divendres, 25 de juny del 2010
Control a una caixa niu ocupada per xot (Otus scops) a Tordera 22/6/10
Aquest dimarts en control a una caixa niu, una femella de xot (Otus scops) anellada a la mateixa caixa l’any passat per l’Enric Badosa...
Anellament de polls d’òliba (Tyto alba) i d’un xot (Otus scops) a Tordera 27/5/09. Enric Badosa
En aquesta ocasió hi havia 4 pollets petits i 2 ous sense eclosionar...
.
Els nius d'oreneta vulgar (Hirundo rustica) de Càmping La Tordera (Malgrat de Mar) 23/6/10
Confirmada la reproducció de milà negre (Milvus migrans) a la Baixa Tordera. 2010
A diferència de l’any passat, aquest cop han nidificat a un antic niu de garsa (Pica pica) d'una pineda-illa envoltada de camps de conreu molt a prop del nucli urbà de Tordera, niu detectat per alguns veïns, espècie identificada per en Jose Moreno i èxit reproductor (parella i 2 polls crescuts) confirmats també per ell.
Actualment els polls ja volen i se’ls pot veure fàcilment (al grup familiar) a una zona humida propera.
Dada actualitzada a la Llista actualitzada dels ocells de la Baixa Tordera.
Oca índia (Anser indicus) sobre la gravera de Palafolls 19/6/10. Enric Badosa
1 Oca índia (Anser indicus) observada per l’Enric Badosa el 19/6/10 sobre la gravera de Palafolls. Vola en direcció NE a uns 70 m d'alçada.
dijous, 24 de juny del 2010
Sobre les obres irregulars d'ATLL que han afectat a espais i espècies protegides de la Tordera, 24/6/10...
El Punt 24/6/10
La Coordinadora per a la Salvaguarda del Montseny, i Orchis, Associació Naturalistes de la Selva i l'Alt Maresme, han denunciat les obres de connexió entre la dessaladora de Blanes i la potabilitzadora de Cardedeu (Vallès Oriental) a la fiscalia de medi ambient de l'audiència territorial de Barcelona i al Departament de Medi Ambient i Habitatge «per les irregularitats i pels incompliments en l'execució de l'obra» comesos per Aigües del Ter Llobregat (ATLL), l'Agència Catalana de l'Aigua i el mateix Departament. Creuen que els fets que denuncien han «afectat greument espècies i espais protegits de la Tordera».
.
Segons aquestes entitats, les obres de connexió entre la planta dessaladora i l'estació de tractament del Ter es porten a terme per abastar d'aigua la ciutat de Barcelona gràcies a la resolució del decret de sequera del període 2007-2008, «un decret que ja ha estat derogat, per la qual cosa les obres perden el caràcter d'urgència», segons assenyalen.
.
També consideren que «en cap cas» no es valora la necessitat o la conveniència d'aquest projecte de connexió, «però sí el traçat i la manera de fer-ho», i també les «greus irregularitats i mancances tant en la tramitació del projecte com en l'execució de les obres pels denunciats».
dimecres, 23 de juny del 2010
Sobre les obres irregulars d'ATLL que han afectat a espais i espècies protegides de la Tordera, 22 i 23/6/10...
Malgrat Confidencial 23/6/10
.
Concretament, la denúncia va dirigida a l’empresa pública encarregada del projecte (Aigües Ter-Llobregat), l’Agència Catalana de l’Aigua (ACA) i contra el propi departament de Medi Ambient de la Generalitat. Els ecologistes consideren que, durant l’execució de les obres, cap d’aquests organismes ha complert les normatives vigents que els obliga a vetllar pels espais naturals i la flora i la fauna de la zona, inclosos a la Xarxa Natura 2000.
.
Una obra de la dessaladora de Blanes a la Fiscalia
Diari de Girona 23/6/10
Les associacions creuen que hi ha "irregularitats" en la connexió fins a Cardedeu
.
.
BLANES JORDI VERA/ACN
.
.
.
.
.
La Coordinadora per la Salvaguarda del Montseny denuncia l'empresa pública Aigües Ter Llobregat
CUP Sant Celoni 22/6/10
.
Un cop començades les obres s’han observat força irregularitats i incompliments de la legislació vigent i per això la Coordinadora per la Salvaguarda del Montseny i Orchis van presentar, el dilluns dia 21 de juny, una denúncia a l’empresa pública Aigües Ter-Llobregat com a promotora i responsable del projecte de connexió de la ITAM de Tordera amb l'ETAP del Ter, així com contra l'Agència Catalana de l'Aigua (ACA), empresa pública de la Generalitat de Catalunya encarregada de la política del Govern en matèria d’aigües i de la gestió del Domini Públic Hidràulic (DPH), i contra el mateix Departament de Medi Ambient i Habitatge (DMAH), com a responsable de vetllar pels espais naturals i la flora i fauna protegida a conseqüència del projecte Connexió de la ITAM de la Tordera amb l’ETAP del Ter i de l’execució de les obres, i amb base als fets que es detallen a continuació:
1. La manca d’exposició pública del projecte.
2. La manca d’un traçat alternatiu (quan aquest és totalment possible i viable, i no afecta els espais naturals i les espècies vegetals i animals protegits) per motius econòmics i de calendari, i la tramitació del projecte sense cap mena de consideració envers el medi natural.
3. El traçat i les obres afecten directament o indirectament espais protegits.
4. El traçat i les obres afecten directament o indirectament espècies animals d’interès comunitari.
5. El traçat i les obres afecten directament o indirectament hàbitats d’interès comunitari inclosos a la Directiva 97/62/CE (directiva Hàbitats).
6. Per l'inici de les obres sense la tramitació d’Avaluació d'Impacte Ambiental (AIA) prèvia.
7. La manca d’una Memòria Ambiental prèvia del projecte.
8. La fragmentació del projecte en 4 trams (més diferents ramals de distribució a diferents municipis) que impedeix una coherència i una correcta avaluació ambiental o d’afectació al medi natural.
9. La manca de detalls importants del projecte constructiu (zones d’aplec, accessos oberts, etc.), que poden tenir una afectació important sobre els espais naturals protegits, i la flora i fauna protegida, i que no es tenen en compte ni abans ni després de l'inici de les obres del projecte de cara a les corresponents mesures preventives, correctores o compensatòries.
10. L’autorització i/o manca de tramitació ambiental per part del DMAH a l’inici de les obres tot i conèixer el projecte, la seva tramitació i el medi natural, espais naturals protegits i espècies vegetals i animals protegides afectades.
11. L’autorització i/o manca de tramitació d’ús de Domini Públic Hidràulic per part de l’ACA a l’inici de les obres tot i conèixer el projecte, la seva tramitació i el medi natural, espais naturals protegits i espècies vegetals i animals protegides afectades.
En l’execució de les obres:
1. La manca d’un programa de vigilància ambiental de l’obra per part d’ATLL.
2. No s’ha tingut en compte l’afectació sobre hàbitats d’interès comunitari.
3. Treballs que afecten directament les espècies d’aus protegides en època reproductora.
4. Alteració de la dinàmica fluvial del riu.
5. Obertura de nous vials i accessos al medi natural.
6. Alteració important dels nivells freàtics de les zones humides protegides.
7. Abocaments de sediments sobre zones inundables i hàbitats d'interès comunitari amb flora i fauna protegida.
8. Contaminació acústica i lumínica als espais naturals protegits.
9. Afavoriment i expansió de rizomes i peus d’espècies vegetals exòtiques (principalment la canya).
10. Abocament directe o indirecte de residus sòlids i químics al curs fluvial i/o proximitats.
11. La nul·la o deficient comunicació (segons trams) per part d’ATLL a la Direcció General de Polítiques Ambientals i Sostenibilitat del DMAH de la documentació requerida un cop les obres ja es troben molt avançades.
12. La manca d’un seguiment de l’obra per part del DMAH.
13. La manca d’inspecció per part de l’ACA de les obres, de la correcta aplicació del projecte i de la seva afectació sobre el DPH, tot i conèixer el projecte constructiu i el traçat de l’obra, els canvis de traçat produïts i l’afectació sobre el medi natural, els espais naturals protegits, i les espècies vegetals i animals protegides, i tot i rebre queixes per part de particulars i associacions.
14. Durant el decurs de les obres hi ha hagut modificacions de traçat per part d’ATLL que han afectat espais naturals, hàbitats d’interès comunitari i espècies animals i vegetals protegides sense cap valoració ambiental, sense cap mena de mesures preventives, correctores o compensatòries per la seva afectació, amb criteris estrictament econòmics i de calendari, i que no es veien afectats segons el projecte original.
En la finalització de les obres:
2. No s'ha contemplat l'eliminació dels nous accessos oberts en el medi natural.
Dos notícies per llegir 19 i 22/6/10...
El Punt 22/6/10
S'inaugurarà en els pròxims dies i abans del 2011 començaran les obres fins a Lloret
.Els treballadors, ahir, fent les últimes tasques per deixar l'obra a punt de ser inaugurada els propers dies. Foto: LLUÍS SERRAT.
Les obres de perllongament de l'autopista del Maresme, la C-32, entre Palafolls i Tordera han entrat en el tram final i els treballs s'han intensificat en les darreres setmanes per poder inaugurar l'obra d'aquí a pocs dies. No hi ha cap data concreta, però l'obertura es farà o bé a finals de juny o bé a principis de juliol, i tampoc no es descarta que sigui aquesta setmana. Pel que fa a la prolongació fins a Lloret de la C-32, la Generalitat manté que les obres començaran abans no s'acabi aquest any.
Acesa treballa al màxim per acabar la prolongació de l'autopista fins a Tordera en els pròxims dies. Durant les últimes setmanes els treballs a la zona són intensos, i la Generalitat, que no vol fixar cap dia d'inauguració concret, parla de finals de juny o principi de juliol com a període d'entrada en funcionament d'aquesta infraestructura.
Un cop acabada la prolongació de l'autopista fins a la carretera que uneix Tordera i Blanes, tot estarà a punt per treballar en la prolongació de la carretera, però com una via d'un carril per sentit, fins a Lloret. El govern manté a hores d'ara que aquestes obres començaran a finals d'any. Generalitat i Acesa van signar un conveni en virtut del qual la concessionària es farà càrrec d'aquesta prolongació, que requereix una inversió d'uns 70 milions d'euros. Acesa va afirmar que descartava recuperar aquesta inversió apujant el peatge de Palafolls, i que preveu recuperar-la amb l'augment de trànsit que considera que hi haurà un cop estigui construïda i entri en funcionament.
Aquesta carretera, que farà uns set quilòmetres, a més de donar continuïtat a la C-32 cap a la Costa Brava, servirà de variant o alternativa a la GI-682, la carretera que enllaça els municipis de Tordera i Blanes.
Continua l'oposició
L'associació ciutadana SOS Lloret s'ha oposat sempre a la manera com es farà la prolongació de la C-32 fins a Lloret. Tot i que el projecte inicial ha quedat reduït a una via d'un sol sentit per banda, es manté l'oposició d'un sector de la societat lloretenca, que creu que la via afectarà mediambientalment la zona de Sant Pere del Bosc, l'Àngel i les Alegries, i que, per tant, la lluita contra aquesta infraestructura continua vigent. SOS Lloret denuncia actualment «la falta de transparència i la manipulació de la informació que sobre aquest projecte manté l'actual equip de govern» de Lloret, i considera que «cap carretera que transcorri» per aquests paratges «pot ser classificada de respectuosa amb l'entorn».
Nadal diu que a la tardor el port de Blanes ja estarà protegit dels temporals
El Punt 19/6/10
.
El conseller de Política Territorial i Obres Públiques, Joaquim Nadal, va visitar ahir les obres d'ampliació del port de Blanes i va assegurar que a la tardor estaran prou avançades per protegir les instal·lacions de possibles temporals.
El conseller també va demanar «paciència» als veïns ja que, tot i que el pas de camions per portar roques fins a les obres estava previst fins al 15 de juny, un endarreriment en els treballs farà que calgui una setmana més.
Nadal, però, va indicar que quasi tots els caixons de formigó que han de formar el nou dic de recer són ja al port i que això farà possible que aquest estiu s'acabin de fondejar i subjectar al fons del mar. Aquestes tasques es faran des del mar i, per tant, no hi haurà cap incidència que pugui alterar la temporada turística, va indicar el conseller.
dilluns, 21 de juny del 2010
Denúncia contra ATLL, l'ACA i el DMAH per les irregularitats en les obres que han afectat greument el riu Tordera. 21/6/10
Es denuncien les obres de connexió entre la dessalinitzadora de Blanes i la potabilitzadora de Cardedeu a càrrec de l’empresa pública ATLL (Aigües Ter Llobregat), per irregularitats en l’execució de les obres i la seva afectació sobre espècies i espais protegits de la Tordera.
La Coordinadora per a la Salvaguarda del Montseny i Orchis, Associació Naturalistes de la Selva i l'Alt Maresme, han denunciat les obres de Connexió entre la ITAM de la Tordera (a Blanes) i la ETAP del Ter (a Cardedeu) a la Fiscalia de Medi Ambient de l’Audiència Territorial de Barcelona i al Departament de Medi Ambient i Habitatge de la Generalitat de Catalunya, per les irregularitats i pels incompliments en l’execució de l’obra per part d’ATLL, ACA i el propi DMAH, i que han afectat greument a espècies i espais protegits de la Tordera.
Les obres de connexió entre la planta dessalinitzadora de la Tordera (a Blanes) i l’estació de tractament del Ter (a Cardedeu) http://www.atll.cat/ca/page.asp?id=128&prev=aaa s’estan realitzant per abastar d’aigua a la ciutat de Barcelona.
Aquestes obres són fruit de la resolució del decret de sequera de 2007-2008
http://aca-web.gencat.cat/aca/sequera/ca/mesures-estructurals.jsp ,
ara bé, aquest decret ja ha estat derogat
http://aca-web.gencat.cat/aca/appmanager/aca/aca?_nfpb=true&_pageLabel=P1202954461208200426277 ,
pel que les obres perden el caràcter d’urgència.
Un cop començades les obres d’instal·lació de la canonada s’han observat força irregularitats i incompliments de la legislació vigent, pel que La Coordinadora per a la Salvaguarda del Montseny i Orchis, han presentat, avui dilluns dia 21 de juny, una denúncia contra l’empresa pública Aigües Ter-Llobregat (ATLL) com a promotora i responsable del projecte de Connexió de la ITAM de Tordera amb l'ETAP del Ter, així com contra l'Agència Catalana de l'Aigua (ACA), empresa pública de la Generalitat de Catalunya encarregada de la política del Govern en matèria d’aigües i de la gestió del Domini Públic Hidràulic (DPH), i contra el propi Departament de Medi Ambient i Habitatge (DMAH) com a responsable de vetllar pels espais naturals i la flora i fauna protegida a conseqüència del Projecte de “Connexió de la ITAM de la Tordera amb l’ETAP del Ter” i de l’execució de les obres.
En cap cas es valora la necessitat o la conveniència del projecte de connexió, opinió reservada per cadascun dels signants de la denúncia, però sí el traçat i la manera de fer-ho, i es denuncien les greus irregularitats i mancances tant en la tramitació del projecte com en l’execució de les obres per part d’ATLL, ACA i DMAH i que han afectat greument i de manera innecessària als espais naturals protegits i a les espècies protegides del riu Tordera (espai inclòs a la XN2000) i a tots els espais protegits propers (PEIN o Reserva Natural Parcial) en base als següents fets que es detallen a continuació:
En la tramitació del projecte
.
1. La manca d’exposició pública del projecte
2. La manca d’un traçat alternatiu (quan aquest és totalment possible i viable, i no afecta als espais naturals i a les espècies vegetals i animals protegides) per motius econòmics i de calendari, i la tramitació del projecte sense cap mena de consideració envers el medi natural
3. El traçat i les obres afecten directament o indirecta espais protegits.
4. El traçat i les obres afecten directament o indirecta espècies animals d’interès comunitari.
5. El traçat i les obres afecten directament o indirecta hàbitats d’interès comunitari inclosos a la Directiva 97/62/CE (Directiva Hàbitats).
6. Per l'inici de les obres sense la tramitació d’Avaluació d'Impacte Ambiental (AIA) prèvia.
7. La manca d’una Memòria Ambiental prèvia del projecte.
8. La fragmentació del projecte en 4 trams (més diferents ramals de distribució a diferents municipis), i que impedeix una coherència i una correcta avaluació ambiental o d’afectació al medi natural.
9. La manca de detalls importants del projecte constructiu (zones d’aplec, accessos oberts, etc,...), que tenen una afectació important sobre els espais naturals protegits, i la flora i fauna protegida, i que no es tenen en compte ni abans ni desprès de l'inici de les obres del projecte cara a les corresponents mesures preventives, correctores o compensatòries.
10. L’autorització i/o manca de tramitació ambiental per part del DMAH a l’inici de les obres tot i conèixer el projecte, la seva tramitació, i el medi natural, espais naturals protegits i espècies vegetals i animals protegides afectades.
11. L’autorització i/o manca de tramitació d’ús de Domini Públic Hidràulic per part de l’ACA a l’inici de les obres tot i conèixer el projecte, la seva tramitació, i el medi natural, espais naturals protegits i espècies vegetals i animals protegides afectades.
En l’execució de les obres:
1. La manca d’un programa de vigilància ambiental de l’obra per part d’ATLL.
2. No s’ha tingut en compte l’afectació sobre hàbitats d’interès comunitari.
3. Treballs que afecten directament les espècies d’aus protegides en època reproductora.
4. Alteració de la dinàmica fluvial del riu.
5. Obertura de nous vials i accessos al medi natural.
6. Alteració important dels nivells freàtics de les zones humides protegides.
7. Abocaments de sediments sobre zones inundables i hàbitats d'interès comunitari amb flora i fauna protegida.
8. Contaminació acústica i lumínica als espais naturals protegits.
9. Afavoriment i expansió de rizomes i peus d’espècies vegetals exòtiques (principalment la canya).
10. Abocament directe o indirecte de residus sòlids i químics al curs fluvial i/o proximitats.
11. La nul•la o deficient comunicació (segons trams) per part d’ATLL a la Direcció General de Polítiques Ambientals i Sostenibilitat del DMAH de la documentació requerida un cop les obres ja es troben molt avançades.
12. La manca d’un seguiment de l’obra per part del DMAH.
13. La manca d’inspecció per part de l’ACA de les obres, de la correcta aplicació del projecte i de la seva afectació sobre el DPH, tot i conèixer el projecte constructiu i el traçat de l’obra, els canvis de traçat produïts i l’afectació sobre el medi natural, els espais naturals protegits, i les espècies vegetals i animals protegides, i tot i rebre queixes per part de particulars i associacions.
14. Durant el decurs de les obres hi ha hagut modificacions de traçat per part d’ATLL que han afectat a espais naturals, a hàbitats d’interès comunitari i a espècies animals i vegetals protegides sense cap valoració ambiental, sense cap mena de mesures preventives, correctores o compensatòries per la seva afectació, amb criteris estrictament econòmics i de calendari, i que no es veien afectats segons el projecte original.
En la finalització de les obres:
-No s’han previst mesures correctores o compensatòries per a minimitzar els efectes negatius de l’obra.
-No s'ha contemplat l'eliminació dels nous accessos oberts en el medi natural
Per tot això demanem, entre altres coses, l’aturada immediata de les obres fins que es tramiti correctament el projecte i es garanteixi la protecció dels valors naturals dels espais protegits, que es depurin les responsabilitats necessàries per evitar casos similars (s’han d’iniciar les obres dels diferents ramals cap a municipis de l’interior de la Selva i del Vallès Oriental), i la correcta restauració dels espais naturals afectats fins al moment.
Algunes de les fotografies de la Coordinadora per a la Salvaguarda del Montseny, Enric Badosa, i Orchis, Associació Naturalistes de la Selva i l'Alt Maresme...