divendres, 21 d’abril de 2017

Punt i final al despropòsit del Port de Tossa de Mar? 21/4/2017

La Generalitat diu que no hi haurà port de Tossa
Cadena SER 21/4/2017

Ni hotel, ni xalets de luxe. Ahir el director General d'Urbanisme li va donar l'extrema unció a la part terrestre del projecte (l'hotel i els xalets) i avui ha estat el director General de Transports de la Generalitat qui ha enterrat la marina, aquesta macroestructura de 424 amarradors.

L'espai on està previst fer el port / Tomàs Solà Lleonart

El Director General de Transports i Mobilitat, Pere Padrosa, és el segon càrrec que, en menys de 24 hores, desautoritza aquest projecte que l'Ajuntament va pactar amb un promotor ara fa cinc anys i que ha despertat una forta oposició al territori. 

Padrosa ha estat clar i directe; el litoral català no es tacarà amb cap altre port a menys que no sigui absolutament justificat. I no és el cas:


Padrosa ha recordat que Urbanisme ja ha dit que l'espai terrestre no admet l'hotel de 5 estrelles, els quatre xalets de luxe, comerços i un aparcament per 700 cotxes que van associats al projecte i diu Padrosa que el port no té cap sentit sense aquesta part. Per tant, no es farà, ha conclós i diu que l'equipament no apareixerà al nou Pla de Ports de la Generalitat que abastarà el període 2016-2030.


Diari de Girona 21/4/2017

El vicepresident de Ports de la Generalitat assegura que l'equipament no apareixerà al nou Pla de Ports que abastarà el període 2016-2030

El vicepresident de Ports de la Generalitat, Pere Padrosa, a la dreta de la imatge, durant la jornada comercial al port de Palamós ACN

El vicepresident de Ports de la Generalitat, Pere Padrosa, ha deixat clar que no permetran que es faci el port esportiu a la zona d'Es Codolar, a Tossa de Mar (Selva). N'ha donat diverses raons. Per una banda, considera que el litoral català ja té prou ports i que el projecte de Tossa neix de manera "forçada" i sense una "demanda suficient" al darrera. Per tant, ha avançat que en el nou Pla de Ports fins al 2030 no es preveu ni el port de Tossa ni cap altre més al llarg de tot el litoral català. A més, ha remarcat que un port s'ha de construir si té totes les infraestructures urbanístiques a punt. I, en el cas de Tossa, la Comissió d'Urbanisme ja ha estat taxativa i ha remarcat que és "impossible" que es pugui construir res en aquesta zona perquè gaudeix de "màxima protecció". La Generalitat preveu tenir a punt el Pla de Ports a la tardor.

Nou revés en pocs dies a les aspiracions de Tossa de Mar de tenir un nou port esportiu a la zona d'Es Codolar. Aquesta vegada, qui s'ha pronunciat en contra del projecte és el vicepresident de Ports de la Generalitat, Pere Padrosa. Segons ha manifestat, aquesta infraestructura no estarà inclosa en el Pla de Ports 2016-2030 perquè creu que no és un projecte "viable".

Padrosa ha explicat que tot nou port ha de venir precedit d'una demanda i també ha de tenir a punt les infraestructures urbanístiques necessàries al seu entorn. En el cas de Tossa, remarca que no es dona ni un factor ni l'altre. El vicepresident de Ports considera que el projecte d'Es Codolar "és forçat" i que no hi ha una "demanda suficient" al darrera. El projecte preveu fer 424 amarradors i el consistori volia sotmetre'l a una consulta popular però un jutjat ho va impedir. Malgrat tot, l'equip de govern insisteix que vol tornar-la a tramitar.

"És normal que un ajuntament aposti pel desenvolupament econòmic del seu municipi i pugui pensar que el port és una sortida però ha quedat clar que no es pot fer", ha manifestat. Padrosa recorda que aquest dijous la Comissió d'Urbanisme ja es va pronunciar obertament en contra del projecte.

El director general d'Urbanisme, Agustí Serra, va assegurar que és "impossible" que autoritzin tot allò previst des de primer línia de mar cap a muntanya. El projecte inclou dos aparcaments que sumen més de 700 places (un descobert i l'altre de tres plantes), el club nàutic, la zona comercial i de serveis a l'àmbit del port. I ja a muntanya, a les zones d'Es Cars i la Vinya d'en Puig, també preveu un hotel de cinc estrelles i quatre xalets de luxe. "Tot això és inviable perquè la zona gaudeix d'una protecció especial", va recordar el director general.

A banda del pronunciament de la comissió, aquesta setmana el Parlament també ha aprovat una resolució que insta el Govern a protegir el paratge d'Es Codolar i impedir que s'hi faci cap port. La resolució, presentada per JxSí, va comptar amb el suport de tots els grups.

Cap port nou al pla 2016-2030

Urbanisme, però, no té competència per pronunciar-se sobre allò previst en l'àmbit marítim. Si quedava alguna escletxa de dubte, aquest divendres –durant una jornada de treball al Port de Palamós-, el vicepresident ho ha deixat clar. "Urbanisme ja s'ha pronunciat i ha deixat clar que el projecte no compleix amb la legalitat vigent i és un port que no és viable si no té unes infraestructures prèvies fetes", ha manifestat.

Per tant, ha assegurat que ni el projecte de Tossa ni tampoc cap altre estarà inclòs dins el Pla de Ports 2016-2030. "El litoral català ja té suficients ports, no atacarem la costa catalana amb la possibilitat de fer més ports", ha subratllat.

La Generalitat preveu tenir tancat el primer esborrany del Pla de Ports als voltants de l'estiu. Segons Padrosa, es podria aprovar al Parlament a la tardor.


Cadena SER 20/4/2017

Per primera vegada, la Generalitat s'ha pronunciat sobre el projecte del port de Tossa de Mar i ha estat per dir que és impossible construir res on els promotors pretenen fer-ho.

L'espai on està previst fer el port / Tomàs Solà Lleonart

El director general d'Urbanisme, Agustí Serra, afirma que, amb les normes urbanístiques actuals, aquel espai ja compta amb la màxima protecció i és inviable construir-hi res.

El director general d'Urbanisme no s'ha manifestat sobre el port i els seus 424 amarradors previstos -que no és de la seva competencia- però sí sobre tot el que els promotors volen fer en terra ferma. Diu que és impossible que tirin endavant els més de 8 mil metres quadrats de zona comercial, els aparcaments per més de 700 cotxes, els edificis de serveis i, a sobre del penya-segat -a la Vinya d'en Puig i Es Cars- l'hotel de 5 estrelles i els 4 xalets de luxe. Agustí Serra diu que amb l'actual planejament urbanístic a la mà tot aquest espai té la protecció garantida


Això que diu el director general d'Urbanisme és el que sempre ha defensat l'associació Amics de Tossa i tots els altres opositors a aquest projecte que l'ajuntament vol sotmetre a consulta popular perquè fa 5 anys va pactar amb els promotors que faria tots els tràmits que calguessin per tirar-lo endavant.

------------------------------------------

I no em puc estar de recordar aquest vídeo memorable...


TV Tossa 21/3/2017

L'alcaldessa de Tossa, Gisela Saladich es pronuncia sobre la recomenació del Síndic de Greuges qué l'Ajuntament de Tossa, desestimi el projecte del port de Tossa perquè és contrari a la normativa i al Pla territorial...