dissabte, 26 de setembre del 2009

Algunes notícies més per llegir 26/9/09...

Blanes impugna a Costes que vulgui cobrar 80.000 euros de taxes a s'Abanell
Diari de Girona 26/9/09

La manca de sorra va fer que molts negocis ocupessin menys espai que el 2008 i paguessin menys impostos

BLANES MARTÍ SANTIAGO
No necessiten el mateix lloc 50 hamaques que 25 i, per tant, la taxa d'ocupació i aprofitament de l'espai públic de la platja tampoc hauria de ser equivalent. Per motius com aquest, l'Ajuntament de Blanes ha interposat un recurs de reposició al Servei Provincial de Costes de Girona per evitar el pagament de 78.478,25 euros que aquest li reclama per l'ús de la platja de s'Abanell, que ha estat gran part de l'estiu amb escassa sorra.
Precisament la manca d'arena i les obres de regeneració de s'Abanell van provocar que l'Ajuntament modifiqués algunes tarifes dels serveis de temporada de les platges l'11 de juny passat, ja que, per exemple, l'empresa Viajes Marítimos SL va haver de traslladar les guixetes dels creuers turístics a un altra zona, un titular d'hamaques i para-sols va haver de reduir-ne el seu nombre, un restaurador va necessitar col·locar la seva terrassa en un altre indret, l'empresa d'esquí nàutic i vol nàutic no va poder instal·lar el seu negoci, i Intorfrisa va haver de renunciar als tres quioscs de venda de gelats que habitualment tenia. La suma de cadascun d'aquests fets ha impedit que Blanes pogués ingressar el mateix que l'estiu de 2008 en concepte de taxes, i per aquest motiu reclama a Costes que anul·li la liquidació de gairebé 80.000 euros referent a l'ocupació i aprofitament de l'espai marítim-terrestre i que en practiqui una de nova atenent-se a les modificacions puntuals.


L'autopista del Maresme arribarà a Tordera per Sant Joan i amb el peatge més car
El Punt 26/9/09

El perllongament de la C-32 consta de 4,4 quilòmetres nous i té un cost de prop de 47 milions d'euros


el nou tram de l'autopista C-32 que enllaçarà Palafolls i Tordera

.
el conseller Joaquim Nadal ahir amb els alcaldes dels dos municipis. Foto: DPTOP/ T.M.

Les obres per enllestir la llargada real de l'autopista del Maresme, la C-32, s'enllestiran pels volts de Sant Joan i comportaran l'encariment de l'últim peatge d'aquesta via ràpida, situat a Santa Susanna, que podria arribar al 30%. El conseller de Política Territorial i Obres Públiques (PTOP), Joaquim Nadal, va visitar ahir les obres d'aquest nou tram de 4,4 quilòmetres de llargada que tenia pendents la concessionària de l'autopista des de l'any 1993. El cost del projecte és de 46,6 milions d'euros i ha comportat, entre d'altres, la construcció d'un viaducte per creuar el riu Tordera i la línia del tren fins a Maçanet. El tram té dos enllaços: el de Palafolls, que es remodela, i la connexió amb la carretera GI-600, que uneix Blanes i Tordera i la futura autovia A-2.

«Que la C-32 a Palafolls acaba malament no és cap secret, perquè es passa de l'amplada d'una via ràpida a l'enllaç amb una N-II molt estreta.» El conseller Joaquim Nadal va lloar ahir a Palafolls, acompanyat de l'alcalde d'aquest municipi i del de Tordera, les obres de perllongament de l'autopista del Maresme, pendents des del 1993, quan es va donar la concessió a Acesa. Nadal va reconèixer que el camí havia estat llarg i complex per la falta d'entesa tant de les diferents administracions implicades com del rebuig social d'alguns col·lectius. «Nosaltres exigíem a Acesa que allargués la C-32 fins al punt on estava previst que arribés, i des d'Acesa ens reclamaven que els diguéssim per on havia de passar, cosa que no podíem fer perquè no hi havia un acord», va puntualitzar. El conseller, però, va aprofitar per destacar que aquesta actuació està molt lligada a la futura autovia A-2 entre Tordera i Vidreres «que ha de fer el Ministeri de Foment». El conseller va confirmar que el perllongament de l'autopista del Maresme portarà inclosa una puja del peatge de Santa Susanna. Joaquim Nadal no va voler precisar cap quantitat, però fonts properes a l'actuació van xifrar en un 30% l'increment. Actualment el peatge és de 0,69 euros.

Obra d'enginyeria

Una de les construccions més significatives de l'obra és el viaducte de 940 metres que creua el riu Tordera i la línia del ferrocarril Blanes-Maçanet de la Selva. Els fonaments i els pilars ja són ben visibles i ja s'ha iniciat la col·locació de les bigues i els taulers. En el perllongament, que ha obligat a desviar un tram de l'N-II per la instal·lació d'un pont sobre la carretera, també es construeix un segon viaducte que formarà part de l'enllaç de Blanes, de 160 metres i sobre la carretera GI-600. El nou tram, de 4,4 quilòmetres de llargada, comportarà la reforma de l'enllaç actual de Palafolls i la creació d'un altre que permetrà la connexió amb la carretera GI-600 i la futura autovia A-2. En aquest punt es preveu un nou enllaç en forma de rotonda a diferent nivell sota el tronc de l'autopista.

LES DADES

Inici de l'obra

Desembre del 2008

Finalització de l'obra

Juny del 2010

Cost

46,4 milions d'euros

Tram

Palafolls-Tordera. 4,4 quilòmetres

Estructura singular

Viaducte sobre el riu Tordera de 940 metres de longitud

Material utilitzat

Un milió de metres cúbics de terres
50.000 tones d'asfalt nou
Quatre milions de quilos de ferro

Elements destacats

Dos enllaços: un a Palafolls i l'altre a la GI-600
Dos viaductes
Un pont sobre l'N-II
Quatre passos inferiors
Deu obres de drenatge transversal

Peatges tous el 2010

El febrer d'aquest any totes les forces polítiques que formen part de la comissió de mobilitat del Consell Comarcal del Maresme van anunciar una primera entesa amb la Generalitat per aconseguir abaratir els peatges de l'autopista C-32 a partir del 2010 per als ciutadans de la comarca. A instàncies de l'alcalde de Mataró, Joan Antoni Baron (PSC), la mesura va ser ben vista pel govern català, que entenia que els maresmencs fa «massa anys» que pateixen el greuge dels peatges en una comarca castigada per una mobilitat deficient. La bona entesa entre l'administració comarcal i la Generalitat no es va concretar en cap document, però els representants del Maresme la van donar llavors per «perfectament viable». L'anunci que el peatge de Santa Susanna s'apujarà a causa del perllongament de l'autopista podria agilitar la rebaixa.

L'alcalde vol l'IBI

L'alcalde de Palafolls, Valentí Agustí (PSC), va recordar durant la visita que el seu municipi té pendent de cobrar l'IBI de l'autopista del període 2003-2006 i que puja a més de 700.000 euros «més 300.000 d'interessos». La concessionària Acesa no paga aquest impost a les poblacions per on passa la C-32 en virtut d'un conveni signat amb l'Estat. Davant d'això, i a través de la Diputació, els ajuntaments afectats van demandar judicialment l'Estat perquè assumís ell el pagament. El Tribunal Superior de Justícia de Madrid ja va donar la raó als interessos municipals en una primera sentència per la qual l'Estat va pagar l'IBI comprès entre el 1996 i el 2002. Una segona sentència favorable insta l'Estat a fer efectiu el pagament fins al 2006. «És indignant que a sobre se li hagin de reclamar els diners, perquè es resisteix a pagar-los», va dir Agustí.

El tram d'autovia fins a Lloret de Mar es començarà l'any vinent
El Punt 26/9/09

Abans d'aquest desembre hi haurà el projecte constructiu fins a les Alegries

La prolongació de l'autopista C-32, que de Tordera a Lloret es transformarà en autovia, començarà a ser una realitat l'any vinent, ja que la direcció general de Carreteres té previst tenir redactat i acabat el projecte constructiu fins a les Alegries abans de finals d'any, per posar-lo a licitació el 2010. El tram projectat entre Tordera i les Alegries, a Lloret, disposa d'una sortida que farà d'enllaç fins a Fenals, i al final del tram, a les Alegries, sortides per anar a Vidreres i al centre de Lloret.

El govern català preveu començar les obres de prolongació de la C-32 fins a Lloret de Mar l'any vinent per continuar amb l'actuació que s'està enllestint entre Palafolls i Tordera. Actualment s'està ultimant el projecte constructiu del tram entre Tordera i les Alegries, que es calcula que pugui estar acabat abans de finals d'any. Amb gairebé tota probabilitat, l'obra es podrà adjudicar l'any vinent. L'altre tram, que va des de les Alegries fins a Canyelles, on s'ha d'unir la C-32 amb l'actual carretera de Tossa de Mar, està més endarrerit i actualment es treballa per treure l'estudi d'impacte ambiental. Una altra de les condicions perquè la Generalitat pugui posar a licitació aquesta obra és que l'Estat espanyol subhasti abans l'enllaç de l'autopista amb l'A-2, ja que la C-32 entre Tordera i Tossa tindrà el punt d'inici en aquest enllaç, i la llei marca que no es pot posar a licitació una obra sense que aquesta hagi estat lliurada en ús públic.

Amb aquesta licitació de l'Estat, però, cal esperar que no hi hagi problemes perquè es faci abans del 2011. Ara s'estan duent a terme les obres de la C-32, encara com a autopista, entre Palafolls i Tordera. S'està treballant molt de pressa per fer el pont que ha de salvar el riu Tordera. Al trencant del Vilar, a la carretera GI-600, que uneix Blanes i Tordera, ja es poden veure uns grans pilars aixecats, que han de servir per fer el nexe de sortides de l'autopista, per anar fins a la GI-600, l'A-2 i la prolongació de la C-32. El tram entre Tordera i les Alegries tindrà una sortida que farà d'enllaç fins a Fenals i al final del tram, a les Alegries, hi haurà sortides cap a Vidreres i cap al centre de Lloret. En l'altre tram, entre les Alegries i Canyelles, també hi ha projectada una obra important: el túnel, d'una llargada considerable, necessari per reduir l'impacte ambiental.

Dos anys de retard

L'estiu del 2007, el conseller de Política Territorial i Obres Públiques, Joaquim Nadal, va visitar Lloret i va assenyalar que la prolongació de la C-32 començaria a fer-se l'any següent. Si finalment les obres comencen el 2010, el procés s'haurà endarrerit dos anys. La C-32, que esdevindrà la ronda de Lloret, és una infraestructura demanada i anhelada perquè actualment tot el trànsit que prové de Blanes i va a Tossa, i a l'inrevés, passa pel centre del municipi.




L'autopista del Maresme arribarà a Blanes el juny
Diari de Girona 26/9/09

ACN / E.B GIRONA
L'Estat preveu posar d'aquí a pocs dies a informació pública el nou projecte del tram Sils-Maçanet de la Selva del desdoblament de la futura A-2, de 4,7 quilòmetres de longitud. Aquest anunci de la Subdelegació del Govern a Girona arriba ara, un any després que les obres d'aquest tram gironí de desdoblament de la N-II s'aturessin a causa que l'adjudicatària Copcisa va decidir abandonar l'obra, perquè aquesta s'havia encarit.
El traçat d'aquesta part de nova autovia en terres selvatanes es va adjudicar fa quatre anys i estava previst que s'acabés a finals de l'any 2010. Uns terminis que en cap cas es compliran, perquè en primer lloc, l'Estat com avançava Diari de Girona fa pocs dies, afirma que és "prematur" fixar una fi del desdoblament i, en segon lloc, perquè ara amb el projecte modificat -que hauria de rebaixar el cost de l'obra i que es va modificar segons les peticions dels municipis afectats- caldrà tornar-se a posar a exposició pública, licitar i adjudicar, un fet que s'allargarà en el temps.
Les obres de desdoblament de la futura autovia en aquest tram selvatà es van iniciar amb l'aplanament dels terrenys el març del 2008 i, actualment, el seu aspecte és més o menys el mateix, però amb senyals d'abandonament.
Caldes-Sils, a punt d'ajudicar
Un altre tram aturat de les obres de la futura autovia A-2 i que també transcorre per la Selva és el que va de Caldes de Malavella fins a Sils. En aquest cas, els treballs estan paralitzats des de fa tres mesos i el que ho va provocar són els problemes amb una de les empreses que formaven la UTE. En concret, una de les empreses, Begar Construcciones y Contratas, va presentar un concurs de creditors i un ERO i, per tant, es van aturar les obres. L'Estat, davant d'això, es va donar un termini de tres mesos per reprendre els treballs, i segons fonts de la Subdelegació del Govern a Girona d'aquí a pocs dies hi haurà l'adjudicació d'aquest sector, perquè el tema ja està gairebé tancat, asseguren.
El tram Caldes-Sils havia d'estar enllestit a finals d'aquest any però el ritme lent fins que es van aturar i aquests entrebancs n'allarga els terminis. Cal recordar que són uns treballs que es van adjudicar el març del 2009 i es van iniciar llavors, però tot sembla indicar que seguiran la mateixa tònica que l'únic tram gironí de l'antiga N-II que està fet, el de Fornells de la Selva a Caldes, on es van tardar 4 anys per fer 8 quilòmetres.
L'únic sector selvatà on encara s'han d'iniciar les obres és el de Maçanet de la Selva fins a Tordera, i es podrien iniciar a principis de l'any vinent. Per altra banda, l'altre tram gironí per desdoblar és el Medinyà-Orriols. Es va adjudicar el març d'aquest any i encara no s'han iniciat.

Enquesta... Què li sembla la prolongació de l'autopista del Maresme?



Salvem la Vall de la Riera fa un seguiment de les excavacions del pont del diable
Diari Maresme 26/9/09

La Plataforma Salvem la Vall de la Riera està fent un seguiment de les excavacions de les restes arqueològiques de l'antic pont del diable, descobertes per les obres de la depuradora de l'Alt Maresme.

Traçat definitiu

En aquest sentit, els membres d'aquesta entitat han demanat que es duguin a terme, "amb el màxim detall", abans de decidir quin ha de ser el traçat final del pas dels col·lectors de la depuradora de l'Alt Maresme Nord en aquest punt. En aquest cas, la Plafaforma instarà a l'ACA per tal que efectuï una lleugera modificació del traçat "per tal que es respecti la part més significativa de les estructures constructives excavades", apunten.

Col·lectors

Segons recorden els membres de la plataforma, aquesta entitat ja va alertar l'any 2002, a l'ACA i a l'ajuntament de Pineda, sobre la possibilitat, "més que raonable", que apareguessin noves restes en obrir el traçat dels col·lectors. Per altra banda, l'estiu de 2008, en el moment de posar-se a informació pública el projecte de col·lectors de la depuradora, "l'entitat va alertar, explícitament, que calia procedir a l'excavació en diversos llocs del seu traçat; un d'ells és el que ara s'està estudiant". També, Salvem la Vall de la Riera va insistir sobre aquesta qüestió en les diverses reunions de la comissió de seguiment de la depuradora.

Notícies relacionades:

Les obres de la depuradora de l'Alt Maresme descobreixen restes arqueològiques