Les obres del port de Blanes s'aturen per via terrestre a l'estiu i continuen per mar
El Punt 4/7/10
.
Ports de la Generalitat informa que van a bon ritme i suspèn el trànsit de camions fins que s'acabi la temporada d'estiu
.
Actualment s'està preparant la zona on han d'anar els calaixos de formigó del nou dic de recer. Foto: LLUÍS SERRAT.
.
Les obres del port de Blanes continuaran durant el període estival gairebé exclusivament per via marítima, i el pas de camions, que es va acabar dijous, no es reprendrà fins al 13 de setembre vinent. El trànsit de camions es va allargar uns dies més del que era previst abans de suspendre'l per tal de transportar unes peces de subjecció necessàries per seguir el calendari previst. Ports de la Generalitat assegura que les obres van a «bon ritme» i que continua vigent la previsió d'acabar l'actuació el primer semestre del 2012. L'ampliació del port de Blanes és l'obra més cara que ha executat mai Ports de la Generalitat, i s'hi destinen 22,7 milions d'euros d'inversió pública. La durada de l'obra, començada el mes de març, es preveu que sigui de 23 mesos.
El pas de camions, tal com estava previst, tot i haver-se allargat una mica, s'ha suspès fins al 13 de setembre per respectar la temporada estival. En els últims dies el trànsit de camions ha estat constant, per transportar totes les peces de subjecció dels caixons fondejats davant de la platja, i que han de servir per formar un dels trams del nou dic de recer. D'aquesta manera, les obres podran continuar sense desviar-se del calendari previst.
Les obres del port van començar a principi d'any amb les tasques prèvies de preparació de la zona, on actualment es du a terme l'actuació. Després es va habilitar la zona de càrrega i descàrrega de materials, a prop de la gasolinera de pesca, i es va dragar la zona on es construeix el dic de recer. Actualment els treballs es concentren en la preparació de la zona on s'han de subjectar els calaixos de formigó, que després s'han de col·locar a lloc. De moment, ja se n'han col·locat quatre. Aquests caixons, que han arribat via marítima, configuraran un tram del nou dic de recer. En total aquest dic tindrà una longitud de 595 metres. Amb aquesta infraestructura es disposarà de més espai per reordenar el sector pesquer, la qual cosa permetrà construir més molls a la dàrsena pesquera. Així mateix, s'hi farà una esplanada més àmplia per a les activitats complementàries de suport a la pesca.
Després, les obres continuaran amb l'allargament del contradic. Aquesta actuació millorarà les condicions de recer al port i a més permetrà fer un moll per a l'embarcament i el desembarcament dels passatgers dels vaixells turístics locals que naveguen per la costa selvatana.
En un futur, es desenvoluparà una segona fase que inclou la urbanització de la zona pesquera, la construcció d'un passeig per a vianants sobre les casetes dels pescadors del nou dic de recer, i l'adequació dels vials interiors de circulació del port.
Obra d'envergadura
L'ampliació del port pesquer de Blanes és una obra portuària de molta envergadura i complexitat que s'executa a molt bon ritme, segons informen des de Ports de la Generalitat. L'objectiu de l'actuació és incrementar la funcionalitat i les condicions de recer del port i reordenar-ne els espais. D'aquesta manera es volen potenciar els sectors pesquer i de creuers turístics de vaixells locals, i impulsar el conjunt d'activitats del port. L'actuació comporta una inversió de 22,7 milions i es preveu que estigui enllestida la primavera del 2012.
LES DADES
Inversió
22,7 milions d'euros
Durada de l'obra
23 mesos
Acabament
Primavera del 2012
UTE
Scrinser SA, Sacyr SA i Tau Icesa SA
Longitud del dic de recer
595 metres
Guanys
Un dic d'abric exterior
Allargament del contradic
Més espai per al sector pesquer
Un passeig per a vianants
Millores al port de cala Canyelles
A la comarca de la Selva, el port de Blanes no és l'únic del qual es milloren les instal·lacions. Tot i que és una actuació molt més modesta i incomparable, el concessionari del port de cala Canyelles, a Lloret, haurà d'emprendre les actuacions previstes en l'avantprojecte aprovat pel govern per a la millora dels serveis que presta. Aquestes obres no implicaran cap ampliació ni modificació substancial de la infraestructura actual del port, però comportaran tasques d'adequació de les instal·lacions, canvi del paviment i millores a les xarxes de clavegueres, d'aigua potable i de subministrament elèctric. També s'impulsarà la reforma del local social per fer-lo accessible a les persones amb mobilitat reduïda. El pressupost de les obres és d'1,6 milions d'euros i té un termini d'execució de vuit mesos.
La muntanya de Sant Joan no es mou
Les obres del port de Blanes van crear molta preocupació entre els veïns de la zona pel fet que temien que afectés l'estabilitat de la muntanya de Sant Joan. Els veïns van parlar amb l'administració per mirar que les obres es fessin amb el menor risc possible per a l'entorn, i també van expressar la seva preocupació que el pas de camions acabés afectant la muntanya. L'alcalde, Josep Trias (CiU), va tranquil·litzar els veïns informant-los que les obres es farien «el mínim per terra», i va assegurar-los que els estudis que s'havien fet assenyalaven que no hi havia cap perill. Des de Ports de la Generalitat també es va informar que no s'advertia cap perill per a la muntanya de Sant Joan, ja que el projecte bàsic d'ampliació del port inclou «l'anàlisi topogràfica de la zona, els sondejos per mesurar la profunditat del fons marí, la campanya geofísica i la caracterització ambiental de l'àrea d'actuació, a més d'estudis del clima marítim, dinàmica del litoral, propagació de l'onatge, agitació interior i dimensions en planta i alçat, a banda de l'estudi d'impacte ambiental».
De moment sembla que el temps dóna la raó a les administracions, i els mesuraments periòdics que s'han fet en els últims temps a la muntanya no detecten que s'hi estiguin produint moviments preocupant de resultes de les obres del port.
La Generalitat també ressalta que l'obra del port es desenvolupa amb criteris de màxim respecte pel medi ambient. En aquest sentit, amb l'objectiu d'evitar l'impacte paisatgístic a la punta de Santa Anna, les obres del dic nou es fan des del mateix punt on arrenca el dic actual de recer. De la mateixa manera, també es preveu construir un espigó adossat al contradic, per garantir l'estabilitat de la platja.
.
Moltes molèsties però poques queixes dels veïns a l'Ajuntament pel pas continuat dels camions
El Punt 4/7/10
.
El trànsit de camions ha estat important i ha pertorbat la tranquil·litat a la zona
.
El Punt 4/7/10
.
Ports de la Generalitat informa que van a bon ritme i suspèn el trànsit de camions fins que s'acabi la temporada d'estiu
.
Actualment s'està preparant la zona on han d'anar els calaixos de formigó del nou dic de recer. Foto: LLUÍS SERRAT.
.
Les obres del port de Blanes continuaran durant el període estival gairebé exclusivament per via marítima, i el pas de camions, que es va acabar dijous, no es reprendrà fins al 13 de setembre vinent. El trànsit de camions es va allargar uns dies més del que era previst abans de suspendre'l per tal de transportar unes peces de subjecció necessàries per seguir el calendari previst. Ports de la Generalitat assegura que les obres van a «bon ritme» i que continua vigent la previsió d'acabar l'actuació el primer semestre del 2012. L'ampliació del port de Blanes és l'obra més cara que ha executat mai Ports de la Generalitat, i s'hi destinen 22,7 milions d'euros d'inversió pública. La durada de l'obra, començada el mes de març, es preveu que sigui de 23 mesos.
El pas de camions, tal com estava previst, tot i haver-se allargat una mica, s'ha suspès fins al 13 de setembre per respectar la temporada estival. En els últims dies el trànsit de camions ha estat constant, per transportar totes les peces de subjecció dels caixons fondejats davant de la platja, i que han de servir per formar un dels trams del nou dic de recer. D'aquesta manera, les obres podran continuar sense desviar-se del calendari previst.
Les obres del port van començar a principi d'any amb les tasques prèvies de preparació de la zona, on actualment es du a terme l'actuació. Després es va habilitar la zona de càrrega i descàrrega de materials, a prop de la gasolinera de pesca, i es va dragar la zona on es construeix el dic de recer. Actualment els treballs es concentren en la preparació de la zona on s'han de subjectar els calaixos de formigó, que després s'han de col·locar a lloc. De moment, ja se n'han col·locat quatre. Aquests caixons, que han arribat via marítima, configuraran un tram del nou dic de recer. En total aquest dic tindrà una longitud de 595 metres. Amb aquesta infraestructura es disposarà de més espai per reordenar el sector pesquer, la qual cosa permetrà construir més molls a la dàrsena pesquera. Així mateix, s'hi farà una esplanada més àmplia per a les activitats complementàries de suport a la pesca.
Després, les obres continuaran amb l'allargament del contradic. Aquesta actuació millorarà les condicions de recer al port i a més permetrà fer un moll per a l'embarcament i el desembarcament dels passatgers dels vaixells turístics locals que naveguen per la costa selvatana.
En un futur, es desenvoluparà una segona fase que inclou la urbanització de la zona pesquera, la construcció d'un passeig per a vianants sobre les casetes dels pescadors del nou dic de recer, i l'adequació dels vials interiors de circulació del port.
Obra d'envergadura
L'ampliació del port pesquer de Blanes és una obra portuària de molta envergadura i complexitat que s'executa a molt bon ritme, segons informen des de Ports de la Generalitat. L'objectiu de l'actuació és incrementar la funcionalitat i les condicions de recer del port i reordenar-ne els espais. D'aquesta manera es volen potenciar els sectors pesquer i de creuers turístics de vaixells locals, i impulsar el conjunt d'activitats del port. L'actuació comporta una inversió de 22,7 milions i es preveu que estigui enllestida la primavera del 2012.
LES DADES
Inversió
22,7 milions d'euros
Durada de l'obra
23 mesos
Acabament
Primavera del 2012
UTE
Scrinser SA, Sacyr SA i Tau Icesa SA
Longitud del dic de recer
595 metres
Guanys
Un dic d'abric exterior
Allargament del contradic
Més espai per al sector pesquer
Un passeig per a vianants
Millores al port de cala Canyelles
A la comarca de la Selva, el port de Blanes no és l'únic del qual es milloren les instal·lacions. Tot i que és una actuació molt més modesta i incomparable, el concessionari del port de cala Canyelles, a Lloret, haurà d'emprendre les actuacions previstes en l'avantprojecte aprovat pel govern per a la millora dels serveis que presta. Aquestes obres no implicaran cap ampliació ni modificació substancial de la infraestructura actual del port, però comportaran tasques d'adequació de les instal·lacions, canvi del paviment i millores a les xarxes de clavegueres, d'aigua potable i de subministrament elèctric. També s'impulsarà la reforma del local social per fer-lo accessible a les persones amb mobilitat reduïda. El pressupost de les obres és d'1,6 milions d'euros i té un termini d'execució de vuit mesos.
La muntanya de Sant Joan no es mou
Les obres del port de Blanes van crear molta preocupació entre els veïns de la zona pel fet que temien que afectés l'estabilitat de la muntanya de Sant Joan. Els veïns van parlar amb l'administració per mirar que les obres es fessin amb el menor risc possible per a l'entorn, i també van expressar la seva preocupació que el pas de camions acabés afectant la muntanya. L'alcalde, Josep Trias (CiU), va tranquil·litzar els veïns informant-los que les obres es farien «el mínim per terra», i va assegurar-los que els estudis que s'havien fet assenyalaven que no hi havia cap perill. Des de Ports de la Generalitat també es va informar que no s'advertia cap perill per a la muntanya de Sant Joan, ja que el projecte bàsic d'ampliació del port inclou «l'anàlisi topogràfica de la zona, els sondejos per mesurar la profunditat del fons marí, la campanya geofísica i la caracterització ambiental de l'àrea d'actuació, a més d'estudis del clima marítim, dinàmica del litoral, propagació de l'onatge, agitació interior i dimensions en planta i alçat, a banda de l'estudi d'impacte ambiental».
De moment sembla que el temps dóna la raó a les administracions, i els mesuraments periòdics que s'han fet en els últims temps a la muntanya no detecten que s'hi estiguin produint moviments preocupant de resultes de les obres del port.
La Generalitat també ressalta que l'obra del port es desenvolupa amb criteris de màxim respecte pel medi ambient. En aquest sentit, amb l'objectiu d'evitar l'impacte paisatgístic a la punta de Santa Anna, les obres del dic nou es fan des del mateix punt on arrenca el dic actual de recer. De la mateixa manera, també es preveu construir un espigó adossat al contradic, per garantir l'estabilitat de la platja.
.
Moltes molèsties però poques queixes dels veïns a l'Ajuntament pel pas continuat dels camions
El Punt 4/7/10
.
El trànsit de camions ha estat important i ha pertorbat la tranquil·litat a la zona
.
Una imatge de fa pocs dies de les obres del port. Foto: CELOBERT.
.
El pas de camions cap al port de Blanes per les obres ha comportat moltes molèsties als veïns, però aquest destorb no s'ha canalitzat mitjançant queixes formals, segurament perquè els mateixos veïns ja estaven conscienciats del problema abans que es fes realitat. Abans que comencessin les obres, tant l'Ajuntament com la Generalitat ja s'hi havien reunit per «minimitzar» els problemes i les molèsties al màxim. Ara, amb l'aturada estival, ha començat una treva per als veïns fins al 13 de setembre.
L'alcalde, Josep Trias (CiU), reconeix que unes obres d'aquestes magnituds, però «imprescindibles», han comportat «molèsties», i «més de les desitjables». L'alcalde remarca, però, que no ha rebut cap queixa escrita, però sí verbal, com ara en l'últim ple. Alguns veïns es queixen, a banda de l'important trànsit de camions, que circulen massa de pressa i que han fet desperfectes fins i tot a l'asfalt. L'alcalde recorda que fins i tot abans que comencessin les obres l'Ajuntament ha estat en contacte amb l'associació de veïns del port per tal de «minimitzar al màxim aquestes molèsties». Sobre el fet que s'hagi allargat uns dies el trànsit de camions, Trias assenyala que «el que és important és que el dic estigui fet al setembre», pels temporals.
I és que abans de començar les obres del port pesquer de Blanes, la Generalitat i l'Ajuntament van consensuar una sèrie de punts per minimitzar l'afectació de l'obra al municipi, per la qual cosa es van establir un itinerari i un horari per al pas dels camions d'obra. Un altre dels punts acordats entre les dues administracions va ser l'aturada del pas de camions d'obra a l'estiu, amb l'objectiu que no interferissin en l'activitat turística del municipi. El pas de camions d'obra es va aturar aquest 1 de juliol passat, i es preveu que es reprengui la setmana del 15 de setembre. A més, s'ha instal·lat un punt d'informació perquè els ciutadans puguin conèixer l'estat de les obres.
Vaixells turístics
Tres empreses de vaixells turístics no podran amarrar al port de Blanes aquest estiu a causa de les obres. Una draga impedeix que les embarcacions que a l'estiu es dediquen el transport de viatgers hi puguin amarrar, justament perquè s'ha situat al lloc que ocupaven. La Generalitat ha ofert a dues d'aquestes empreses la possibilitat d'amarrar a Sant Feliu de Guíxols, i a l'altra, al port d'Arenys de Mar. L'administració sí que ha garantit, en canvi, l'amarratge als centenars d'embarcacions privades i d'esbarjo que omplen el port cada estiu.
Treva pels veïns del Port de Blanes
Malgrat Confidencial 4/7/10
.
Les obres d’ampliació del Port de Blanes, es van convertir en motiu de debat durant la celebració del darrer plenari municipal a la ciutat selvatana. Concretament, les molèsties que provoquen els camions de gran tonatge que transiten per la zona i que s’encarreguen de transportar el material de la infraestructura. Ho fan per l’avinguda d’Europa, el Passeig de la Marina, la plaça Catalunya i el Passeig de Mar. Alguns dels veïns que van assistir al ple, es van queixar del soroll d’aquests vehicles, dels diversos perills que comporta el seu pas continuat i l’elevada velocitat amb la que circulen pels carrers. Un altre dels motius de queixa va ser que els treballs dels camions s’han allargat dues setmanes més de les previstes inicialment.
A tot plegat, des del govern local es va respondre als veïns que ja se n’havia informat de les possibles molèsties que les obres podrien causar. Es va fer just abans de començar els treballs, en diverses reunions amb les diferents associacions del barri. L’alcalde, Josep Trias (CiU), en referència a l’ampliació d’aquesta fase del calendari, va manifestar que havia estat la conselleria d’Obres Públiques de la Generalitat qui va prendre la determinació d’allargar els treballs quinze dies més, argumentant que la prioritat era que la construcció del nou dic havia de trobar-se en un estat prou avançat de cara a la tardor, que és quan es preveuen els temporals.
Els treballs duraran dos anys. Van començar el passat mes de març, s’aturaran durant l’estiu i es reiniciaran a partir de la segona setmana de setembre. El projecte d’ampliació del Port de Blanes té un cost aproximat de 29 milions d’euros.
.
S'atura fins passat l'estiu l'activitat dels camions de les obres del port
Diari de Girona 4/7/10
.
Els treballs van a bon ritme i no s'aturaran durant aquests mesos, sinó que es faran des del mar
.
E.B.
El port de Blanes s'està ampliant i prova d'això és el pas de camions que van amunt i avall cada dia a tocar el passeig marítim des de fa tres mesos. Ara però, aquesta imatge s'ha acabat, almenys durant els mesos d'estiu després que Ajuntament i el departament de Política Territorial i Obres Públiques (Ptop) acordessin que calia afectar al mínim possible la temporada turística en aquest municipi costaner.
Aquesta parada de l'activitat dels camions es preveia pel 15 de juny però tal i com va explicar el conseller de Política Territorial Joaquim Nadal l'endarreriment en els treballs ha provocat que es vegin transportar camions amb roques uns dies més. Aquest pas de tràilers es reprendrà a partir del 15 de setembre tal i com es va consensuar entre l'Ajuntament de Blanes i la Generalitat.
Aquesta parada temporal però, no significa que s'aturin les obres d'ampliació d'aquest port perquè durant aquest estiu els treballs es faran des del mar per no causar incidències que alterin l'activitat turística de Blanes. De fet, en aquests moments, la major part dels ?caixons de formigó que han de formar el nou dic, que es va malmetre pel temporal del dia de Sant Esteve de l'any 2008, ja es troben al port i això farà possible que durant l'estiu s'acabin de fondejar i subjectar en el fons del mar.
La previsió és que les obres d'ampliació del port de Blanes estiguin acabades la primavera del 2010 i segons fonts de Ports de la Generalitat, aquests treballs estarien anant a molt bon ritme i per tant, dins el calendari previst. El cost total d'aquesta actuació a Blanes és de 22,7 milions i comprèn a més del dic, la reordenació del sector pesquer amb la construcció de nous molls, entre d'altres.
.
El pas de camions cap al port de Blanes per les obres ha comportat moltes molèsties als veïns, però aquest destorb no s'ha canalitzat mitjançant queixes formals, segurament perquè els mateixos veïns ja estaven conscienciats del problema abans que es fes realitat. Abans que comencessin les obres, tant l'Ajuntament com la Generalitat ja s'hi havien reunit per «minimitzar» els problemes i les molèsties al màxim. Ara, amb l'aturada estival, ha començat una treva per als veïns fins al 13 de setembre.
L'alcalde, Josep Trias (CiU), reconeix que unes obres d'aquestes magnituds, però «imprescindibles», han comportat «molèsties», i «més de les desitjables». L'alcalde remarca, però, que no ha rebut cap queixa escrita, però sí verbal, com ara en l'últim ple. Alguns veïns es queixen, a banda de l'important trànsit de camions, que circulen massa de pressa i que han fet desperfectes fins i tot a l'asfalt. L'alcalde recorda que fins i tot abans que comencessin les obres l'Ajuntament ha estat en contacte amb l'associació de veïns del port per tal de «minimitzar al màxim aquestes molèsties». Sobre el fet que s'hagi allargat uns dies el trànsit de camions, Trias assenyala que «el que és important és que el dic estigui fet al setembre», pels temporals.
I és que abans de començar les obres del port pesquer de Blanes, la Generalitat i l'Ajuntament van consensuar una sèrie de punts per minimitzar l'afectació de l'obra al municipi, per la qual cosa es van establir un itinerari i un horari per al pas dels camions d'obra. Un altre dels punts acordats entre les dues administracions va ser l'aturada del pas de camions d'obra a l'estiu, amb l'objectiu que no interferissin en l'activitat turística del municipi. El pas de camions d'obra es va aturar aquest 1 de juliol passat, i es preveu que es reprengui la setmana del 15 de setembre. A més, s'ha instal·lat un punt d'informació perquè els ciutadans puguin conèixer l'estat de les obres.
Vaixells turístics
Tres empreses de vaixells turístics no podran amarrar al port de Blanes aquest estiu a causa de les obres. Una draga impedeix que les embarcacions que a l'estiu es dediquen el transport de viatgers hi puguin amarrar, justament perquè s'ha situat al lloc que ocupaven. La Generalitat ha ofert a dues d'aquestes empreses la possibilitat d'amarrar a Sant Feliu de Guíxols, i a l'altra, al port d'Arenys de Mar. L'administració sí que ha garantit, en canvi, l'amarratge als centenars d'embarcacions privades i d'esbarjo que omplen el port cada estiu.
Treva pels veïns del Port de Blanes
Malgrat Confidencial 4/7/10
.
Les obres d’ampliació del Port de Blanes, es van convertir en motiu de debat durant la celebració del darrer plenari municipal a la ciutat selvatana. Concretament, les molèsties que provoquen els camions de gran tonatge que transiten per la zona i que s’encarreguen de transportar el material de la infraestructura. Ho fan per l’avinguda d’Europa, el Passeig de la Marina, la plaça Catalunya i el Passeig de Mar. Alguns dels veïns que van assistir al ple, es van queixar del soroll d’aquests vehicles, dels diversos perills que comporta el seu pas continuat i l’elevada velocitat amb la que circulen pels carrers. Un altre dels motius de queixa va ser que els treballs dels camions s’han allargat dues setmanes més de les previstes inicialment.
A tot plegat, des del govern local es va respondre als veïns que ja se n’havia informat de les possibles molèsties que les obres podrien causar. Es va fer just abans de començar els treballs, en diverses reunions amb les diferents associacions del barri. L’alcalde, Josep Trias (CiU), en referència a l’ampliació d’aquesta fase del calendari, va manifestar que havia estat la conselleria d’Obres Públiques de la Generalitat qui va prendre la determinació d’allargar els treballs quinze dies més, argumentant que la prioritat era que la construcció del nou dic havia de trobar-se en un estat prou avançat de cara a la tardor, que és quan es preveuen els temporals.
Els treballs duraran dos anys. Van començar el passat mes de març, s’aturaran durant l’estiu i es reiniciaran a partir de la segona setmana de setembre. El projecte d’ampliació del Port de Blanes té un cost aproximat de 29 milions d’euros.
.
S'atura fins passat l'estiu l'activitat dels camions de les obres del port
Diari de Girona 4/7/10
.
Els treballs van a bon ritme i no s'aturaran durant aquests mesos, sinó que es faran des del mar
.
E.B.
El port de Blanes s'està ampliant i prova d'això és el pas de camions que van amunt i avall cada dia a tocar el passeig marítim des de fa tres mesos. Ara però, aquesta imatge s'ha acabat, almenys durant els mesos d'estiu després que Ajuntament i el departament de Política Territorial i Obres Públiques (Ptop) acordessin que calia afectar al mínim possible la temporada turística en aquest municipi costaner.
Aquesta parada de l'activitat dels camions es preveia pel 15 de juny però tal i com va explicar el conseller de Política Territorial Joaquim Nadal l'endarreriment en els treballs ha provocat que es vegin transportar camions amb roques uns dies més. Aquest pas de tràilers es reprendrà a partir del 15 de setembre tal i com es va consensuar entre l'Ajuntament de Blanes i la Generalitat.
Aquesta parada temporal però, no significa que s'aturin les obres d'ampliació d'aquest port perquè durant aquest estiu els treballs es faran des del mar per no causar incidències que alterin l'activitat turística de Blanes. De fet, en aquests moments, la major part dels ?caixons de formigó que han de formar el nou dic, que es va malmetre pel temporal del dia de Sant Esteve de l'any 2008, ja es troben al port i això farà possible que durant l'estiu s'acabin de fondejar i subjectar en el fons del mar.
La previsió és que les obres d'ampliació del port de Blanes estiguin acabades la primavera del 2010 i segons fonts de Ports de la Generalitat, aquests treballs estarien anant a molt bon ritme i per tant, dins el calendari previst. El cost total d'aquesta actuació a Blanes és de 22,7 milions i comprèn a més del dic, la reordenació del sector pesquer amb la construcció de nous molls, entre d'altres.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada