquè els maresmencs obtinguessin descomptes en els peatges de la C-32, després de tants anys d'haver-los de suportar. Els representants de l'ens comarcal confiaven que l'acord possibilitaria que les bonificacions es poguessin aplicar en el decurs del 2010.

Esquerra de Blanes i Tordera rebutgen l’augment del peatge de Palafolls
Malgrat confidencial 5/10/09

Tant Esquerra de Blanes com de Tordera rebutgen l’augment del peatge de Sant Genís de Palafolls anunciat recentment pel conseller de Política Territorial i Obres Públiques, Joaquim Nadal. El peatge s’incrementaria un cop acabades les obres de prolongació de l’autopista del Maresme fins a Tordera. La pujada de preu seria d’un 30%, arribant als 90 cèntims d’euro. Tots dos grups municipals coincideixen en qualificar l’augment d’inacceptable i asseguren que contradiu els acords assolits tant al Consell Comarcal del Maresme com al Parlament de Catalunya per anar reduint els peatges a la zona fins poder-los eliminar. Esquerra considera que s’ha condemnat l’economia i la ciutadania de l’Alt Maresme i La Selva Marítima a pagar peatges abusius o bé a utilitzar una carretera N-II que qualifiquen de vergonyosa.
Esquerra de Blanes ja ha decidit portar el tema al proper plenari municipal. Ho farà presentant una moció on també s’hi faran constar altres punts com que s’estudiï posar un tramvia entre Blanes i Lloret de Mar. Consideren que seria una manera de reduir la destrossa al bosc del Vilar. I és que aquesta via travessaria el paratge.
Joan Puig -exdiputat al Congrés-, que avui ha exercit de portaveu d’Esquerra de Blanes juntament amb la regidora Conxita Boldú, ha assegurat que encara és possible aturar el projecte ja que ni tan sols compta amb pressupost. L’alternativa, fer un tramvia de Blanes a Lloret de Mar per la carretera actual, suposaria un descens del 40% del trànsit. Puig ha dit que seria molt més barat que fer la carretera. Ha recordat que darrerament un alumne de batxillerat ha elaborat un treball examinant la possibilitat de fer el tramvia on s’ha demostrat que és viable. Joan Puig assegura que el fet d’haver d’anar fins a Blanes per agafar-lo no suposaria un problema ja que són molts els vehicles provinents del sud que surten a Calella per estalviar-se peatges i continuen cap a Blanes per la N-II. També ha assegurat que parlaran amb el seu grup a Lloret de Mar perquè presenti la mateixa proposta.

El representant d’Esquerra ha aprofitat per criticar la gestió d’infraestructures. Es dóna el cas que en la cruïlla de la GI-600 a l’alçada del Vilar s’hi preveu un nus de comunicacions que enllaci la prolongació de l’autopista, el desdoblament de la Nacional-II (el tram Tordera-Maçanet de la futura A-2 passa per Blanes a uns 500 metres del Vilar) i la carretera de Blanes a Lloret. Mentre que les obres del nus i de l’autopista van a bon ritme, el desdoblament de la carretera nacional acumula retards i rebaixes en el pressupost i la via entre Blanes i Lloret ni tan sols compta amb una partida assignada. El més probable, doncs, és que pel pròxim dia de Sant Joan la prolongació de l’autopista funcioni sense poder connectar amb les altres dos vies, encara per fer i estigui un bon temps d’aquesta manera.
Joan Puig ha dit que "s'han regalat més de quatre quilòmetres a l'empresa concessionària perquè pugui treure'n rendiment. Si el desdoblament de la N-II es fes per Tordera, com nosaltres reclamavem, ara no estaríem parlant ni d'aquesta destrossa ambiental ni de pagar més peatges".

Un altre punt denunciat per Esquerra de Blanes és la destrossa dels Prats d’en Gai, de Tordera, catalogats com Espai d’Interès Natural. Conxita Boldú ha criticat alguns ecologistes que van oposar-se a la proposta d’Esquerra de fer passar la nova N-II per Tordera. Ha preguntat "on són ara, que s’està destrossant la natura del municipi de Tordera?".