dissabte, 1 d’abril de 2017

Sobre els càmpings de Blanes 1/4/2017

I arriba allò que fa mesos sabem que passaria: el TS anula el POUM de Blanes. Compte enrere pel govern per decidir-se sobre els càmpings

El Suprem dona la raó als càmpings i anul·la el POUM de Blanes, del 2010
El Punt Avui 1/4/2017

Imposava als propietaris de càmpings les mesures de protecció per fer front a inundacions, i pràcticament declarava inundable tot el municipi

Vista del municipi de Blanes des del castell de Sant Joan Foto: MANEL LLADÓ.

NURI FORNS - BLANES
La sala contenciosa administrativa del Tribunal Suprem ha rebutjat el recurs de cassació interposat per l'Ajuntament de Blanes i la Generalitat de Catalunya contra la sentència del Tribunal Superior de Justícia de Catalunya (TSJC) que anul·lava el POUM de Blanes, aprovat el 2010, arran del recurs de l'Associació de Càmpings.

El TSJC va declarar nul el POUM, en una sentència del 31 de març del 2015, però tant l'Ajuntament com la Generalitat van presentar un recurs de cassació al Tribunal Suprem, l'11 de desembre del 2015 i el 21 de març del 2016, respectivament. El Suprem, però, ha acabat donant la raó també als càmpings, i ha donat per bona la sentència del TSJC.

Una sentència previsible

De fet, la sentència no sorprèn gaire l'Ajuntament de Blanes, que des del 2015 va començar a refer-lo. Segons va explicar ahir l'advocat Lluís Martí Arderiu, que ha portat el cas en representació de l'Associació de Càmpings de Blanes, el principal problema que tenia el POUM del 2010 “és que plantejava una inundabilitat realment greu, en què practicament tot el nucli urbà podia ser inundable”. A més, el planejament no preveia sistemes generals que establissin la protecció necessària en cas d'inundació, “i el que feia és dir que serien els càmpings i només ells els que havien de fer les obres necessàries per assumir el risc”, va exposar Martí. A més, tampoc especificava quines mesures podien prendre, i entenien del tot injust que els càmpings haguessin d'assumir el risc quan tot el nucli urbà estava afectat.

L'associació va demanar un dictamen pericial d'un enginyer especialitzat i va acabar concloent que les mesures de protecció que falten –que a més podien ser molt costoses econòmicament– no es podien exigir només a uns particulars. “Les han d'assumir les administracions, la Generalitat, els municipis, l'ACA, perquè són sistemes generals”, va dir l'advocat. A la pràctica, la sentència implica que es tornarà al POUM anterior, que es va aprovar el 1981 i es va revisar el 1989. El POUM del 2010, però, no deixarà de ser vàlid immediatament, sinó que fins que no es publiqui la sentència hi haurà un període de setmanes, en què l'Ajuntament podria convocar un ple per suspendre llicències i intentar aprovar el nou planejament. No ho tindrà fàcil, però, perquè en el nou planejament l'equip de govern preveu regularitzar les ampliacions il·legals de càmpings, i l'oposició i ERC (al govern) no hi estan d'acord. L'alcalde, Miquel Lupiáñez, va signar la setmana passada els decrets perquè els càmpings Blanc d'Eivissa i Bella Terra retirin les instal·lacions il·legals.


Un Déjà Vu...


Diari de Girona 15/6/2015

L'Ajuntament presentarà un recurs de cassació i el Pla seguirà vigent però aprofitaran per modificar-lo

L´associació de càmpings va presentar el recurs contra l´aprovació definitiva feta per Urbanisme de Girona. carles colomer

El Tribunal Superior de Justícia de Catalunya (TSJC) ha declarat nul el Pla d'Ordenació Urbanístic Municipal (POUM) de Blanes aprovat el 2010. L'associació de càmpings havia presentat un recurs contenciós administratiu i ara el tribunal els ha donat la raó.

En concret, els càmpings estan ubicats en zona inundable i se'ls aplicava un seguit de restriccions en l'autorització d'obres. Només era possible sortir-ne si els càmpings executaven i assumien el cost de les obres per garantir la protecció davant els riscos d'innundació. Una mesura "discriminatòria", argumentaven, ja que la zona inundable de Blanes és extensa, més enllà dels càmpings, i el POUM només obligava els càmpings a executar mesures per evitar inundacions i creien que pagaven per la protecció de tots.

A més, en el seu recurs, afegien que la situació dels càmpings fora d'ordenació en sol no urbanitzable es basava en una delimitació de la zona inundable feta sobre el Pla d'Espais Fluvials de Catalunya (PEFCAT), que no havia estat aprovat i tampoc estava vigent.

El tribunal els ha donat la raó i considera que el POUM no té la suficient justificació tècnica i no s'adequen a les normes i plans de la Generalitat per preveure la inundabilitat del municipi. Així, la sentència argumenta que, si bé el PEFCAT té una validesa tècnica avalada per un pèrit processal, no disposa d'un pla detallat de les zones d'inundabiliat. Per exemple, en lloc de plànols, l'estudi inclou fotografies sobres les que es posen colors a les zones inundables. El pèrit processal sí que inclou l'inundabilitat del centre de Blanes però no l'estudi inclòs al POUM.

Per tant, la sentència del tribunal considera que l'estudi sobre inundabilitat és insuficient, hi ha omissions i manca de planificació sobre les mesures de protecció i de delimitació que ara cal rectificar.

L'Ajuntament presentarà ara un recurs. Fins que no es resolgui (entre 8 mesos i un any i mig), el POUM seguirà vigent i es podran seguir donant llicències, com també són vàlides les que s'han concedit fins ara. Tot i això, en aquest temps el consistori treballarà per modificar i adequar el POUM i, a més, es podria aprofitar per per incloure la regulació de Pinya de Rosa o la protecció de la Nylstar.