divendres, 2 de maig del 2008

Notícies sobre les infrastructures d’avui 1/5/08... s’inicien les obres de l’autopista i es presenta el projecte ferroviari per al Maresme


L'inici de l'ampliació de l'autopista C-32 fins a Tordera sentencia el pas de l'A-2 per Blanes
Diari de Girona 1/5/08

Les obres costaran 40,6 MEUR, començaran aviat i significaran 4,4 quilòmetres de via ràpida

Des de Blanes es lamenta que la justícia no hagi decretat la suspensió cautelar dels treballs

L'inici de les obres per perllongar l'autopista C-32 -coneguda popularment com l'autopista de la costa- des de Palafolls a Tordera (Maresme) ja és gairebé una realitat. Ahir el Departament de Política Territorial i Obres Públiques (DPTOP) de la Generalitat va anunciar que els treballs s'han adjudicat a l'empresa Dragados SA per un cost de 40,6 milions d'euros i que començaran ja aquest mes. La construcció de 4,4 quilòmetres de via ràpida fins a la Gi-600, la carretera que connecta Blanes i Tordera, és objectivament una bona notícia per a tots els sectors que han reclamat històricament millores en els accessos a la Costa Brava sud. Però el joc a tres bandes entre Generalitat, Ministeri de Foment i Ajuntaments implicats dóna com a resultat que finalment el paratge del Vilar de Blanes acollirà el desdoblament de la N-II.
Les dues obres estaven íntimament relacionades i sembla que ja no hi ha marxa enrere, perquè la C-32 i la futura A-2 -la N-II desdoblada- han de concórrer en un únic corredor. I si la C-32 tira endavant després de gairebé 10 anys de debat, la demanda de Blanes -que va portar davant els jutjats la decisió de Foment en considerar que l'opció de fer passar l'A-2 per Tordera no s'havia ponderat amb deteniment- té un futur ben magre. Ahir l'alcalde Josep Trias (CiU) va admetre certa decepció perquè "els jutges ni tan sols s'hagin pronunciat". Blanes havia demanat la suspensió cautelar d'aquestes obres però el ja de per si lent funcionament de la justícia, sumat a la vaga de funcionaris que recentment va patir el país, ha fet que els expedients s'eternitzin. Trias no es va estar de preguntar-se què passarà si la justícia es pronuncia a favor dels contenciosos que Blanes ha interposat contra aquestes obres un cop les ?carreteres estiguin acabades.
"L'Ajuntament de Blanes sabia perfectament que la decisió no tenia retorn. El que demana el país és que fem aquestes obres tan reivindicades, perquè la paràl·lisi significa pèrdues econòmiques. Això ja no es podia debatre més" va sentenciar el secretari de Mobilitat del DPTOP Manel Nadal. Nadal va recordar, a més, que és requisit previ acabar aquestes obres per començar a parlar de la construcció d'una altra desitjada infraestructura: la variant entre Blanes i Lloret, que en un futur es perllongarà fins Tossa.
.
Satisfacció a Tordera
.
L'Ajuntament de Tordera sí que està satisfet que finalment s'hagi trobat el desllorigador per tirar endavant una obra que ja es volia iniciar el primer semestre de 2007 però que s'ha endarrerit encara més a causa de modificacions d'última hora en el projecte, com ara la necessitat de fer més llarg el viaducte que superarà el llit del riu Tordera, un tram que en principi es preveia amb talusos i que el municipi va exigir que fos elevat per tal d'evitar problemes d'inundabilitat. "Els talusos representaven riscos i el viaducte suposarà una millor connectivitat ecològica, poder seguir amb les pràctiques agrícoles que es porten a terme als voltants i solucionar els problemes d'inundabilitat" va explicar l'alcalde de Tordera Joan Carles Garcia (CiU). Per evitar que el viaducte envaeixi el PEIN dels Prats d'en Gai, una de les zones humides a peu de la Tordera, la delimitació d'aquest espai protegit s'ha modificat i s'ha ampliat en sentit contrari al viaducte.
Tordera i Blanes, que van tenir les seves desavinences a causa del traçat de l'A-2, resultaran beneficiades per la nova autopista, va considerar el batlle maresmenc, perquè el tram de la C-32 suposarà una nova via de desplaçament pels locals -serà gratuït pels que vulguin fer només el tram entre els dos municipis- i descongestionarà la Gi-682, la carretera que porta des de l'actual sortida de l'autopista a Palafolls fins a Tossa de Mar, travessa Blanes i Lloret i és segurament la via d'entrada més transitada per arribar-se fins la Costra Brava sud. Garcia, a més, va voler consolar Blanes tot advertint que, encara que "això ja s'esperava", la C-32 arriba tot just fins a la Gi-600 i "tampoc tanca el tema del desdoblament de la N-II".

Gratis per als localsi enllaçarà amb lafutura A-2.

L'empresa Acesa, actual concessionària de la C-32 entre Montgat i Palafolls, construirà el nou tram d'autopista entre Palafolls i Tordera. Aquest serà lliure de peatge per als vehicles que recorrin tan sols el tram comprès entre l'enllaç de la carretera N-II i l'enllaç de la GI-600. El nou tram de l'autopista C-32 estarà format per dos carrils de 3,5 metres d'amplada per sentit de la circulació i s'iniciarà a l'actual enllaç de Palafolls, que es remodelarà. Més endavant, l'autopista enllaçarà amb la carretera GI-600, que uneix Blanes i Tordera. En aquest punt es construirà una rotonda elevada sobre el tronc de l'autopista. Igualment, es preveu la prolongació de l'autopista uns 550 metres fins a enllaçar amb la futura autovia A-2, que construirà el Ministeri de Foment entre Tordera i Vidreres, cosa que significarà que, en un futur, la zona comptarà amb una àmplia xarxa de vies ràpides que arribaran fins a Girona. La tramitació d'aquestes obres es va endegar el 2001, quan el DPTOP, però no es va avançar en la licitació per manca d'acord amb el territori sobre aquest traçat i la seva connexió amb l'A-2. El desembre de 2007 es va aprovar el projecte constructiu definitiu i es va iniciar la licitació de les obres, que costaran més de 40 milions d'euros i tindran una durada de 15 mesos.



Adjudiquen l'ampliació de l'autopista del Maresme fins a Tordera i les obres començaran al maig
El Punt 1/5/08

Seran 4,4 quilòmetres, que connectaran amb el desdoblament de l'N-II


La concessionària Acesa va adjudicar ahir les obres de l'ampliació de l'autopista del Maresme, la C-32, des de Palafolls fins a Tordera. D'aquesta manera es construiran 4,4 quilòmetres d'autopista, amb dos carrils per sentit, que acabaran enllaçant amb el desdoblament de l'N-II entre Tordera i Vidreres. Si no hi ha res de nou, les obres començaran aquest mateix mes de maig, i tindran un termini de 15 mesos, de manera que acabarien a finals d'estiu de l'any que ve.

Acesa ha adjudicat les obres a l'empresa Dragados SA, per 40,6 milions d'euros, que les començarà aquest mes de maig. Així es compliran els terminis anunciats a mitjan mes de desembre, quan es va anunciar que es posava a licitació l'obra, i que comptaven començar els treballs al maig.

Actualment l'autopista acaba a Palafolls, i amb les obres s'allargarà fins a Tordera, travessant el riu. De fet, creuar el riu serà la principal estructura de les obres, ja que es faran dos ponts paral·lels de 800 metres que passaran per la zona de Can Gelpí i per sobre de la línia de tren entre Blanes i Maçanet. L'autopista tindrà dos carrils per sentit, i es remodelarà l'enllaç de Palafolls. Més endavant, també enllaçarà amb la carretera GI-600, la que connecta Blanes amb Tordera i segueix cap a Hostalric. Aquest enllaç serà a través d'una rotonda elevada sobre el tronc de l'autopista. A partir d'aquest punt, la C-32 s'allargarà 550 metres més fins a connectar amb el desdoblament de la futura autovia A-2. El tram entre aquests dos enllaços serà lliure de peatge per als moviments interns.


FINS A LLORET


Segons la planificació del Departament de Política Territorial i Obres Públiques de la Generalitat, el següent pas haurà de ser connectar la C-32 amb una nova carretera, primer fins a Lloret i després fins a Tossa. Això hauria de resoldre els problemes de trànsit que hi ha habitualment entre Blanes i Lloret, sobretot a l'estiu. De fet, tots aquests projectes –el de prolongació de la C-32 inclòs– s'han endarrerit diversos anys des que el departament va aprovar el projecte de traçat i l'estudi ambiental el 2001. La polèmica a Blanes sobre el traçat del desdoblament de l'N-II, que passarà prop del Vilar, en va ser la causa principal.

L'AP-7, també el maig
El Punt 1/5/08

Amb l'anunci que les obres de la C-32 començaran el maig, ja són dos els projectes que s'iniciaran els propers dies. Acesa va anunciar divendres de la setmana passada que adjudicava les obres d'ampliació a tres carrils de l'AP-7 entre Maçanet i Fornells a FCC Construcciones, per 45 milions. En aquest cas, les obres acabaran el 2010.


-------------------------------------------------------------------------

La Generalitat veu bé que a l'Alt Maresme el tren passi sota l'N-II
El Punt 1/5/08

L'avantprojecte del pla metropolità de Barcelona dibuixa un primer traçat i el vol sotmetre al consens del territori


El trasllat de la línia de Renfe del Maresme cap a l'interior és una de les propostes previstes en l'avantprojecte del pla territorial metropolità de Barcelona que té com a objectiu ordenar la demarcació en matèria urbanística, demogràfica i d'infraestructures. Malgrat que no detalla com s'haurà de resoldre el projecte, sí que incorpora una proposta nascuda en el si del Consell Comarcal: treure la via de la façana litoral a l'Alt Maresme i fer-la passar per sota de l'actual N-II, com a mínim en el tram entre Calella i Malgrat de Mar. L'opció comportaria la construcció de noves estacions i l'alliberament de la línia costanera, una de les reivindicacions més antigues de la zona, especialment dels municipis turístics que l'han vist sempre com una barrera.

És la primera vegada que es fa pública la proposta de traslladar sota l'actual N-II la via del tren que passa per la costa del Maresme. Tot i això, la idea que ha traspassat al paper el Departament de Política Territorial i Obres Públiques (PTOP) es va gestar en el Consell Comarcal ara fa set anys. El dibuix que s'inclou en l'avantprojecte perfila una via ferroviària per l'interior des de Montgat a Mataró per «incrementar la cobertura a uns nuclis urbans que s'han anat estenent lluny de la costa». A Mataró enllaça amb el tren orbital que ha d'unir la capital del Maresme amb Vilanova per Argentona. El traçat continuarà cap al nord i les úniques estacions que es mantindran al mateix lloc seran les de Llavaneres i Caldes d'Estrac. Tant Arenys de Mar com Canet i Sant Pol traslladaran les seves cap a l'interior dels nuclis urbans donant més centralitat a la infraestructura. El canvi més significatiu, segons la proposta feta per la Generalitat, s'allarga des de l'entrada a Calella fins a Malgrat de Mar. Aquí la via del tren desapareix de la façana marítima, allibera la costa i es trasllada per sota de l'actual N-II com si es tractés d'una línia de metro. Finalment, enllaça amb Palafolls i Tordera també per l'interior. El responsable de l'Institut d'Estudis Territorials, Josep Maria Carrera, destaca que tot l'estudi es troba en una primera fase i que «no hi ha res decidit». Tot i això, Carrera especifica que en cas de desdoblar la línia del tren a l'Alt Maresme «seria factible fer passar les dues vies per sota l'N-II». L'avantprojecte passarà ara a exposició pública durant tres mesos perquè els municipis facin les al·legacions oportunes. Des del Consell Comarcal del Maresme, el seu president, Josep Jo (PSC), explica que el principal objectiu és «solucionar els problemes històrics de la comarca». Jo defensa el debat al territori sobre els traçats definitius i recorda que l'organisme que presideix «ha fet un pas més» i ha encarregat estudis tècnics «amb propostes concretes» a Barcelona Regional.

Menuda trinxada del territori!!!!

Ara ens toca a nosaltres!!!!