dimarts, 22 de setembre del 2009

La prolongació de l'autopista del Maresme fins a Lloret començarà l'any vinent. El Punt 21/9/09

La prolongació de l'autopista del Maresme fins a Lloret començarà l'any vinent
El Punt 21/9/09

Abans de finals d'any s'acabarà de redactar el projecte constructiu fins a les Alegries, que al 2010 ja es podrà licitar
.

Els pilars de la C-32 a l'alçada de Sant Daniel, a Tordera, a tocar de Blanes. Foto: J.C.

La prolongació de l'autopista C-32 fins a Lloret de Mar començarà a ser una realitat sobre el terreny l'any vinent, ja que la direcció general de Carreteres té previst tenir redactat i acabat el projecte constructiu fins a les Alegries abans de finals d'any, i després d'un període d'exposició pública ja podrà licitar-lo. Aquesta prolongació de la C-32 ha d'arribar fins a Tossa de Mar, però des de l'alçada de Tordera, tot i mantenir el nom, ja no serà considerada com a autopista, perquè només tindrà un carril per banda. El tram projectat entre Tordera i les Alegries, a Lloret, disposa d'una sortida que farà d'enllaç fins a Fenals, a la rotonda de Transports Pujol, i al final del tram, a les Alegries, hi ha sortides per anar a Vidreres i al centre de Lloret.

El govern català preveu començar les obres de prolongació de la C-32 fins a Lloret de Mar l'any vinent. Actualment s'està enllestint el projecte constructiu del tram entre Tordera i les Alegries, que es calcula que pugui estar acabat abans de finals d'any. Un cop ultimat, s'haurà de portar a exposició pública i, depenent de les al·legacions que es presentin, el procés fins a la licitació serà més o menys llarg, però, amb gairebé tota probabilitat, l'obra es podrà adjudicar l'any vinent. L'altre tram, que va des de les Alegries fins a Canyelles, on s'ha d'unir la C-32 amb l'actual carretera de Tossa de Mar, està més endarrerit i actualment es treballa per treure l'estudi d'impacte ambiental. Una altra de les condicions sine qua non perquè la Generalitat pugui licitar aquesta obra és que l'Estat espanyol liciti abans l'enllaç de l'autopista amb l'A-2, ja que la C-32 entre Tordera i Tossa tindrà el punt d'inici en aquest enllaç, i la llei marca que no es pot licitar una obra sense que aquesta hagi estat lliurada en ús públic. Amb aquesta licitació de l'Estat, però, cal esperar que no hi hagi problemes perquè es faci abans de 2011.

Ara s'estan duent a terme les obres de la C-32, encara com a autopista, entre Palafolls i Tordera. S'està treballant molt ràpid per fer el pont que ha de salvar el riu Tordera. En el trencant del Vilar, a la carretera GI-600, que uneix Blanes i Tordera, ja es poden veure uns grans pilars aixecats, que han de servir per fer el nexe de sortides de l'autopista, per anar fins a la GI-600, l'A-2 i la prolongació de la C-32.

El tram entre Tordera i les Alegries, a Lloret, tindrà una sortida que farà d'enllaç fins a Fenals, a la rotonda de Transports Pujol i, al final del tram, a les Alegries, hi haurà sortides per anar a Vidreres i al centre de Lloret. En l'altre tram, entre les Alegries i Canyelles, també hi ha projectada una obra important: el túnel, d'una llargada considerable, necessari per reduir l'impacte ambiental.

Dos anys de retard

L'estiu del 2007, el conseller de Política Territorial, Joaquim Nadal, va visitar Lloret i va assenyalar que la prolongació de la C-32 començaria a fer-se l'any següent. Si finalment les obres comencen el 2010, el procés s'haurà endarrerit dos anys.

«Han arrasat els Prats d'en Gai»

La manera com fan la prolongació de l'autopista C-32 fins a Tordera no és ben vista per tothom, i l'exdiputat i exregidor de l'Ajuntament de Blanes per Esquerra, Joan Puig, és la cara visible d'un moviment molt crític. Puig critica tot l'entramat del nus que unirà l'autopista amb l'A-2 i assegura que no s'ha escollit l'opció menys agressiva per al territori per determinats interessos particulars. Puig, molt implicat de fa anys en el tema d'aquestes infraestructures, denuncia que en les obres actuals de prolongació de l'autopista s'ha «arrasat» l'espai d'interès natural dels Prats d'en Gai, a Tordera, i també remarca que aprofitaran per apujar el peatge de Palafolls.

Puig té paraules dures per als qui titlla de «falsos ecologistes», als quals acusa de «no dir res» davant la destrossa dels Prats d'en Gai, en què, fins i tot, segons afirma, s'han tapat els cartells que indiquen que és un espai d'interès natural. Puig es pregunta per què polítics com ara Enric Pardo (ICV-EUiA), l'exalcalde de Blanes, Josep Marigó (PSC), i l'actual alcalde de Tordera, Joan Carles Garcia (CiU), «ara callen», davant del que considera un atac contra el territori. També defensa que «hi havia alternatives millors» a aquesta que finalment es fa i sosté que «els polítics de Blanes es van vendre».

L'obra més anhelada

La C-32, que esdevindrà la ronda de Lloret, és una infraestructura demanada i anhelada de fa temps en aquest municipi selvatà. L'alcalde, Xavier Crespo (CiU), va destacar divendres, durant la presentació de la reforma del passeig marítim, que es tracta d'una infraestructura essencial per millorar la mobilitat interior del municipi. Crespo va recordar que actualment tot el trànsit que prové de Blanes i en direcció a Tossa, i a l'inrevés, passa pel centre del municipi, i que això congestiona molt el trànsit de vehicles, sobretot en el període estival. Durant les èpoques en què Lloret és ben ple de turistes, travessar la ciutat d'un extrem a l'altre pot comportar fins a tres quarts d'hora.

Un dels objectius de l'actual equip de govern lloretenc és millorar la mobilitat del municipi. Per això, els darrers temps s'han dut a terme diverses accions, l'última de les quals és l'anunci de reforma del passeig marítim. Tot i això, l'Ajuntament lloretenc és conscient que només quan entri en funcionament la C-32, que farà la funció de ronda de Lloret, podrà pacificar del tot el trànsit i transformar les actuals carreteres de Blanes i Tossa, molt concorregudes, en carrers que siguin bàsicament de vianants, amb només dos carrils per a vehicles i amb les voreres eixamplades.