dissabte, 22 de juliol del 2017

Més sobre la suspensió cautelar de la prolongació de la C-32 per Blanes i Lloret de Mar 22/7/2017

El Tribunal deixa claríssim que l'afectació al territori és irreparable i que NO TÉ ESTUDI D'IMPACTE AMBIENTAL:

El govern recorrerà la suspensió de la prolongació de la C-32 entre Blanes i Lloret
Vilaweb 22/7/2017

Rull ha assegurat que el projecte de prolongació és perfectament viable


BARCELONA, 22 (EUROPA PRESS)

El conseller de Territori i Sostenibilitat de la Generalitat, Josep Rull, ha assegurat que el govern recorrerà la suspensió cautelar de les obres de prolongació de la C-32 entre Blanes i Lloret de Mar (Girona) que ha dictat el Tribunal Superior de Justícia de Catalunya (TSJC).

‘L’hem d’acatar, però no la podem compartir de cap de les maneres. La recorrerem’, ha assegurat en declaracions a Europa Press el conseller, que ha afegit que la declaració d’impacte ambiental compta amb tres ponències ambientals de tres governs de colors polítics diferents que avalen el projecte.

‘Li ensenyarem al jutge sobre plànol que estem parlant del mateix, que no han hagut variacions substancials del projecte, sinó que que l’últim integra més elements per garantir la integració ambiental i paisatgística’, ha asseverat.

Per això, ha assegurat que el projecte de prolongació és perfectament viable, i ha ratllat de ‘molt mala notícia’ la paralització de l’inici d’aquesta obra en una zona on es registra molt trànsit, elevades retencions i alts nivells de contaminació atmosfèrica.

La sentència sosté que ‘el projecte del traçat podria haver-se aprovat sense avaluació ambiental, la qual cosa comportaria la seva nul·litat de ple dret, i la del consegüent projecte constructiu, en cas que no s’arribés a esmenar l’omissió de la declaració d’impacte ambiental’.

La plataforma Aturem la C-32 havia presentat, juntament amb una quinzena d’entitats més, un recurs contra aquesta obra que va ser admès a tràmit i que ara el TSJC ha fallat al seu favor.



El TSJC suspèn l’inici de la C-32 perquè el projecte és “nul”
El Punt Avui 22/7/2017

Pel jutjat, el pla no té la declaració d’impacte ambiental i els promotors no han detallat el perjudici de l’ajornament

Integrants de la Plataforma Aturem la C-32, presentant la petició de suspensió cautelar de l’inici de l’allargament de l’autopista, el setembre als jutjats de Blanes. Foto: JOAN SABATER.

JORDI FERRER - LLORET DE MAR / BARCELONA
El Tribunal Superior de Justícia de Catalunya (TSJC) ha ajornat l’inici de l’allargament de l’autopista C-32 fins a Lloret de Mar. El TSJC ha atès la demanda de la Plataforma Aturem la C-32 perquè, entre altres raons, el projecte “no té cap avaluació ambiental [declaració d’impacte ambiental] i les parts demandades no aporten cap dada sobre els importants perjudicis que els causaria la suspensió”.

El projecte del ramal Tordera-Lloret de la C-32 va ser aprovat el 18 de juliol del 2016, però els detractors van demanar al setembre la mesura cautelar de la suspensió perquè hi havia canvis substancials en el projecte, que arrenca el 2000, i l’avaluació ambiental havia caducat. “El jutge ha valorat que hi ha moltes coses del projecte que no estan ben fetes. És una gran decisió perquè temíem que arribés abans el judici [sobre l’allargament] abans de la decisió sobre la mesura cautelar”, explica Joan Mora, d’Aturem la C-32.

Recurs de l’Ajuntament

La interlocutòria no obliga a costes i dona a les parts cinc dies per presentar recurs. D’acord amb la Generalitat, el regidor de coordinació de l’obra de govern de Lloret, Jordi Sais (CiU), confirma que el consistori presentarà recurs de reposició. “La resolució judicial és restrictiva quant a les ponències ambientals. Segons la valoració de la Generalitat, els traçats no s’han modificat.”

LA FRASE

[...] El projecte es podria haver aprovat sense avaluació ambiental, però seria nul de ple dret
Fragment de la resolució judicial del TSJC

Estudis que no es corresponen als projectes

La magistrada del TSJC deixa clar que la resolució és independent del que “es resolgui en sentència definitiva”, però afirma que els projectes sobre l’allargament no es corresponen amb les declaracions d’impacte ambiental (DIA). “El projecte de traçat aprovat per la resolució que és objecte d’aquest recurs, el 18 de juliol de 2016, tampoc no es va sotmetre a avaluació ambiental, ja que per acord del 9 de desembre de 2014 es va reconèixer un altre cop la vigència de la declaració d’impacte ambiental del 24 de març de 2000. [La declaració] es va elaborar respecte a les solucions de l’estudi informatiu d’aquell any [el 2000] i eren diferents de la solució del projecte constructiu del 2008 i del projecte de traçat del 2016”, sosté la magistrada, textualment.

La resolució judicial admet que l’obra afecta paratges naturals, com ara “el Paratge Natural d’Interès Nacional de Pinya Rosa de Blanes”, indica. La interlocutòria deixa clar que s’ha constatat que encara no hi ha hagut l’inici efectiu de les obres.



Diari de Girona 22/7/2017

El Tribunal exposa que hi ha hagut canvis en el traçat respecte a la declaració ambiental del 2000

Un cartell anunciant les obres de perllongament, suspeses ara cautelarment. carles colomer

El Tribunal Superior de Justícia de Catalunya (TSJC) ha suspès cautelarment les obres de perllongament de la C-32 entre Blanes i Lloret de Mar. El tribunal ha estimat la petició de 16 entitats contràries a la infraestructura que el setembre del 2016 van interposar un recurs contenciós administratiu contra el projecte i demanaven que, fins que hi hagi sentència, s'asseguri que no comencen els treballs. La interlocutòria del TSJC assenyala que hi ha indicis que fan sospitar que el traçat «s'hauria pogut aprovar» sense la declaració d'impacte ambiental obligatòria. «Aquest no és el projecte de traçat corresponent a l'estudi informatiu pel qual es va aprovar la declaració el març del 2000», indica el tribunal. La decisió no és ferma i es pot recórrer interposant recurs de reposició.

El TSJC va admetre a tràmit el recurs presentat per 16 entitats contra l'ampliació de l'autopista C-32 entre Blanes i Lloret de Mar. La sala contenciosa administrativa, però, va obrir una peça separada al procediment per estudiar si aturava el projecte de forma cautelar, tal com demanava la plataforma Aturem la C-32. 

El tribunal els ha donat la raó i ha resolt aturar cautelarment les obres. Segons indiquen a la resolució, de la qual ha estat ponent la magistrada Isabel Hernández, hi ha indicis que fan sospitar que el projecte s'ha tirat endavant sense tenir la declaració d'impacte ambiental obligatòria.

Aquesta apreciació no és definitiva perquè caldrà esperar a tenir sentència però, mentrestant, indiquen a la Generalitat que «compleixi immediatament» la mesura cautelar i eviti que els treballs tirin endavant.

«El projecte de traçat s'hauria pogut aprovar sense avaluació ambiental, cosa que comportaria la seva nul·litat de ple dret», recull la interlocutòria. En concret, les 16 entitats recorren la resolució dictada el 18 de juliol del 2016 per la conselleria de Territori i Sostenibilitat que aprovava definitivament el projecte de traçat «Millora general. Nou ramal de l'autopista C-32, Blanes-Lloret de Mar. Tram Tordera-Lloret de Mar».

També impugnaven la resolució de 14 de juny del 2016 a través de la qual el Govern prorrogava la vigència d'una declaració d'impacte ambiental aprovada l'any 2000.

Per resoldre la petició, el tribunal ha resseguit la cronologia dels projectes relacionats amb les obres de perllongament i resol que el traçat aprovar definitivament ara fa un any «no és el projecte de traçat corresponent a l'estudi informatiu respecte del qual es va aprovar favorablement la declaració d'impacte ambiental». En aquest punt, ressalta que el projecte impugnat té un traçat diferent als proposats l'any 2000 i, per tant, no compta amb el perceptiu informe favorable.


Canvis del traçat

La interlocutòria recull diversos canvis en el traçat, que no han comptat amb el vistiplau ambiental. Les modificacions entre l'estudi informatiu del 2000 i el projecte constructiu del 2008 són variacions a l'enllaç de Fenals, en l'enllaç amb la C-63 d'accés a Lloret, la substitució del túnel dels Tres Turons per un fals túnel, canvis al tram que enllaça amb l'A-2 i desplaçaments del tronc central en un parell de trams de pocs metres.

El projecte final, doncs, «no va desenvolupar cap de les solucions viàries proposades a l'estudi informatiu del 2000». «Sembla que s'aprova el projecte de traçat sense avaluació ambiental», conclou la interlocutòria.

A més, exposa que dur a terme les obres sense la declaració podria provocar perjudicis mediambientals irreparables. «Aquest tribunal ha de garantir el compliment del dret de la Unió Europea i, per tant, el sotmetiment del projecte a avaluació ambiental, cosa que no sembla complerta en aquest cas», conclou.

La Plataforma Aturem la C-32 celebra la decisió com una batalla guanyada i confien en què la justícia els acabi donant definitivament la raó en sentència.