divendres, 24 de febrer de 2017

Algunes notícies per llegir 23 i 24/2/2017...

Llum verda per cobrar els 280 mil euros de l’IBI de la C-32
Ràdio Palafolls 24/2/2017

Palafolls podrà cobrar tot l’IBI de la concessionària Abertis, que fins ara només pagava el 5%. Es basava en una bonificació de l’any 1972, per la qual tenien una exempció fiscal del 95% en el pagament de l’Impost de Bens Immobles a aquells ajuntaments per on hi passava l’autopista.

Recorregut de la C-32. 3/24

La bonificació ha estat vigent fins l’agost del 2016, quan va caducar, pel que aquest any els ajuntaments ja la podran començar a cobrar. Entre ells el de Palafolls, el tercer municipi del Maresme que més cobrarà pel pas de la C-32 per terrenys municipals. De fet, tot i que el consistori comptava reclamar l’IBI, no s’havia inclòs en els pressupostos d’aquest any per prudència, manté la regidoria d’Hisenda.

El govern espanyol avala ara que s’acabi amb la bonificació i que Abertis pagui el 100% de l’impost. Al Maresme hi ha una vintena de municipis que es poden reclamar el tribut. El que més diners preveu recaptar, segons dades de El Punt, és Arenys de Mar (350.000), seguit de Mataró (348.000) i després el nostre municipi, Palafolls (280.000). Pineda en podrà ingressar 180.000 i Tordera 47.000.

Es tracta d’una reivindicació històrica i que suposarà un ingrés de 2.7 milions d’euros a les administracions locals del Maresme.

El descompte del 5% en l’IBI es realitzava des de l’AP7 a la Jonquera fins a Tarragona, l’AP2, la C-32 de Montgat a Palafolls i la C-33 des de Barcelona a Granollers.


El9nou.cat 22/2/2017

La concessionària de l’autopista AP-7 -el grup Abertis- pagarà el 100% de l’impost sobre béns immobles als ajuntaments per on transcorre la infraestructura. L’agost passat va vèncer la bonificació del 95% de l’impost de què gaudia des de feia 50 anys.


Els ingressos dels ajuntaments per on transcorren les autopistes al Vallès Oriental creixeran de manera notable a partir d’aquest any. La bonificació en l’Impost de Béns Immobles que tenien les concessionàries de les autopistes ha vençut i, en conseqüència, les empreses passaran de pagar un 5% de l’impost al 100%.

El canvi beneficia tots els municipis, però especialment els que tenen més tram dins del seu terme municipal. Sant Celoni, una de les poblacions que va liderar alguns dels contenciosos presentats per reivindicar el pagament de la totalitat del tribut, veurà incrementat el pagament de 23.539 euros a 470.791, segons han informat fonts municipals. Per Sant Celoni hi transcorren 11 quilòmetres d’autopista.

Un altre dels principals beneficiats és La Roca, un municipi que a més té un dels peatges troncals d’aquesta via. Els set quilòmetres que passen pel seu terme suposarien uns ingressos de prop de 250.000 euros, una xifra molt superior als 12.700 que obtenia fins ara. Llinars espera percebre uns 100.000 euros.

L’anunci que Abertis, la companyia concessionària de l’autopista AP-7, pagaria a partir d’ara la totalitat de l’IBI, el va fer la sotsdirectora general de la companyia, Anna Bonet. Va avançar que la companyia pagarà la totalitat de l’impost quan els ajuntaments li girin els rebuts corresponents.


Ràdio Calella 23/2/2017

Accés a la C-32 des de Calella

Des d’aquest 2017, l’empresa concessionària de l’autopista C-32 haurà de pagar a l’Ajuntament de Calella una quota de l’Impost de Béns i Immobles (IBI) vint vegades superior que fins ara. Gaudia d’una bonificació del 95% en l’impost que acaba d’expirar, amb efectes notables sobre les arques municipals de Calella i d’altres 141 municipis travessats per les vies que explota.

A Calella, que Abertis pagui el 100% de la quota de l’IBI significarà que es passi d’uns ingressos d’11.000 euros -segons càlcul del 2016- a multiplicar-los per vint i percebre 224.0000 euros, a partir d’aquest 2017. Ho ha explicat el tinent d’Alcaldia d’Hisenda, Jordi Sitjà, qui ha indicat que l’increment exponencial ja està incorporat al Pressupost Municipal corrent.

“El 100% de la quota és de l’ordre de 224.000 euros en el cas de Calella, i això suposa un augment de pràcticament 213.000 euros: fins ara liquidaven uns 11.000 euros. Aquest és el diferencial que li pertoca al municipi en funció dels metres lineals d’autopista que passen pel nostre territori”, ha precisat Sitjà.


La bonificació de l’IBI de les autopistes, aplicada des de l’any 1972, ha estat motiu de batalla judicial entre els ajuntaments de la comarca del Maresme, que defensaven cobrar-ne la totalitat. Un recurs que finalment es va perdre en favor dels interessos de l’empresa.

“Sempre hi havia hagut moltes discrepàncies amb el fet de si els pertocava o no la bonificació, però els ajuntaments vam perdre el recurs en última instància, al Tribunal Suprem, que va donar la raó a la concessionària. Això ha fet que en els últims anys s’hagi hagut de bonificar l’IBI en un 95% perquè hi estavem obligats per llei”, ha afegit.


El tinent d’Alcaldia d’Hisenda exposa que els ajuntaments afectats entenien que el cobrament íntegre de l’IBI era una qüestió de justícia i celebra que a partir d’ara ens troben en un escenari de “normalitat”.

Abertis, que es beneficiava de la bonificació en trams de l’AP-7, l’AP2, la C-32 i la C-33, haurà de pagar un extra de 14 milions d’euros. La direcció de la companyia va garantir fa dies el pagament de les quotes a tots els municipis “com es fa habitualment”.


Diari de Girona 23/2/2017

La Direcció General de Sostenibilitat de la Costa i del Mar avança un règim de protecció preventiva d'aquí a 6 mesos i la definitiva al desembre

El corredor de cetacis del Mediterrani, que passa pel Golf de Lleó i davant de les costes gironines, es blindarà contra les prospeccions d'hidrocarburs gràcies a una ordre del Ministeri de Medi Ambient, que en sis mesos hi establirà un règim de protecció preventiva. Segons la Direcció General de Sostenibilitat de la Costa i del Mar va informar dimarts a la plataforma Aliança Mar Blava, el pas definitiu es farà al desembre, amb l'aprovació d'una Zona especialment protegida d'importància per al Mediterrani (Zepim).

En aquests moments, dos grans projectes per buscar gas i petroli amenacen el fons marí entre Catalunya i les Balears, un d'ells impulsat per l'empresa Cairn Energy –a través de la seva filial espanyola Capricorn Spain Limited– i l'altre per Spectrum Geo Limited. Fins el setembre de 2016, la cursa per explotar hidrocarburs en aquesta zona incloïa una tercera companyia, Services Petroliers Schlumberger, però el Ministeri d'Indústria va arxivar definitivament el seu projecte durant la fase de tramitació ambiental; aquest s'acostava fins a només 13 quilòmetres de distància del litoral gironí.

De moment, cap dels dos projectes han arribat encara a la fase ambiental. El que promou Capricorn Spain demana 12 permisos d'investigació d'hidrocarburs al golf de Lleó i, en un dels seus extrems, s'acosta a 31 quilòmetres de la Costa Brava. Per la seva banda, Spectrum impulsa una campanya sísmica que afectaria 14.000 quilòmetres quadrats, des del front marí gironí i barceloní fins al sud d'Eivissa i Formentera.

La restricció d'aquestes activitats per protegir les poblacions de cetacis al corredor mediterrani frustraria els propòsits d'ambdues companyies. Així és desprèn de la informació que la Direcció General de Sostenibilitat de la Costa i del Mar va donar a la plataforma que aglutina entitats socials, mediambientals, sectors econòmics i administracions de les Balears, l'Aliança Mar Blava. L'organisme públic els va explicar que es treballa en una ordre ministerial que establirà una protecció preventiva en tot el corredor, tant davant les prospeccions com altres activitats nocives per als cetacis, com ara els sondejos acústics. La previsió és que estigui vigent en 6 mesos.

En paral·lel, també els van assegurar que s'avança en el Conveni de Barcelona que ha de protegir el corredor amb la figura tècnica de Zepim. En aquest cas, el tràmit i l'aprovació definitiva hauria d'estar enllestida al desembre.


El9nou.cat 24/2/2017

El Departament de Territori i Sostenibilitat ha adjudicat les obres de construcció d’una via segregada per a vianants i ciclistes entre l’estació de tren de Santa Maria de Palautordera i el nucli urbà.

Mapa de la zona d'actuació. Territori i Sostenibilitat

Les obres s’han adjudicat per un import que frega els 700.000 euros. Els treballs començaran a la primavera i està previst que durin cinc mesos, segons ha informat la conselleria de Territori i Sostenibilitat aquest divendres en un comunicat de premsa.

El carril per a vianants i ciclistes anirà en paral·lel a la carretera BV-5301, des de l’estació de tren fins a l’entrada del nucli urbà de Palautordera. Complirà una doble funcionalitat: per a la mobilitat quotidiana de vianants i ciclistes i també per a la de lleure, més concentrada els caps de setmana.

La via ciclista tindrà uns dos quilòmetres i una amplada de tres metres a bona part del recorregut. El vial estarà fet amb un material granulat estabilitzat excepte als dos extrems i en els creuaments amb altres camins que es pavimentaran.

En el tram més proper al nucli urbà, caldrà variar lleugerament el traçat de la carretera BV-5301 en un sector d’uns 460 metres. La via ciclista se situarà ocupant part de l’actual calçada i estarà separada de la zona de pas de vehicles per una barrera de protecció.

TRES TRAMS AMB MURS

El pla preveu la construcció de murs d’escullera en tres trams que sumen, en total, un centenar de metres. L’alçada màxima d’aquests murs serà de 3,5 metres.