dilluns, 11 de juliol del 2016

“No s’ha de fer d’una afició un delicte” El9nou.cat 11/7/2016

Aquesta notícia complementa altre d'ahir...

Un de cada 10 vehicles controlats pels Mossos al medi natural circula per llocs prohibits. El9nou.cat 10/7/2016


“No s’ha de fer d’una afició un delicte”
El9nou.cat 11/7/2016

Els Mossos detecten un augment dels motoristes que intenten saltar-se controls

Ferran Polo
Els Mossos de la Unitat Regional de Medi Ambient (URMA) de la Regió Policial Metropolitana Nord, amb seu a Granollers, han notat un increment del nombre de motoristes que intenten fugir quan es troben amb un control.

En alguns pistes, tot i ser amples, també està prohibit l’accés amb vehicle

“A cada control, fugen tres o quatre motos”, admeten mossos d’aquesta unitat. Alerten, però, de les conseqüències legals que això té. “No s’ha de convertir una afició en un delicte”. Va passar a principis de juny al parc Serralada Litoral, en terme de la Roca, quan un home va acabar detingut després d’intentar fugir d’un control d’accés motoritzat al medi i lesionar un agent rural.

Els Mossos persegueixen i investiguen tots els conductors que fugen. Ho poden fer al mateix moment amb les motos de muntanya que ells fan servir per als controls. De fet, l’ús de motos és un element que ajuda a minimitzar els intents de saltar-se el control. Però també ho poden fer amb el suport d’altres dotacions de seguretat ciutadana que estiguin per la zona i que localitzin els motoristes quan ja són en carreteres properes. I a través de la investigació posterior a partir de dades –com la matrícula– que hagin pogut recollir ells mateixos o altres testimonis. “En la majoria de casos, els acabem trobant”, expliquen els Mossos d’aquesta unitat.

L’intent de fugida comporta un increment de la gravetat de la sanció administrativa i, per tant, de la multa econòmica imposada. Però també pot representar la imputació d’un delicte contra els agents de l’autoritat o, fins i tot, d’un delicte d’intent d’homicidi si es pogués demostrar que el motorista ha intentat atropellar expressament el policia o agent rural que està fent el control.

En general, les sancions administratives que s’imposen són de caràcter lleu i impliquen multes d’entre 60 i 300 euros. En determinats casos, es pot considerar la infracció greu i, llavors, les sancions econòmiques ja van dels 301 als 3.000 euros. Un dels criteris per aplicar sancions greus és la reincidència però també les dificultats que el conductor posi per ser identificat. Per exemple, no portar cap mena de documentació al damunt. En els casos molt greus, les multes poden anar dels 3.001 fins als 30.000 euros.

EN PISTES I CORRIOLS

Els Mossos fan controls al medi natural tant en pistes forestals amples –de més de quatre metres– on motos, quads i tot terrenys no tenen, generalment, limitacions per poder-hi circular. En aquests casos, se centren sobretot en el control de la documentació, on es comprova que estiguin matriculats, que tinguin l’assegurança obligatòria o que hagin passat la ITV. “Ara, hi ha més consciència i la gent va bastant bé”, expliquen els mossos de la URMA de la Regió Metropolitana Nord. En aquests casos, també es poden fer controls de velocitat amb radar.

Sovint, també hi participen efectius dels Agents Rurals i els guardes del parc natural on es fan. A banda, fan controls en corriols, on les motos i els quads ja no poden circular-hi. Aquí es trien llocs on els motoristes passin a velocitat reduïda per facilitar que es puguin aturar i evitar riscos. Són dispositius que es fan amb menys efectius. “Més quirúrgics”, diuen els Mossos de la URMA. Si s’enxampa algú, se’l sanciona per circular per un lloc prohibit.