dissabte, 24 de juliol del 2010

L'A7, o la colonització de Catalunya... manifest del 22/7/10

30 entitats presenten el manifest "L'A7, o la colonització de Catalunya"
22/7/10

Presentació del manifest "L'A7, o la colonització de Catalunya"
.

Fotografia d'un moment de la presentació. D'esquerra a dreta: Toni Altaió (ADENC-EdC), Manel Larrosa (ADENC-EdC), i Ricard Riol (PTP). Autor: ADENC
.
Aquest dijous al matí 30 entitats i plataformes de diferent nivell, representant-ne més de 370, han presentat un manifest en contra de la duplicació viària en el corredor mediterrani, una obsessió anòmala en el marc europeu.

L'aposta per la dotació amb xarxa ferroviària per a persones i mercaderies, l'aplicació de l'eurovinyeta, i la potenciació de la intermodalitat han de permetre millorar l'eficiència i racionalitat de la xarxa existent, alhora que frenar la pèrdua de sòl, i l'increment de la fragmentació territorial, dels impactes ambientals i de les externalitats associades a un model de mobilitat basat en el vehicle privat.

Aquest matí les entitats i plataformes sotasignants (30, tot i que en representen més de 370) han presentat a Barcelona (IEC, c. del Carme, 47) el manifest "L'A7, o la colonització de Catalunya".

La problemàtica ambiental derivada de la duplicació de la xarxa viària a casa nostra té una llarga història i ha pres forma en diversos conflictes territorials. De fet, aquesta problemàtica només és una de les puntes de l'iceberg que hi ha rere el caràcter dominant d'un model de mobilitat basat en el vehicle privat i d'un model energètic amb unes externalitats que prenen dimensions territorials, econòmiques i socials, a més de les ambientals. La reducció de la capacitat inversora de les administracions públiques, i els principals reptes econòmics, ambientals i energètics que se'ns plantegen obliguen a augmentar l'eficiència de les infraestructures existents i de les que es puguin executar en els propers anys. Diverses entitats que vivim el dia a dia d'aquests conflictes hem coincidit en donar una resposta conjunta i plantejar les línies mestres de les actuacions de les administracions. Aquesta és la gènesi del manifest que presentem.

En l'escenari actual d'anuncis obligats de retallades significatives en les inversions en infraestructures, la duplicació de la xarxa viària, autopista AP7 i autovia A7 (en alguns trams A2), en una traça literalment paral·lela, se'ns presenta com una aberració depredadora de territori, malgastadora dels migrats recursos públics disponibles i entronca amb la més rància visió del paper desenvolupista de les infraestructures viàries que caracteritza la planificació de les infraestructures a l'estat espanyol (Plan Estratègico de Infraestructuras de Transporte, PEIT, i Pla d'Infraestructures de Transport de Catalunya, PITC). Catalunya ha de poder desmarcar-se d'aquesta colonització infraestructural.

La dotació ferroviària relativament baixa en relació a Europa, sense ni tan sols entrant en la gestió que se'n fa, mereix una atenció especial, més en els escenaris energètics previstos i encarant els compromisos internacionals relatius a la disminució de gasos d'efecte hivernacle. La racionalització de les infraestructures existents, i la seva optimització passa indefugiblement per la creació d'una xarxa ferroviària competitiva: aquest és el principal repte en el corredor mediterrani. La racionalització de la xarxa viària passa indefectiblement també per l'aplicació de l'eurovinyeta (una taxa sobre el transport de mercaderies de llarg recorregut) que acaba fent inútil l'oferta de la duplicació d'autopistes amb autovies lliures de pagament. Les autopistes són també xarxes públiques de transport, només que amb gestió privada.

Avui el ministre de Fomento, José Blanco, compareix al Congreso de Diputados per donar compte de la retallada de com a mínim 3.200 milions el 2011 i amb efectes el 2012 i 2013, amb un objectiu (textualment) "tan ambicioso como realista". Serà una ocasió per comprovar si la planificació pren el nou tombant que reclamem.

La crisi és una oportunitat. No ens podem permetre el luxe de malbaratar-la.

Catalunya, 20 de juliol de 2010

ADENC - EdC (Associació per a la Defensa i l'Estudi de la Natura); Agrupació d'electores i electors L'ALTRAVEU PER CASTELLAR (Castellar del Vallès); ANDA (Associació Naturalista d'Abrera); ANG - EdC (Associació de Naturalistes de Girona); Associació AMICS DEL MALL (Llinars del Vallès); Associació per a la defensa del Corredor-Montnegre i Baix Montseny, "La Coordinadora"; Associació Sant Feliu Sostenible (Sant Feliu de Codines); Associació Cerdanyola Via Verda (Cerdanyola del Vallès); Campanya Contra el Quart Cinturó1; CEPA - EdC (Centre d'Ecologia i Projectes Alternatius); Coordinadora Preservem el Maresme2; DEPANA; Ecologistes en Acció de Catalunya; EdC (Federació d'Ecologistes de Catalunya)3; GEL (Grup Ecologista de Llorenç del Penedès); Gent pel Territori (Baix Empordà); GEPEC (Grup d'Estudi i Protecció dels Ecosistemes del Camp); GEVEN (Grup Ecologista del Vendrell i Baix Penedès); Grup de Medi Ambient de Montcada i Reixac - Ecologistes en Acció de Catalunya; IAEDEN -EdC (Institució Alt Empordanesa per a l'Estudi i Defensa de la Natura); Lliçà SOStenible (Lliçà d'Amunt); Martorell Viu (Martorell); Orchis, Naturalistes de la Selva i l'Alt Maresme; Plataforma Cívica per a la Defensa de Collserola; Plataforma No Fem el CIM; Associació Plataforma Stop Kàrting Llinars del Vallès per a la defensa cultural, social i ambiental del territori; PTP (Associació per a la Promoció del Transport Públic); Revolució Verda - Joves d'Olesa (Olesa de Montserrat); SOS Empordanet; Unió de Plataformes. Xarxa de Defensa Mediambiental4

Més informació

Arnau Gómez (GEL) 977 698 649 arnaugomez95@gmail.com

Toni Altaió (ADENC-EdC) 937 171 887 / 655 179 694 taltaio@adenc.cat

Adjuntem els arxius següents:


Nota de premsa distribuïda
Retall premsa
Retall premsa
Taules annexes al manifest
Imatges utilitzades en la presentació
Eurovinyeta. Extret de la revista "MSS" (PTP) de l'estiu de 2008
Manifest "L'A7, o la colonització de Catalunya"