Que ningú s'emocioni... això no implica res de res en la protecció d'aquests espais, sí l'excusa perfecta (i d'aquí la voluntat de Pineda de Mar per tenir terrenys dins el Parc, cap altre motiu) d'edificar un centre de visitants a la vall de la riera, pessigar calerons,... entre altres coses...
El Parc de Montnegre-Corredor ampliarà la seva superfície i inclourà el Turó de Montpalau i La Guàrdia
Ràdio Pineda 31/10/2017
El ple de l'Ajuntament de Pineda ha aprovat per unanimitat posar a disposició de la Generalitat l'ampliació dels límits del l'espai d'interès natural del Montnegre i el Corredor, dins l'àmbit del terme municipal de Pineda. Pel que fa al terme de Pineda, el parc amplia l'espai i abraçarà tot el Turó de Montpalau, també en la seva vessant de solei, i també el Turó de La Guàrdia a tocar amb el terme de Santa Susanna. L'ampliació cap a la Riera de Pineda no afectarà els usos de la pagesia segons ha explicat el regidor Antoni Abad. Els canvis també poden afectar els termes de Santa Susanna, Calella, Argentona, Sant Vicenç de Montalt o Sant Andreu de Llavaneres, que en el seu dia van rebutjar formar part de la zona protegida. L'ampliació del parc donarà una millor coherència geogràfica i facilitarà la gestió de l’espai ja que actualment hi ha un perímetre molt desproporcionat per la superfície que hi ha. La protecció del Montnegre i Corredor es va iniciar ara fa 25 anys. Actualment té 15.000 hectàrees i es passarà a les 18.000.
Actualment formen part del Montnegre i el Corredor tretze municipis, dels quals cinc pertanyen al Baix Montseny: Sant Celoni, Vallgorguina, Llinars del Vallès i Vilalba Sasserra. Els altres nou municipis són Arenys de Munt, Argentona, Dosrius, Calella, Fogars de la Selva, Mataró, Pineda de Mar, Palafolls, Sant Andreu de Llavaneres, Sant Cebrià de Vallalta, Sant Iscle de Vallalta, Sant Vicenç de Montalt, i Tordera. En la revisió del Pla especial s'incorporen cinc nous municipis: Argentona, Calella, Sant Andreu de Llavaneres, Sant Vicenç de Montalt i Santa Susanna.
Llum verd al servei comarcal per gestionar boscos i rieres
El Punt Avui 31/10/2017
El consell d’alcaldes hi dona suport amb l’objectiu de vetllar per la plaga del ‘Tomicus’ i el manteniment de les lleres davant l’amenaça del canvi climàtic
Les poblacions poden sol·licitar assessorament i optar a ajuts conjunts
Tractament triturador al bosc de la fusta de pi afectada per la plaga del ‘Tomicus’ Foto: O. BASSA.
ELENA FERRAN - MATARÓ
Suport unànime per tirar endavant el servei comarcal de boscos i rieres. Les reticències inicials que tant ERC i la CUP van mostrar per impulsar la gestió conjunta en el Consell Comarcal del Maresme s’han esvaït i en el darrer ple d’alcaldes es va donar el vistiplau a la posada en marxa del servei. El conseller de Medi Ambient del Consell Comarcal, Josep Triadó (PDeCAT), explica que es va demanar un informe jurídic per avalar que no s’entrava en competències amb la gestió que en aquests àmbits fa la Generalitat. “Si tenim ajuntaments que ho proposen perquè es una necessitat no hi ha problema per crear el servei que vol donar suport als ajuntaments que no tenen els recursos”, assegura Triadó, que reconeix que aquest assessorament ja es duia a terme a la pràctica. “Hi ha poblacions petites que tenen bosc però no tenen tècnics de medi ambient o de forest, i nosaltres les ajudem”, afirma el conseller de l’àrea.
Per evitar confusions amb d’altres estaments forestals s’ha decidit finalment no posar-li el nom d’Agència de Boscos del Maresme i que sigui un servei comarcal de Boscos i Rieres. “El canvi climàtic afectarà el territori i amb això les problemàtiques urgents que tenim amb la plaga del Tomicus i els intensos aiguats”, diu Triadó.
El Consell Comarcal donarà suport gratuït als ajuntaments que ho sol·licitin per assessorar de les actuacions i de com optar a les subvencions que s’atorguen per manteniment de rieres i gestió forestal. “No volem substituir ningú, venim a donar la mà i a col·laborar plegats”, insisteix el conseller comarcal, que dona per feta la col·laboració i la implicació en aquests àmbits tant de la Generalitat com de la Diputació, que han concedit línies d’ajuts per fer-hi front. Una de les primeres actuacions del servei és assistir a la taula de seguiment que la Generalitat va anunciar per tractar les actuacions que s’han dut a terme fins ara per netejar els pins morts afectats pel Tomicus. L’Associació de Boscos del Maresme, impulsada pel Consell Comarcal, confia poder signar l’any vinent el conveni de col·laboració amb la Diputació per atendre la gestió forestal i poder accedir com fan d’altres associacions de propietaris als ajuts per treure la fusta morta dels boscos.
LA FRASE
Hi ha ajuntaments més petits que tenen boscos però no tenen tècnic de forest o de medi ambient
Josep Triadó
CONSELLER COMARCAL DE MEDI AMBIENT
LICITEN LA REDACCIÓ DEL NOU PROJECTE DEL PASSEIG MARÍTIM
Elmalgratenc.com 30/10/2017
Malgrat de Mar ha donat llum verd a la revisió i modificació de l’actual projecte de millora del Passeig Marítim, entre la plaça de l’Àncora i l’avinguda Colom. En aquest sentit, s’ha aprovat la licitació per a la redacció del document que detallarà els diversos aspectes que s’hi vol introduir. La redacció d’aquest document té un cost de 35.000€ i haurà d’incloure la millora d’alguns carrers perpendiculars al passeig, un aixecament topogràfic, un carril per a bicicletes i la incorporació de nous materials de construcció, entre d’altres.
La reforma del Passeig Marítim s’ha valorat en 6 milions d’euros i els treballs començarien l’octubre de 2018.
El passat mes de maig, el govern quadripartit manifestava la seva intenció de tirar endavant la reforma del Passeig Marítim, que tindria un cost d’uns 6 milions d’euros i començaria l’octubre de 2018. Abans de fer-ho possible, però, calia revisar i actualitzar el projecte que hi havia damunt la taula, redactat l’any 2013.
contingut relacionat:
El govern promet un nou Passeig Marítim
Així s'urbanitza la plana de Breda... és una vergonya lo que s'està callant amb aquestes coses...
Adjudicades per 800.000 euros les obres del carril bici entre l’estació de Riells i Viabrea i Breda
Blanesaldia.com 1/11/2017
El Departament de Territori i Sostenibilitat ha adjudicat, per un import de 800.000 euros, de les obres per a formar una via per a vianants i ciclistes que unirà el nucli de Breda amb l’estació de ferrocarril de Riells i Viabrea-Breda (la Selva). Els treballs començaran l’hivern vinent i tindran una durada prevista de sis mesos.
Aquesta obra permetrà millorar la seguretat i comoditat en els desplaçaments de vianants i ciclistes i s’emmarca en el conjunt d’actuacions que el Departament està desplegant per afavorir la mobilitat en bicicleta.
El vial tindrà una longitud d’uns dos quilòmetres i discorrerà sensiblement paral·lel a la carretera GI-552. El traçat s’inicia prop del final del nucli urbà de Breda i finalitza al nucli de Viabrea, a l’avinguda de Mossèn Pere Ribot.
La via ciclista transcorre pel marge dret de la carretera (costat est) amb una secció de 3 metres i un paviment granular format per sauló estabilitzat amb calç. El vial se separa de la calçada entre 3 i els 5,5 metres. Per salvar la riera de Breda, es preveu la construcció d’un pont de 25 metres de longitud i 3,4 metres d’amplada.
L’actuació que ara s’adjudica inclou també algunes obres addicionals com el condicionament de l’accés a Viabrea –carrers Mossèn Pere Ribot i Agustí Simon—i la formació d’un nou accés al camí de can Sagristà, a Breda, que es pavimentarà i tindrà una secció de 5,5 metres d’amplada i una longitud de 180 metres. Així mateix, s’adaptarà al pas del carril bici la intersecció de les carreteres GI-552 i GIV-5223 (d’accés a Breda i Riells i Viabrea).
Les obres abastaran també els moviments de terres corresponents, la formació dels ferms i drenatges, així com la senyalització, l’abalisament, les barreres de seguretat i el tractament dels talussos. D’altra banda, es preveu la protecció de serveis afectats i la disposició de xarxa de telecomunicacions.
Comencen a Malgrat les obres del carril bici del tram de la Ruta de la Tourdera
Blanesaldia.com 21/10/2017
foto: Ajuntament de Malgrat de Mar
L’Ajuntament de Malgrat de Mar ha iniciat els treballs del tram de la Ruta de la Tourdera, que impulsa el Consell Comarcal de la Selva, la Diputació de Barcelona i els 17 municipis implicats. Les obres tenen un cost de poc més de 104.000 euros i es portaran a terme en 45 dies.
Les obres les executa l’empresa Catalana d’Infraestructures i Serveis Associats (CISA) i han començat de manera simultània a diferents punts de l’itinerari, que a Malgrat de Mar neix a l’estació de tren i acaba al delta de La Tordera. La regidora de Medi Ambient, Mireia Castellà (JXM), ha explicat que les obres es van iniciar la setmana passada i es preveu que estiguin enllestides en un mes i mig. La regidora ha detallat que aquestes obres són possibles gràcies als convenis de custòdia que s’han signat amb els propietaris de les finques afectades per l’itinerari.
Els treballs inclouen la senyalització de la ruta en el seu recorregut i diverses actuacions sobre el vial i els seus marges per a la creació dels dos trams de carril bici segregats del trànsit al camí de la Pomereda i sobre la mota de la Tordera.
El tram de Malgrat de Mar de la Ruta de la Tordera s’iniciarà al mateix nucli urbà, concretament a l’estació de tren, i gran part del seu recorregut discorrerà en paral·lel a la línia de costa, primer pel passeig de mar i després per la zona de reraduna del Camí de la Pomereda. Una altra gran part del traçat anirà en paral·lel al curs del riu de La Tordera, des de la desembocadura fins al municipi de Palafolls.
La major part del recorregut actual es troba barrejat amb el trànsit rodat i és per aquest motiu que el projecte proposa realitzar una segregació del trànsit amb l’objectiu de millorar la seguretat dels usuaris i fer que l’experiència de la ruta sigui molt més agradable.
Així, es preveu segregar el trànsit al tram que passa pel camí de la Pomereda amb una barana de fusta que separarà el carril bici del camí i dels aparcaments que hi ha a tota la rereduna.
També se segregarà el trànsit al camí asfaltat que connecta la carretera BV-6001 amb els càmpings i tota la zona agrícola de Malgrat. Per fer-ho es desbrossarà part del marge d’aquesta carretera i es crearà un camí paral·lel per on circularan les bicicletes i els senderistes.
66 quilòmetres de longitud
Amb l’adequació d’aquesta ruta per al senderisme i el cicloturisme, L’Ajuntament pretén atraure visitants molt interessats pel territori i el seu patrimoni i diversificar l’oferta turística actual, contribuint a la desestacionalització.
La Ruta de la Tordera és un itinerari que enllaça el Montseny amb Malgrat de Mar de 66 quilòmetres de longitud. En el projecte, a banda de Malgrat, hi participen els municipis de Blanes, Breda, Palafolls, Tordera, Fogars de la Selva, Hostalric, Sant Feliu de Buixalleu, Arbúcies, Riells i Viabrea, Sant Celoni, Gualba, Santa Maria de Palautordera, Sant Esteve de Palautordera, Fogars de Montclús, Vallgorguina i Montseny. El tram de Malgrat de la ruta en un futur s’integrarà al projecte Vies Braves de la Diputació de Barcelona. Aquest projecte és una iniciativa per a condicionar antics camins paral·lels als rius per a senderistes i ciclistes.