dimecres, 11 de gener de 2017

Algunes notícies per llegir 10-11/1/2017... Front comú de totes les administracions per escanyar el medi natural a la Baixa Tordera...

Almenys coneixem les veritables intencions de les administracions (totes) vers el medi natural de la Baixa Tordera, i recupero una notícia aclaridora de fa un any...

Un carril bici unirá Badalona y Blanes por el frente marítimo del Maresme
El Periódico 8/1/2016

El carril tendrá una longitud de 56 quilómetros con una anchura prevista de tres metros adaptables según las condiciones del terreno

El Departamento de Territorio y Sostenibilidad de la Generalitat de Catalunya ha adjudicado la redacción del estudio previo del carril bici del Maresme, entre Badalona y Blanes.

En este estudio se desarrollarán las alternativas técnicamente viables para la implantación de un carril bici que discurra a lo largo del frente marítimo del Maresme, de una longitud de unos 56 kilómetros y que pasará por los términos municipales de Badalona, ​​Montgat, El Masnou , Premià de Mar, Vilassar de Mar, Cabrera de Mar, Mataró, Sant Andreu de Llavaneres, Sant Vicenç de Montalt, Caldes d'Estrac, Arenys de Mar, Canet de Mar, Sant Pol de Mar, Calella, Pineda de Mar, Santa Susanna, Malgrat de Mar y Blanes.

La anchura prevista para el carril bici será de 3 metros, pero adaptable y reducible según las condiciones del terreno. El presupuesto previsto de las obras es de 10 millones de euros.

Actualmente algunos municipios de la costa del Maresme ya disponen de carril bici en su frente marítimo, pero les falta continuidad. Por tanto, el proyecto estudiará la implantación de nuevos tramos para conectar los existentes y así poder cubrir todo el frente marítimo del Maresme.

La vía proyectada será preferentemente de uso exclusivo para bicicletas, siempre y cuando sea técnica y económicamente viable, aunque puede que en algunos tramos sea de uso compartido con peatones o puntualmente con vehículos motorizados.

Siempre que la orografía lo permita, el carril bici se dispondrá por el frente marítimo. En caso de que no sea posible su trazado discurrirá por el interior.

Se analizará también el estado de los carriles bici existentes y se valorará su acondicionamiento en caso de que sea necesario. También habrá que estudiar cuáles son las previsiones futuras respecto vías ciclistas desarrolladas o en fase de desarrollo en los diversos estudios de movilidad y planeamientos urbanísticos de los municipios involucrados.


Pineda reclama a Foment un estudi tècnic per poder reconstruir de forma definitiva el Passeig Marítim
Blanesaldia.com 10/1/2017

 Al centre de la imatge, la diputada Lídia Guinart / Ajuntament de Pineda de Mar

La reparació del tram de passeig Marítim de Pineda, malmès pel temporal dels dies 19 i 20 de desembre, és una actuació prioritària pel govern pinedenc, segons ha dit aquest matí l’alcalde de Pineda, Xavier Amor.

L’Ajuntament de Pineda ha fet els primers treballs al tram malmès, però queden 200 metres de carril bici que s’han de reconstruir, després que el fort onatge del temporal va desfalcar, enfonsar i arrossegar les lloses de formigó. Els serveis tècnics municipals han pressupostat aquesta reparació en 150.000 euros.


L’alcalde de Pineda, Xavier Amor (PSC), s’ha reunit aquest matí amb la diputada socialista al Congrés, Lídia Guinart i ha anunciat que fan una triple petició al Ministeri de Foment. Demanen que elaborin l’estudi tècnic necessari per reconstruir amb garanties i de forma definitiva aquest tram de passeig, i que la reparació es pugui fer abans de Setmana Santa.

També demanen una actuació que permeti eliminar el pas soterrani sota la via, al final del C/ Santiago Rusiñol, i construir un pas més segur i ampli que permeti eliminar en el futur el pas a nivell de l’estació. Xavier Amor ha anunciat que la petició es traslladarà a través de la diputada Lídia Guinart, amb un informe que també faran arribar al Consell Comarcal i a la Junta de Portaveus de l’Ajuntament de Pineda, per aconseguir el màxim suport de totes les forces polítiques i les institucions.

Blanesaldia.com

La diputada al Congrés, Lídia Guinart, (PSC) ha anunciat que presentarà a la Comissió de Foment del Congrés una Proposició No de Llei perquè l’Estat es responsabilitzi «d’aquest problema estructural que té el Passeig, perquè el Ministeri es faci càrrec en matèria econòmica de la despesa i perquè que doni una solució definitiva». Xavier Amor i Lídia Guinart han insistit en què cal un treball a fons que eviti que cada cop que hi ha una llevantada s’hagi de témer pel Passeig.

La reparació per la llevantada del 2013 la va pagar l’Ajuntament de Pineda

Xavier Amor també ha recordat que el 2013 l’Ajuntament de Pineda va afrontar una reparació del Passeig Marítim arran també d’una llevantada. L’Ajuntament va fer la reparació en un tram que ha resistit a la nova llevantada, va assumir la despesa i la va traslladar a l’Estat, però des del Ministeri van denegar el pagament perquè ho van considerar «obres de manteniment». Per això, l’Ajuntament de Pineda reclama una solució amb garanties perquè no torni a passar.


El Punt Avui 11/1/2017

Les lloses del passeig de Pineda fa uns dies Foto: T.M.

T. MÁRQUEZ - PINEDA DE MAR
Pineda traslladarà al Congrés la petició formal que sigui el Ministeri de Foment qui assumeixi les obres de remodelació del tram del passeig malmès pel temporal. Així li va traslladar ahir l'alcalde, Xavier Amor (PSC), a la diputada socialista Lídia Guinart perquè presenti una proposició no de llei en aquest sentit.

De fet, el document inclou tres demandes: que el ministeri elabori un estudi tècnic per garantir la reparació definitiva del tram i que l'executi abans de Setmana Santa; una actuació que permeti eliminar el pas subterrani sota la via al final del carrer Santiago Rusiñol, que s'inunda quan plou, i, finalment, la construcció d'un pas subterrani més ampli i segur que permeti eliminar el pas a nivell de l'estació de trens.

Tant Amor com Guinart destaquen que en el cas del passeig es tracta “d'un problema estructural” que ha d'assumir l'Estat.

L'informe tècnic valora en uns 150.000 euros el cost de tornar a posar a lloc el tram afectat per les onades. Un informe que es farà arribar tant al Consell Comarcal del Maresme com a la junta de portaveus de l'Ajuntament amb la voluntat de generar el màxim consens polític de suport.

L'any 2013, Pineda ja va haver de pagar uns desperfectes semblants que van ser causats per un altre temporal.


El Punt Avui 11/1/2017

L'Ajuntament preveu que durant aquest mes començaran els treballs per pavimentar el camí i adequar els accessos a la platja

També es desbrossarà el tram nord, ara tallat als vianants

Part dels treballs consistiran a treure els arbres que han caigut al mig del camí Foto: AJUNTAMENT DE BLANES.

N. FORNS - BLANES
L'Ajuntament de Blanes ha adjudicat a l'empresa Aglomerats Girona els treballs de pavimentació del camí de ronda arran de cala Bona, l'adequació dels accessos a la platja, així com la reparació i modificació del tram final de l'escala que connecta l'ermita de Sant Francesc amb la platja. Les obres tenen un cost de 133.686,93 euros i començaran a executar-se a finals d'aquest mes, amb la previsió que acabin en un màxim de tres mesos. També s'hi inclou la instal·lació de diversos punts de nova il·luminació en aquesta escala, cosa que contribuirà a millorar i reforçar la seguretat dels vianants que la utilitzen. També es repararà el pas sobre la riera, s'instal·larà diferent mobiliari urbà i s'ampliaran els serveis públics situats actualment com a annexos al bar restaurant de la cala.

Per poder fer les obres caldrà fer moviments de terres, construir murs de contenció i fer canalitzacions. El projecte va sortir a licitació per un import de 216.211,19 euros, i van presentar-hi ofertes vuit empreses. Es finançarà amb una part del cànon de 705.000 euros que va pagar l'any 2014 el concessionari del restaurant de la cala.

També es portaran a terme dos treballs més relacionats amb el projecte de recuperar els dos trams del camí de ronda que connecten amb cala Bona. Així, aquesta setmana s'adjudicarà l'execució de la neteja i el desbrossament del tram nord amb l'objectiu que el personal tècnic pugui fer un estudi més acurat i precís sobre les obres de millora que cal fer per poder tornar-lo a obrir al públic. Els treballs els farà l'empresa Construcciones Leinad 2001 SL per 13.022,46 euros i consistiran a desbrossar i netejar aquest tram del camí i talar o treure els arbres caiguts o a punt de caure.

Finalment, la junta de govern del 29 de desembre va adjudicar a l'arquitecte Xavier Cayuela Solano la redacció del projecte de prolongació del camí de ronda pel seu tram sud fins al carrer de l'Ermita. Aquest altre extrem limita amb el Jardí Botànic Marimurtra i amb finques particulars, i inclourà un mirador arran de mar. Es tracta d'un nou tram de connexió situat entre l'extrem final del camí de ronda de cala Bona, pel sector sud, fins a la trobada amb el carrer de l'Ermita, a la part de dalt. S'inicia en un punt arran del penya-segat i segueix en direcció a l'interior, allunyant-se de la costa, fins a connectar amb el carrer de l'Ermita. L'objectiu del projecte ja adjudicat serà donar continuïtat al recorregut del camí de ronda fins a la xarxa viària de Blanes.

El camí de ronda de cala Bona es va construir als anys setanta per a la urbanització Cala Sant Francesc amb la finalitat d'instal·lar una canonada per recollir les aigües residuals de les parcel·les adjacents a la costa.

LA XIFRA

133.686 euros és l'import de les obres que es duran a terme a finals d'aquest mes a cala Bona

LA DATA

2009 El maig del 2009 es va tancar al públic l'accés al camí de ronda pel seu mal estat.


Diadi de Girona 11/1/2017

A finals de mes començarà la pavimentació de la part que passa per la cala per un import de més de 130.000 euros i amb un termini de 3 mesos


L'Ajuntament de Blanes iniciarà a finals de mes les primeres obres destinades a recuperar el camí de ronda que connecta amb cala Bona (oficialment cala Sant Francesc) a banda i banda. Segons va explicar ahir el consistori, el primer tram del camí en el qual s'actuarà, a finals de gener, serà el que passa per la cala Sant Francesc. Aquests treballs, que realitzarà l'empresa Aglomerats Girona S.A., tindran un cost de 133.686,93 euros i un termini d'execució de tres mesos i consistiran en: la pavimentació del camí de ronda, l'adequació dels accessos a la platja, així com la reparació i modificació del tram final de l'escala que connecta l'ermita de Sant Francesc amb la platja. També s'hi inclou la instal·lació de nova il·luminació en aquesta escala, que contribuirà a millorar i reforçar la seguretat dels vianants que l'utilitzen. A més, es repararà el pas sobre la riera, s'instal·larà mobiliari urbà i s'ampliaran els serveis públics situats actualment com annexos al bar-restaurant.


El projecte va sortir a licitació per un import de 216.211,19 euros i el cost es finançarà amb una part dels 705.000 euros que la concessionària del bar de la cala Sant Francesc va pagar a l'Ajuntament l'any 2014 en concepte de cànon.

Neteja del tram nord

D'altra banda, segons va avançar el consistori, també està previst que aquesta setmana s'adjudiqui a l'empresa Construcciones Leinad 2001 S.L., per un import de 13.022,46 euros, l'execució dels treballs de neteja i desbrossament del tram nord (direcció Lloret de Mar) amb l'objectiu que el personal tècnic pugui fer un estudi més acurat i precís sobre les obres de millora que cal fer per poder tornar-lo a obrir al públic.

El tram nord té el seu origen a l'extrem nord-est de la platja de cala Bona i transcorre a mitja altura per un penya-segat costaner travessant diversos ponts i túnels. L'accés a aquest camí de ronda està tancat al públic des del maig de l'any 2009 amb portes metàl·liques per motius de seguretat, ja que actualment hi ha arbres caiguts, trams sense baranes de protecció i restes de vegetació, terra i pedres caigudes a la zona de pas.

Així, els treballs consistiran a: retirar les restes de material natural acumulat, talar i treure els arbres caiguts o a punt de caure i esporgar els arbres adjacents al camí amb branques que impedeixen el pas. També es retirarà la vegetació i els arbres caiguts al talús superior, prèvia instal·lació d'una línia de vida. La zona on es concentra més vegetació es troba a la bifurcació amb les escales que connecten la part de dalt amb el carrer Fragata. Aquesta cruïlla està situada a uns 160 metres de l'entrada al camí de ronda des de cala Bona, i és la sortida d'enllaç cap amunt que es vol utilitzar en el futur, un cop s'hagi restaurat tot aquest tram.

Actualment el pas per aquí és pràcticament impossible,per la gran quantitat de vegetació i arbres caiguts que hi ha. A més, la reduïda amplada i inaccessibilitat del camí de ronda impedeix la utlització de maquinària, per la qual cosa caldrà prendre precaucions perquè les tasques que s'hi duguin a terme no danyin el propi camí, així com tampoc les seves infraestructures. El termini d'execució d'aquests treballs serà d'un mes.

Per últim, la darrera Junta de Govern Local va adjudicar a l'arquitecte Xavier Cayuela Solano la redacció del projecte de prolongació del camí de ronda de Cala Bona pel seu tram sud (direcció a Blanes) fins al carrer de l'Ermita. Aquest altre extrem limita amb el Jardí Botànic Marimurtra i amb finques particulars, i inclourà un mirador arran de mar.


El Punt Avui 11/1/2017

La riera d'en Cintet de Vilassar de Mar, l'octubre passat Foto: LL.A.

T.M - MATARÓ
El govern va confirmar ahir, tal com estava previst, la partida de 700.000 euros de l'ACA destinats a pal·liar els efectes del temporal dels dies 12 i 13 d'octubre a les rieres de Cabrils, Cabrera i Vilassar de Mar.

En concret, a Cabrils es reconstruiran els marges i s'estabilitzarà el nivell de la llera del torrent Roldós en un tram d'1,3 quilòmetres entre el carrer de Clavells i la C-32. A Cabrera es refarà un mur d'escullera i es reblirà de terra una àrea de la riera d'Agell; també es protegiran els talussos amb escullera a la riera de Cabrera, i es refarà i es perfilarà la secció de la llera i es retiraran elements caiguts al torrent del Molí.

Finalment, a la riera d'en Cintet de Vilassar de Mar es refarà un mur de contenció al tram de Can Vives.


Diarimaresme.com 11/1/2017

Efectes a Vilassar de Mar | Foto: Antoni López

Després de l’aprovació prèvia del Consell d’Administració de l’Agència Catalana de l’Aigua (ACA), el Govern català ha aprovat destinar 700.000 euros al Consell Comarcal del Maresme per reparar els danys produïts en les lleres fluvials com a conseqüència dels aiguats dels passats dies 12 i 13 d’octubre. Les actuacions, que tindran lloc a Cabrils, Cabrera de Mar i Vilassar de Mar, recuperaran la capacitat de desguàs de les lleres i protegiran els nuclis urbans. L’import l’aportarà el fons de contingència de l’ACA.

En el cas de Cabrils es reconstruiran els marges esllavissats i s’estabilitzarà el nivell de la llera del torrent Roldós en un tram d’1,3 quilòmetres entre el carrer de Clavells i la carretera C-32. A Cabrera de Mar es refarà un mur d’escullera i es reblirà de terra una àrea de la riera d’Agell; es protegiran els talussos amb escullera al llarg d’un quilòmetre a la riera de Cabrera; i es refarà i es perfilarà la secció de la llera i es retiraran elements caiguts al Torrent del Molí. Finalment, a la riera d’en Cintet de Vilassar de Mar es refarà un mur de contenció al tram de Can Vives.

L’episodi del passat mes d’octubre va afectar amb intensitat rècord al Baix Maresme. En el cas concret de Cabrils, van arribar a caure 84,4 litres per m2 en només 30 minuts.


Ràdio Tordera 11/1/2017


El Partit Popular ha rebutjat una moció del PDeCAT reclamant accelerar el desdoblament de 52 quilòmetres de la carretera N-II entre Tordera i la Jonquera. El senador del Partit Demòcrata, Joan Bagué, ha estat l’encarregat de defensar una moció de cinc punts que exigia al govern espanyol acabar els treballs tècnics durant el primer semestre del 2017, detallar un pla i un calendari d’execució, agilitzar les licitacions, evitar demores i prioritzar les actuacions en aquelles vies amb major volum de trànsit. Des del Partit Popular, el senador Antonio Romero ha argumentat que no és possible establir un calendari per a l’execució del desdoblament de la N-II perquè “hi ha moltes actuacions que no depenen del govern espanyol”.

El senador del PDeCAT Joan Bagué ha lamentat la resposta del senador popular, ha criticat la “deixadesa” del ministeri de Foment envers aquest projecte i ha carregat contra les declaracions d’intencions dels populars en comptes, ha dit, de solucionar el problema. És per això que ha exigit “concreció i un compromís ferm” perquè, a parer seu, en cas contrari la situació de la N-II continuarà estancada “con sempre”. El senador del PDeCAT ha explicat que en els últims 8 anys només s’ha desdoblat un tram de 6 Km entre Sils i Caldes i ha alertat que, de seguir amb aquest ritme, es trigarà més de 80 anys a desdoblar els 52 quilòmetres de diversos trams de via entre Tordera i La Jonquera. En aquest sentit, Bagué ha lamentat que el govern del Partit Popular no s’obri a trobar una solució a un problema que s’arrossega des del 1993.

Per la seva banda, el senador del PP Antonio Romero ha defensat les actuacions que ha portat a terme l’Estat a Catalunya assegurant que el ministeri de Foment ha destinat més d’11.200 milions d’euros a millorar les infraestructures catalanes. En aquest sentit, ha fet un recull de les obres que el govern espanyol ha portat a terme a la demarcació de Girona els últims anys.

També ha retret al senador del Partit Demòcrata que no reconegui l’esforç del govern de Mariano Rajoy en matèria d’inversions a rodalies on ha assegurat que s’han destinat més de 3.700 milions.

El resultat de la votació ha estat de 10 vots a favor de la moció, 15 en contra i 1 abstenció. De manera que la comissió de Foment ha acabat rebutjant la iniciativa del PDeCAT que reclamava diverses actuacions per accelerar el desdoblament de la N-II entre Tordera i la Jonquera.


Ràdio Calella 9/1/2017

El Punt Avui 11/1/2017

Imatge d'arxiu de processionària en un pi Foto: M.R.

T.M - CALELLA
El principal grup de l'oposició a l'Ajuntament de Calella, ERC, ha alertat d'una plaga d'erugues als pins del parc Dalmau. Els republicans destaquen que hi ha més proliferació d'aquests insectes i han fet arribar la seva preocupació al regidor de l'àrea de Medi Ambient, Marc Buch (PDeCat). ERC també demana conèixer les mesures que s'han pres i que l'Ajuntament informi dels efectes que poden tenir per a la salut aquests insectes.

El regidor de Medi Ambient ha assegurat que l'Ajuntament no té constància de cap plaga de processionària al parc Dalmau i ha qualificat d'alarmista el comunicat d'ERC. Ha assegurat que la majoria de pins del parc són pinyoners i a aquests no els ataquen les erugues.


Nació Digital 11/1/2017

La Generalitat ha actuat a la Batllòria, al Gorg Negre i a la zona humida de les Llobateres, amb una inversió de 39.000 euros

 Arbres plantats a la zona de Les Llobateres | ACA

L'Agència Catalana de l'Aigua (ACA) ha dut a terme, dins les actuacions de manteniment i conservació de lleres en zones no urbanes, diverses millores del funcionament hidràulic i ambiental del riu la Tordera a la Batllòria i al Gorg Negre i també a la zona humida de les Llobateres, dins els termes municipals de Sant Celoni i Gualba. S'han destinat uns 39.000 euros a l'execució de totes les actuacions.

Al sector de la Batllòria s'ha desbrossat la vegetació i s'ha retirat de manera selectiva l'arbrat que reduia la capacitat de desguàs. També s'ha eliminat canya i altres espècies al·lòctones de ribera i s'hi han plantat espècies autòctones.

Pel que fa al Gorg Negre i a la zona humida de les Llobateres, s'ha desbrossat vegetació i s'ha dut a terme la tala i retirada selectiva d'arbrat. S'ha reperfilat la mota artificial de la zona humida per afavorir la interacció amb la llera i s'han retirat també elements artificials d'un gual. Per últim, s'han consolidat els talussos resultants i s'han redistribuit els sediments, renaturalitzant de manera general els espais fluvials plantant espècies autòctones de ribera.

Detalls de l'actuació Foto: ACA


Ràdio Palafolls 10/1/2017


Han sigut els primers municipis en apostar per la creació d’una taula de treball per la protecció del delta de la Tordera, que ha de comptar amb representació dels ajuntaments que hi limiten: Blanes, Tordera, Malgrat i Palafolls.

El text aprovat proposa treballar en la redacció d’un estudi que permeti avaluar l’estat actual de la desembocadura del riu i que hauria de comptar amb representació dels ajuntaments implicats, però també amb l’Agència Catalana de l’Aigua, la direcció general de Costes, el Centre d’Estudis Avançats de Blanes i entitats mediambientals i propietaris afectats.

Pel que fa a Palafolls, segons ha informat l’Ajuntament, encara estan estudiant la seva adhesió a la taula. D’altra banda, Malgrat de Mar, el quart municipi que limita amb l’espai natural, no inclou cap  moció per entrar a formar part del pla integral en el ple de demà passat.

Blanes ja havia aprovat construir aquesta taula el 2013,però la idea es va mantenir al calaix. Ara ha sigut ICV-EUiA i Batega per Blanes els que han tornat a reclamar el compromís.

Tordera ha seguit el seu exemple i tots els grups han aprovat per unanimitat la moció presentada pel PDeCat i ERC per la protecció del delta.

L’espai natural s’ha degradat amb cada temporal que s’ha endut la sorra i també per la inacció de les administracions. A més, la zona es manté com una reserva natural d’aus.

La seva preservació és una garantia per les platges de l’Alt Maresme i blanes. Així, demanen un pla integral que recuperi el delta i la platja de s’Abanell i retorni el seu equilibri.