dissabte, 15 d’octubre del 2016

Algunes notícies per llegir 13-15/10/2016...

Demanen que s’aturi l’allargament de la C-32 a Blanes
ariet.cat 14/10/2016

La plataforma Aturem la C-32 ha presentat una petició al Tribunal Superior de Justícia perquè s'aturin de forma cautelar les obres, al·legant que el projecte inicial ha estat modificat diverses vegades

Moment d'una de les accions reivindicatives contra l'allargament de la C-32 /Aturem C-32

La plataforma Aturem la C-32 ha presentat una petició al Tribunal Superior de Justícia perquè se suspengui de forma cautelar l’allargament de l’Autopista C-32. El projecte, impulsat pel Departament de Territori i Sostenibilitat, preveu que la via, que actualment creua el Maresme de Montgat a Palafolls, s’ampliï fins arribar a Lloret de Mar passant per Blanes, a la Selva. Està previst que l'empresa encarregada d’executar l'obra sigui Abertis, per mitjà de la concessionària Invicat, que també en faria la conservació i el manteniment.

Des d’Aturem la C-32 consideren que el traçat de la nova via comportaria un important greuge ambiental als boscos de la zona. Joan Mora, ambientòleg i membre de Pinya de Rosa –una de les associacions que formen part de la plataforma-, explica que “el tram passa per un lloc no urbanitzat que és la única zona forestal entre Blanes i Lloret en bon estat, per això defensem que hi ha alternatives com desdoblar la N-II”.

La plataforma demana la suspensió cautelar per evitar que comenci l’execució durant la tramitació del recurs. “Hi ha pressió d’Abertis perquè la concessió de la C-32 acaba el 2021. Invertir aquí pot ser una manera de renovar la concessió. La Generalitat diu que la inversió estarà amortitzada abans del 2021 i que per tant no s’haurà de renovar, però és fals. L’autopista s’acabaria el 2019 i en dos anys no hi ha temps d’amortitzar”, denuncia Mora.

El projecte es va aprovar l'any 2001, però des d'aleshores ha sofert diverses modificacions

Una obra que ve de lluny

Per trobar els orígens del projecte cal anar fins l’any 2001. Llavors es va aprovar l’ampliació, però no és fins el 2015 que “el conseller Santi Vila va a Lloret i presenta el projecte fet i firmat i un conveni amb Abertis que el finançarà”, explica Mora. Entre 2001 i 2015, però, el projecte es va modificar diverses vegades. És aquí on es fonamenta el recurs presentat per Aturem la C-32.

L’estudi d’impacte ambiental que dóna viabilitat al projecte va ser aprovat l’any 2000 i era vàlid durant 5 anys. Des de la Generalitat, però, s’han anat fent ponències ambientals, la darrera de les quals el desembre 2014, per certificar i ampliar el període de vigència. Des de Territori i Sostenibilitat afirmen que són “petites variacions en el traçat que no suposen diferències substantives respecte de l’inicialment proposat i que havia servit de base per a l’avaluació d’impacte ambiental”.

Mora explica que des de la plataforma denuncien que si “agafes tots els canvis fets durant 15 anys, individualment no són rellevants, però sumats fan que el projecte sigui molt diferent”.

Territori i Sostenibilitat considera que els canvis són “millores mediambientals”. Entre aquestes modificacions hi hauria la de passar de l’original calçada de doble via a una de simple; mesures per millorar la revegetació dels talussos; l’ampliació del pont que creua la riera de Sant Daniel; la reforestació de les antigues vies elèctriques; la modificació del traçat de la rieres de Sant Simó i Sant Daniel o la construcció d’un viaducte de 126 metres de llarg en substitució del túnel que hi havia previst.

“Tots aquests canvis són per reduir gairebé a la meitat el pressupost inicial de 100 milions d’euros”, exposa Mora, ja que segons Territori i Sostenibilitat l’actual pressupost és de 59 milions. El portaveu d’Aturem la C-32 es mostra especialment preocupat per l’afectació de la construcció del viaducte “que tindria més impacte sobre la muntanya que no un túnel, en què no toques la coberta vegetal. El fals túnel és més econòmic, però més agressiu ambientalment”.

L'allargament de la C-32 fragmentarà els espais naturals entre Blanes i Lloret i impedirà el pas de la fauna

L’impacte

Més enllà de les modificacions del projecte, des de la plataforma denuncien l’impacte global que podria tenir la construcció del traçat. L’ambientòloga i membre d’Aturem la C-32, Xènia Illas, explica que suposaria “un impacte paisatgístic descomunal, fragmentant la part nord de Blanes i Lloret”.

El traçat previst passa pels espais naturals de Sant Daniel i el Vilar de Blanes i els Àngels de Lloret de Mar. Tot i que aquests no tenen una protecció específica, Illas explica la seva importància com a connectors naturals amb el Paratge Natural d’Interès Nacional de Pinya de Rosa (Blanes): “els boscos fan que no quedi aïllat, l’autopista tallaria els passos de fauna i acabaria creant endogàmies que afectarien la biodiversitat”.


Queixes a Lloret per la construcció de dos negocis turístics a Cala Canyelles
El Punt Avui 13/10/2016

Els amos de la urbanització reclamen que s'anul·li una modificació del POUM

L'Ajuntament sosté que la redistribució del sector no fa pujar l'edificabilitat


JORDI FERRER - LLORET DE MAR
Un canvi en el planejament de Lloret de Mar per autoritzar la construcció de dos negocis turístics a Cala Canyelles ha provocat queixes de la comunitat de propietaris de la zona residencial i de l'entitat ecologista SOS Lloret. Els opositors creuen que l'hotel i la casa de turisme rural afecten un corredor biològic que uneix els boscos del Montgròs i el massís de Cadiretes amb el mar. L'equip de govern (PDC, ERC-Avancem i PSC) sosté que la redistribució feta “fa més viable el sector”, segons diu el regidor d'Urbanisme, Joan Bernat (ERC-Avancem).

La modificació del pla d'ordenació urbanística municipal (POUM) es va aprovar en el ple del 22 de setembre del 2015. La comunitat de propietaris, que presideix Lluís Picart, veu deficiències greus en el projecte, com ara que inclouen els estudis d'impacte ambiental i de mobilitat generada o les “coordenades exactes dels dos establiments”.

Els propietaris de Cala Canyelles sostenen que la modificació urbanística farà que s'augmenti l'ocupació (de 6.157,97 a 8.066,90 m²) i que afecta la delimitació de zones verdes, cosa que només pot fer la Generalitat i no la comissió territorial d'Urbanisme. SOS Lloret demana, fins i tot, que es desclassifiqui el sector com a urbanitzable i que s'eviti que hi hagi els negocis.

Bernat assenyala que els establiments turístics s'han redistribuït en dos sectors en lloc d'un, més a prop de les edificacions ja existents, però que en cap cas s'ha augmentat la superfície edificable, diu. A més, el projecte inclou l'asfaltatge de l'antiga carretera de Lloret a Tossa.

LES FRASES

Sol·licitem l'anul·lació íntegra i total del projecte de modificació del POUM a Costa Marcona

Part de les al·legacions dels propietaris de la zona residencial de Canyelles

No se'ls dóna més edificabilitat sinó que, en lloc d'haver-hi un sector, n'hi ha dos [un per a l'hotel i un per a la casa rural]

Joan Bernat
REGIDOR D'URBANISME DE LLORET

Un any amb les al·legacions pendents

La comunitat de propietaris de la zona residencial de Cala Canyelles de Lloret i l'entitat SOS Lloret van presentar al·legacions poc després que el ple del 22 de setembre del 2015 aprovés, de manera inicial, la modificació del pla d'ordenació urbanística municipal (POUM). SOS Lloret va presentar l'escrit el 28 d'octubre i els amos ho van fer el 4 de novembre. Les al·legacions encara no han estat resoltes.


Lamentable a més que darrera la C32 projecten hotels i ports esportius a Tossa de Mar i Costa Brava Sud. Aturem-los!


L’ACA inspecciona rius i rieres per reduir el risc de desbordaments
Diari maresme 14/10/2016

Tram de Torrent Roig (Cabrils) | ACA

L’Agència Catalana de l’Aigua (ACA) està inspeccionant rius i rieres del Maresme i Vallès Oriental pels danys ocasionats durant l’episodi de pluges intenses d’aquesta setmana. Inspectors de la demarcació territorial de Barcelona estan realitzant un seguiment dels àmbits afectats, en col·laboració amb els consistoris dels municipis afectats, per avaluar els trams fluvials que requeriran actuacions extraordinàries urgents per recuperar la correcta dinàmica fluvial dels rius.
Aquestes actuacions, que es duran a terme de manera coordinada amb els ajuntaments, van encaminades a detectar possibles acumulacions de vegetació que puguin alterar la lliure circulació de l’aigua en cas de noves pluges. L’objectiu és reduir el risc de desbordaments en cas que es tornin a produir tempestes com les dels darrers dies.
L’ACA ha informat que un cop s’hagi fet un inventari dels danys actuarà en aquells llocs que es defineixin tècnicament com a prioritaris. Les mateixes fonts han explicat que el finançament d’aquestes actuacions seràextraordinari i es farà amb càrrec al pressupost de contingència de l’Agència.


I per quan les inspeccions per denunciar estretament de lleres? No seria més lògic per evitar problemes en cas de crescudes?





Blanes viu una nit de fort temporal, que no ha tingut conseqüències greus
Blanesaldia.com


La segona nit consecutiva de fort temporal marítim no ha causat cap conseqüència greu al litoral blanenc, afectat per la borrasca que va començar a manifestar-se la tarda-nit de dimecres arreu de Catalunya.

A diferència de l’anterior jornada de dimecres a dijous, aquesta passada matinada la mala mar ha anat guanyant en força, de manera que les onades han arrossegat la sorra i l’han dipositat sobre el pas de vianants en alguns trams del Passeig de Mar.


On s’ha amuntegat més sorra és en un dels trams del Passeig Cortils i Vieta situat al costat de la Plaça Catalunya. També ho ha fet en algunes parts més puntuals del Passeig de S’Abanell, tot i que l’afectació en aquesta altra zona ha estat gairebé residual. Operaris del servei de neteja municipal s’han encarregat des de quarts de sis de la matinada de fer la neteja manual i mecanitzada amb l’ajuda de maquinària de la sorra dipositada sobre el passeig.

Paral·lelament, efectius de la Policia Local de Blanes han tancat l’accés a la zona de Sa Palomera per seguretat. Es tractava que els vianants no accedissin dalt de la roca ni a la platja, on les onades arribaven a saltar en algun moment per sobre de la zona de passeig. S’han instal·lat tanques dissuassòries en les diferents entrades d’accés que hi ha a través de la platja i des del passeig.


Una altra mesura que s’ha hagut d’implementar avui al matí ha estat la neteja de la sortida de la riera situada a tocar de la Plaça Catalunya, que havia quedat taponada per l’acumulació de sorra. Això amenaçava que no hi hauria una via lliure per la sortida d’aigua en cas que tornés a haver un nou episodi de pluja forta, per això s’ha procedit a deixar neta amb l’ajut d’una excavadora.


En fase de Prealerta l’INUNCAT per pluges i el PROCICAT per onatge

Durant les properes hores, els efectius de la Policia Local i Protecció Civil continuaran amatents a haver d’actuar per qualsevol nova incidència. La Direcció General de Protecció Civil de la Generalitat ha tancat l’Alerta del Pla Especial d’Emergències per Inundacions a Catalunya (INUNCAT), que ha quedat en fase de prealerta.


Aquest darrer extrem és perquè les previsions de pluges del Servei Meteorològic de Catalunya anuncia que poden ser fortes aquesta tarda i vespre al quadrant nord-est del país, i que podran superar els 20 l/m2 en 30 minuts de forma local i generar incidències, sobretot al litoral de l’Empordà i de la Selva.


D’altra banda, també es manté en fase de prealerta el Pla de Protecció Civil de Catalunya PROCICAT per onatge, atesa la previsió del Servei Meteorològic de Catalunya que es puguin produir onades superiors a 2’5 metres des del Barcelonès fins a l’Alt Empordà durant el dia d’avui. Per això, Protecció Civil de la Generalitat ha recomanat extremar les precaucions a l’entorn del litoral afectat pel fort onatge i no accedir als llocs on les onades trenquin amb força.

Fotos: Ajuntament de Blanes


El temporal de llevant s'endú platges
Diari de Girona 15/10/2016


Blanes va tancar l´accés a sa Palomera, la riera de Cadaqués es va inundar i hi va haver una vintena d´incidències per la pluja durant la nit


L´episodi d´ahir a la tarda no va ser, però, l´única tanda de xàfecs, ja que, la matinada de dijous a dinvendres van deixar fins a 84 litres per metre quadrat a Portbou i a punts de l´Empordà es van superar el llindar d´intensitat, més de 20 litres per metre quadrat en mitja hora.

El temporal de llevant va deixar imatges d´onades d´entre tres i quatre metres que van fer desaparèixer algunes platges a punts com Roses, Llançà i Blanes. En el cas de Roses, l´aigua es va tornar a menjar la platja de la Punta i Nova, mentre que a Llançà el mar saltava el port. A Cadaqués com també és habitual, el mar va entrar amb molta força per la riera a la badia deixant inutilitzada per al trànsit i l´estacionament.

Pel que fa a Blanes, la segona nit de fort temporal marítim va fer que ls onades arrosseguessin la sorra de la platja i la dipositessin sobre el pas de vianants en alguns trams del passeig de Mar. Els operaris del servei de neteja ho van netejar i els efectius de la Policia Local de Blanes van tancar l´accés a la zona de Sa Palomera per seguretat. A més, també es va netejar la sortida de la riera situada a tocar de la plaça Catalunya, taponada per l´acumulació de sorra.

Malgrat la intensitat de l´aigua, la caiguda d´un mur a Figueres o una petita esllavissada a la carretera de Cadaqués va ser un dels pocs incidents registrats la nit de dijous. La llevantada ha permès fer preveure que en breu s´aixecaran les restriccions del Port de la Selva per la salinització dels aqüífers.
Sant Pere Pescador va ser un dels llocs on van caure amb força, 31 litres; o Torroella de Montgrí amb 24 i Portbou, amb 24,5. La forta pluja va deixar rius d´aigua en molts punts de l´Alt i el Baix Empordà.

A la demarcació de Girona, els Bombers van haver de fer una vintena de serveis durant la nit de dijous a divendres. Torroella de Montgrí en va concentrar una bona part, una desena d´actuacions. Totes elles centrades sobretot en inundacions i filtracions d´aigua.

A banda, segons va informar la Guàrdia Urbana de Figueres, va caure un mur de quatre metres al mig de la calçada de la ronda Carril, a tocar la via del tren. A més, es va produir un esvoranc al carrer Pi i Margall, a l´altura del número 56 i un tram del carrer es va haver de tallar al trànsit.

A causa de les precipitacions i l´alt aparell elèctric, va haver-hi problemes en el subministrament d´electricitat. Hi va haver unes 3.000 persones ?1.951 abonats a Vidreres i 1.021 a Llagostera? que van quedar-se sense llum, tot i que ahir al matí les incidències ja estaven resoltes.

El telèfon 112 va atendre durant la nit 1.267 trucades per les pluges arreu de Catalunya, la gran majoria amb origen al Maresme (845) i al Barcelonès (183). Les trucades van ser majoritàriament per inundacions, filtracions, rescats de vehicles (urbà), clavegueram, incidències trànsit.


La majoria d´avisos, que es van concentrar fins a la mitjanit, van ser a les comarques de Girona, especialment a l´Alt i al Baix Empordà, segons va informar Protecció Civil.


La llevantada afecta tot el litoral sense fer estralls
El Punt Avui 14/10/2016

Els registres de precipitació més importants van ser al nord de la demarcació, amb uns 32 mm a Roses i 40 a Portbou

Una avaria en el subministrament elèctric afecta 1.950 abonats a Vidreres


ESTEVE CARRERA - GIRONA
El fort temporal de pluja i vent marítim va travessar ahir les comarques de Girona de sud a nord amb espectaculars imatges de la llevantada al litoral i importants precipitacions, sense provocar greus incidències. A l'hora en què es tancava aquesta edició, però, Endesa confirmava que una avaria en el subministrament elèctric afectava 1.950 abonats de la zona de Vidreres i que es treballava en la localització de l'incident.

El temporal, que es va reactivar i intensificar entre la tarda i el vespre amb episodis curts però intensos de pluja, va deixar els registres més importants de precipitació acumulada a Portbou (40 mm) i entorn del cap de Creus en punts com Cadaqués (27,6 mm en una hora) i Roses (32 mm). A Roses precisament, l'Ajuntament i els serveis d'emergència van tancar a les set de la tarda l'accés a l'espigó de Santa Margarida pel fort onatge, i municipis del litoral com el Port de la Selva van tancar l'accés a les rieres.

Pel que fa als avisos als serveis d'emergència, ahir fins al vespre la major part de les trucades que s'havien atès procedien del Baix Empordà (15) i la Selva. A la Selva marítima, el fort temporal de pluja i marítim també va ser la constant durant el dia d'ahir, tot i que no es van haver de lamentar més
danys dels que s'havien produït la nit anterior, quan, a causa de la caiguda d'un llamp, 6.219 abonats, la majoria pertanyents a Blanes i la resta, a Lloret de Mar i Tordera, van quedar sense fluid elèctric. Aquesta avaria va quedar reparada al cap de dues hores i tres quarts.

Protecció Civil de la Generalitat manté el pla Procicat en fase de prealerta per la previsió d'onades superiors als 2,5 metres des del nord del Barcelonès fins a l'Empordà. Es preveu que el fort onatge s'allargui fins avui i els punts on és més probable que se superi el llindar de fort onatge són la costa del Baix Empordà i la de l'Alt Empordà. Protecció Civil recorda la importància de seguir les indicacions de les autoritats i no creuar les vies, els túnels i els accessos tancats. A més, recalca que a la demarcació de Girona la pluja s'afegeix ara a les precipitacions caigudes des de dimecres, sobretot a l'entorn de les rieres.