dissabte, 24 de març de 2018

Actualització (18:00h) dels registres, abundants, de pluja d'avui 24/3/2018


Actualització fins a les 18:00h dels registres de pluja d'avui 24/3/2018... molt ben repartida per tota la Conca...

46.6 mm a Vallgorguina
24.9 mm a Santa Maria de Palautordera
29.0 mm a Sant Celoni
23.4 mm a Breda
26.5 mm a Fogars de la Selva
36.0 mm a Tordera
9.8 mm a Blanes
14.5 mm a Malgrat de Mar
10.8 mm a Santa Susanna
33.0 mm a Calella
28.0 mm a Canet de Mar
31.1 mm a Arenys de Munt

25.0 mm a Arbúcies

Arnald Pons Hace 1 hora

Port d'Arenys de Mar 22/3/2018 Xavi Escobar. Font: ornitho.cat

Observacions de Xavi Escobar d'aquest dijous 22/3/2018 al Port d'Arenys de Mar...

1 Gavina corsa (Larus audouinii)
mínim 3 Corbs marins grossos (Phalacrocorax carbo)

Font: www.ornitho.cat
Observador: Xavi Escobar

Dissabte amb pluja 24/3/2018 (registres fins a 12:00h i 14:00h)


Registres d'aquest dissabte 24/3/2018 fins a les 12:00h, i continua plovent...

24.8 mm a Vallgorguina
17.7 mm a Santa Maria de Palautordera
19.4 mm a Sant Celoni
14.8 mm a Breda
15.4 mm a Fogars de la Selva
21.9 mm a Tordera
8.4 mm a Blanes
12.5 a Malgrat de Mar
9.0 mm a Santa Susanna
25.6 mm a Calella
13.8 mm a Canet de Mar
12.9 mm a Arenys de Munt
13.8 mm a Arenys de Munt

Avui plourà bastant a tota la Conca de la Tordera...

17.4 mm a Arbúcies

Iván Herrera Marín Hace 16 horas
DEMÀ DISSABTE dia 24 tindrem pluja arreu del territori. Localment abundant amb registres generals de 10 a 30 mm. Localment registres superiors als 60 mm sobretot cap als voltants de BCN, GIR, Cat Interior. Cota de neu variable de 800/900 a 1300 metres en general. Amb excepcions.

Actualització a les 14:00h...

Animació radar de la precipitació del que portem de dia. Destaquen els 23,8mm a Alguaire (el Segrià) o els 21,5mm a Roses (l'Alt Empordà).


Actualització dels registres fins a les 14:00h...

29.4 mm a Vallgorguina
20.1 mm a Santa Maria de Palautordera
23.2 mm a Sant Celoni
18.4 mm a Breda
19.2 mm a Fogars de la Selva
21.0 mm a Hotsavinyà
14.2 mm al Montnegre
27.3 mm a Tordera
15.6 mm a Palafolls
8.4 mm a Blanes
12.9 mm a Malgrat de Mar
9.6 mm a Santa Susanna
28.6 mm a Calella
14.6 mm a Canet de Mar
10.8 mm a Arenys de Mar (Port)
14.3 mm a Arenys de Munt
13.8 mm a Arenys de Munt

21.4 mm a Arbúcies

divendres, 23 de març de 2018

Desembocadura de la Tordera 23/3/2018 Enric Badosa. Font: ornitho.cat

Observacions i fotografies de l'Enric Badosa d'avui a la desembocadura de la Tordera...

1 Capó reial (Plegadis falcinellus)...
1 Gamba roja vulgar (Tringa totanus)
1 Cabusset (Tachybaptus ruficollis)
2 Gavines corses (Larus audouinii)...
15 Gavines vulgars (Chroicocephalus ridibundus)
5 Gavians argentats (Larus michahellis)
1 Xatrac becllarg (Sterna sandvicensis)...
1 Picot garser petit (Dendrocopos minor)
2 Orenetes de ribera (Riparia riparia)
Orenetes vulgars (Hirundo rustica)
1 Pit-roig (Erithacus rubecula)
3 Rossinyols bords (Cettia cetti)
2 Tallarols de casquet (Sylvia atricapilla)
2 Mallerengues cuallargues (Aegithalos caudatus)
1 Mallerenga carbonera (Parus major)
1 Estornell vulgar (Sturnus vulgaris)

a uns camps propers...

1 Martinet blanc (Egretta garzetta)
1 Corriol petit (Charadrius dubius)
Tudons (Columba palumbus)
1 Cogullada vulgar (Galerida cristata)

Font: www.ornitho.cat
Observador i fotografies: Enric Badosa

Capó reial (Plegadis falcinellus) a la desembocadura de la Tordera 23/3/2018 Enric Badosa

1 Capó reial (Plegadis falcinellus) observat per l'Enric Badosa avui a la desembocadura de la Tordera.

uns 50 Flamencs (Phoenicopterus roseus) costa amunt per Pineda de Mar 22/3/2018

Aquesta passada nit de 22/3/2018 han passat volant uns 50 Flamencs (Phoenicopterus roseus) costa amunt per Pineda de Mar, a només uns 20m sobre la sorra de la platja i molt sorollosos,

Territ tresdits (Calidris alba) i Corriol camanegre (Charadrius alexandrinus) a la desembocadura de la Tordera 22/3/2018 Enric Badosa. Font: ornitho.cat

Observacions i fotografies de l'Enric Badosa d'ahir 22/3/2018 a la Desembocadura de la Tordera...

1 Territ tresdits (Calidris alba)...
 1 Corriol camanegre (Charadrius alexandrinus) femella...

Font: www.ornitho.cat
Observador i fotografies: Enric Badosa

2 Mussols comuns (Athene noctua) a la Gravera de Palafolls 22/3/2018 Enric Badosa. Font: ornitho.cat

2 Mussols comuns (Athene noctua) observats per l'Enric Badosa ahir 22/3/2018 a la Gravera de Palafolls.

Font: www.ornitho.cat
Observador: Enric Badosa

6 Mussols comuns (Athene noctua) al Pla de Grau (Malgrat de Mar) 22/3/2018 Enric Badosa. Font: ornitho.cat

Observacions i fotografia de l'Enric Badosa d'ahir 22/3/2018 al Pla de Grau (Malgrat de Mar)...

6 Mussols comuns (Athene noctua)...

Observador: Enric Badosa

Papallona zebrada (Iphiclides feisthamelii) a Tossa de Mar 23/3/2018 Robby Geebelen. Font: Twitter.com

Robby Geebelen Hace 4 horas

Algunes notícies per llegir 22-23/3/2018...

Enric Sagristà Hace 3 horas
El nivell de l’aqüífer de la Tordera baixa per la demanda de l’àrea metropolitana

El nivell de l’aqüífer de la Tordera baixa per la demanda de l’àrea metropolitana
Ràdio Palafolls 22/3/2018

Tot i que la situació del riu Tordera, igualment com a les altres conques, ha millorat gràcies a les precipitacions de les darreres setmanes, la situació de l’aqüífer presenta a dia d’avui uns nivells anormals respecte el que li pertocaria per l’època.

Segons ha explicat Enric Sagristà, investigador del CEAB, l’aqüífer del riu ha registrat darrerament un fort descens, de mig metre de mitjana en la seva totalitat, situant-se ara mateix en uns nivells comparables als que presenta pràcticament a finals de la primavera, a mitjans o finals del mes de maig.

Segons Sagristà, el nivell segueix essent alt, però es trobaria al límit del que presenta el riu sec en superfície.

Reproductor d'àudio

Fe servir les tecles de fletxa cap amunt/cap avall per incrementar o disminuir el volum.
Una situació que, segons explica l’investigador, es deu a l’alta demanda d’abastament que es fa des de l’àrea metropolitana de Barcelona, després de l’aturada de l’activitat de la dessalinitzadora del Llobregat, que va patir danys per culpa del temporal marítim.

Aquest fet ha significat un augment de l’activitat de la dessalinitzadora de la Tordera, que ha passat a treballar al 100% i d’on tota l’aigua se’n va cap a l’àrea metropolitana. Això ha suposat, segons explica l’investigador, que els pobles del Delta i altres dels voltants s’abasteixin ara mateix exclusivament de l’aqüífer, cosa que en fa reduir els nivells.

Reproductor d'àudio

Fe servir les tecles de fletxa cap amunt/cap avall per incrementar o disminuir el volum.
Sagristà aclareix que no es tracta d’una situació greu, però sí que ho considera important tenint en compte la situació de sequera que s’ha viscut en els darrers mesos.

L’investigador critica aquesta situació, ja que considera que s’està extraient massa aigua del riu i posant l’aqüífer al límit, cosa que provocaria que no pogués aportar aigua en superfície al riu.

Una solució, segons Sagristà, seria que una part de l’aigua de l’aqüífer es destinés a cobrir la demanda dels municipis de la Tordera, per tal d’evitar la sobreexplotació actual de l’aqüífer.


El CCM ratifica el conveni amb l'ACA pel desviament del clavegueram d'Arenys de Munt
Ràdio Arenys 22/3/2018


A partir d’ara s’obre un procés que pot culminar, si tot va bé, a finals del 2019 amb l’obra ja executada.

El conveni entre l’ACA i el Consell Comarcal del Maresme té per objectiu que l’organisme comarcal s’encarregui de l’adjudicació de la redacció del projecte, amb els diners que posarà la Generalitat. Es va firmar a finals del 2017 però aquesta setmana s’ha ratificat de nou amb algunes modificacions. El conseller de Medi Ambient del Consell Comarcal, Josep Triadó, ha explicat que l’objectiu és tenir-lo redactat aquest juliol.

Posteriorment, el projecte es portarà a l’ACA perquè el revisi i digui quina dotació econòmica li correspon. Després s’haurà de signar un nou conveni amb l’organisme de la Generalitat. D’aquesta manera, l’obra es podria posar a licitació a principis de l’any que ve. La duració de les obres seria d’uns 8 mesos, per tant, podrien estar enllestides a finals del 2019. Josep Triadó ha destacat que el desviament del clavegueram d’Arenys de Munt cap a la depuradora sempre ha estat una obra prioritària pel Consell Comarcal.

Triadó ha destacat la importància que el CCM es faci càrrec de l’obra, ja que des de l’organisme es coneix bé el territori. A més, s’estarà en contacte permanent amb els Ajuntaments dels dos Arenys i Canet de Mar, tot i que també es crearà una comissió de seguiment.


"L’Estat invertirà el que faci falta per refer el litoral el més aviat possible"... Més esculleres i més regeneracions inútils amb draga...

Ràdio Palafolls Hace 22 horas
El es compromet a refer el litoral malmès pels temporals. "Invertirà el que calgui" i "el més aviat possible"

L’Estat invertirà el que faci falta per refer el litoral el més aviat possible
Ràdio Palafolls 22/3/2018

El Ministeri de Medi Ambient ha assegurat avui a Ràdio Palafolls que prendrà les mesures necessàries per tornar la normalitat el més aviat possible al litoral català que ha viscut en les últimes setmanes diferents temporals marítims que han tornat a malmetre la línia marítima de zones properes com Malgrat.

Justament el Departament de Costes ha començat a fer inventari dels danys dels últims temporals. Són bàsicament la pèrdua de sorra en espais concrets del litoral català, però també desperfectes en instal·lacions properes a la costa com ara passarel·les d’accés a l’aigua, alguns passejos marítims, voreres o  instal·lacions pròximes al litoral.

Segons apunten fonts del Ministeri a aquesta emissora amb l’inventari a la mà s’estudiarà quines accions a fer, si aportació de sorra a les platges afectades o bé d’altres per reparar esculleres.

Camí de la Pomereda inundat. Arxiu RP

Segons indiquen cal estar pendents de les previsions meteorològiques per evitar fer esforços inútils. Tot i això han volgut deixar clar que “es faran les mesures necessàries” i “s’invertirà el que faci falta”. A més afeigeixen que les actuacions es faran “el més aviat possible”.

No hem d’oblidar que els temporals arriben a les portes de la Setmana Santa i per tant, amb la proximitat d’una nova temporada turística.

Una de les zones més afectades pels últims temporals ha estat el nord del Maresme i més concretament Malgrat de Mar.

En aquesta població veïna els serveis municipals estaven treballant per retirar els efectes dels últims temporals, quan ahir, de nou, la mar va tornar a malmetre la zona dels càmpings. El fort vent ha provocat que les onades envaïssin el vial del Camí de la Pomereda, que ha quedat totalment negat d’aigua. Aquest fet ha obligat a tallar la circulació de vehicles en aquest punt per impedir que s’hi acostessin.

En breu, des del consistori malgratenc s’avaluarà les destrosses provocades pel mar amb l’objectiu de determinar quines són les accions futures a emprendre.

Les conseqüències d’aquest darrer temporal se sumen a les causades per les llevantades d’ara fa un any i de les quals la costa encara no ha aixecat cap, tot i les accions i promeses efectuades per l’Estat espanyol.


Adéu cartell ...
Fotografies de l'Enric Badosa d'ahir 22/3/2018 a la desembocadura de la Tordera...



No us emocioneu... és per poder urbanitzar-ho ells... El ple de Pineda aprova un conveni urbanístic per enderrocar un edifici a primera línia de mar a Poblenou

El ple de Pineda aprova un conveni urbanístic per enderrocar un edifici a primera línia de mar a Poblenou
Ràdio Pineda 23/3/2018


El ple de l'Ajuntament de Pineda va aprovar per unanimitat el conveni urbanístic que afectarà l'illa definida del Rierany dels Frares, el Passeig Marítim, Onze de Setembre i Isaac Albéniz. El conveni preveu l'enderrocament d'un edifici abandonat, que havia estat un antic hotel a primera línia de mar, just quan acaba el passeig Marítim a tocar amb el Rierany dels Frares. El regidor Jordi Masnou (PSC) va explicar en el ple AIXÒ permetrà al trànsit rodat connectar més fàcilment amb el Rierany dels Frares i millorar la imatge urbanística de la zona. També va explicar que es va arribar a un acord per refer el pla urbanístic, que s'enviarà a Urbanisme de la Generalitat, perquè ho retorni i l'ajuntament faci l'aprovació definitiva.

Continuar llegint...

http://www.radiopineda.cat/politica/2018-03-23/el-ple-de-pineda-aprova-un-conveni-urbanistic-enderrocar-un-edifici-primera.php


Quan el medi natural municipal està en mans dels animalistes... perles com "no tenim ni idea de la situació actual de les colònies de gats" o "no toqueu als bebes que la mare estarà caçant" són les menys surrealistes...

[ÀUDIO] Entrevista amb Ana Camara, de l'Associació Por Ellos
Ona Malgrat 22/3/2018

L'Ajuntament de Malgrat de Mar va adjudicar fa un mes a l'Associació Por Ellos el servei de recollida dels gats domèstics abandonats o perduts al carrer, aquells que no pertanyen a les colònies controlades. Segons fonts municipals, aquest servei inclourà la visita mèdica, desparasitació, microxip, test de leucèmia i immunodeficiència, castració, si s'escau, medicació i alimentació durant el temps que estiguin al centre.

El consistori va informar que la recollida a Malgrat de Mar es farà de dilluns a divendres de 9:30 a 13:30h i de 16:30 a 20h i dissabtes de 10 a 13:30 h. El cost del servei durant aquest 2018 serà de 9.000 euros. Ara que ja es coneixen més detalls de l'adjudicació, parlem amb Ana Camara, de l'Associació Por Ellos, per saber com es farà la recollida de gats a Malgrat de Mar.

Galeria d'àudios

dijous, 22 de març de 2018

La Tordera avui 22/3/2018 Enric Sagristà. Font: Twitter.com

Enric Sagristà Hace 3 horas
La Tordera avui Amplada: 9m Alçada: 16cm Cabal: 0,7 m3/s Nivell aqüífer: alt Desembocadura: Oberta ATENCIÓ!!! Fort descens de l'aqüífer de 0.4 m de mitjana, situant-se a nivells propis de mitjans de Maig! Es nota que tota l'aigua de la dessaladora s'envà cap a AMB....

Papallones entre La Guàrdia i Montpalau (Pineda de Mar) 22/3/2018 Adrià Miralles. Font: ornitho.cat

Observacions de l'Adrià Miralles d'avui entre La Guàrdia i Montpalau (Pineda de Mar), la quadrícula no permet concretar el lloc millor...

1 Blaveta de la farigola (Pseudophilotes panoptes)
Libant sobre Thymus sp. i Rosmarinus officinalis
5 Verdetes d'ull blanc (Callophrys rubi)
1 Cleòpatra (Gonepteryx cleopatra)
1 Safranera de l'alfals (Colias croceus)
1 Pieris sp.
3 Blanques de la col (Pieris brassicae)
1 Blanqueta de la col (Pieris rapae)
2 Marbrades comunes (Euchloe crameri)
1 Bruna boscana (Pararge aegeria)

Font: www.ornitho.cat
Observador: Adrià Miralles

3 Milans negres (Milvus migrans) als Prats d'en Gai (Tordera) 21/3/2018 Enric Badosa. Font: ornitho.cat

Observació i fotografia de l'Enric Badosa d'ahir 21/3/2018 als Prats d'en Gai (Tordera)...

3 Milans negres (Milvus migrans)...
Comentari: Festegen

Font: www.ornitho.cat
Observador i fotografia: Enric Badosa

Gravera de Palafolls 21/3/2018 Enric Badosa. Font: ornitho.cat

Observacions de l'Enric Badosa d'ahir 21/3/2018 a la Gravera de Palafolls...

1 Corb marí gros (Phalacrocorax carbo)
1 Bernat pescaire (Ardea cinerea)
1 Martinet blanc (Egretta garzetta)
15 Ànecs collverds (Anas platyrhynchos)
3 Cabussets (Tachybaptus ruficollis)

Font: www.ornitho.cat
Observador: Enric Badosa

Pla de Grau (Malgrat de Mar) 13 i 20/3/2018 Enric Badosa. Font: ornitho.cat

Observacions i fotografies de l'Enric Badosa al Pla de Grau (Malgrat de Mar)...

Dimarts 13/3/2018

2 Cogullades vulgars (Galerida cristata)
uns 50 Pardals xarrecs (Passer montanus)
uns 70 Gafarrons (Serinus serinus)
unes 100 Caderneres (Carduelis carduelis)
uns 100 Passerells comuns (Carduelis cannabina)...

Dimarts 20/3/2018

1 Xoriguer comú (Falco tinnunculus)
a la platja de la Pomereda
4 Corriols petits (Charadrius dubius)
1 Cuereta groga (Motacilla flava)

Font: www.ornitho.cat
Observador i fotografies: Enric Badosa

Riu Tordera a Can Simó (Fogars de la Selva) 21/3/2018 Enric Badosa. Font: ornitho.cat

Observacions i fotografies de l'Enric Badosa d'ahir 21/3/2018 al riu Tordera a Can Simó (Fogars de la Selva)...

1 Corb marí gros (Phalacrocorax carbo)...
 1 Gratapalles (Emberiza cirlus) mascle...

Font: www.ornitho.cat
Observador i fotografies: Enric Badosa

Algunes notícies per llegir 21-22/3/2018...

consorcibesostordera Hace 42 minutos
. recull la nostra exposició i xerrada "El retorn de la llúdriga a les conques del Besòs i la Tordera".

El9nou.cat 20/3/2018

A partir d’aquest dijous es podrà veure a Santa Eulàlia, el primer poble on es va poder fotografiar la llúdriga

Foto de grup dels tecnics i voluntaris que col·laboren en les recerques sobre la llúdriga. Ferran Polo

El Consorci Besòs Tordera ha presentat aquest dimarts una exposició dedicava a explicar la presència de la llúdriga als rius de les dues conques i el treball científic que s’ha fet des del mateix consorci i entitats com el Grup Ornitològic del Tenes, entre d’altres, per investigar la presència d’aquest mamífer, que s’havia extingit a la zona per la contaminació dels rius i la pressió per caçar-la. La presentació s’ha fet en el marc de la commemoració del dia mundial de l’aigua.

L’exposició mostra fotografies de diverses llúdrigues captades en diversos rius de la conca a través dels sistemes de fototrempeig que s’han utilitzat per estudiar la presència d’aquest animal. També inclou una reproducció d’un exemplar femella i explica els rastres de la presència d’aquest animal als rius de la conca del Besòs i la Tordera a través de femtes, petjades o altres rastres biològics.

Per Sergi Mingote, president del Consorci Besòs Tordera i alcalde de Parets, la presència de la llúdriga és fruit d’un èxit col·lectiu que ha permès passar d’uns rius contaminats fa més de 30 anys a uns nius nets i, ara, també vius.

Exposició itinerant

La mostra dedicada a la llúdriga i a la recerca feta aquests darrers anys es podrà veure a partir d’aquest dijous a Santa Eulàlia de Ronçana. Després també es podrà veure a Lliçà d’Amunt i Lliçà de Vall. Mingote ha recordat que el Consorci la posa a disposició dels ajuntaments i entitats que en vulguin fer difusió.


escolamnjoanbatlle Hace 19 horas

agora.xtec.cat 12/3/2018

El divendres 9 de març els nens i nenes de 2n vam fer la sortida tàndem als estanys de Tordera.

Vam organitzar quatre estacions de treball en les quals vam observar i analitzar les plantes i altres éssers vius de l’entorn. També vam aplicar els coneixements treballats a l’aula tot utilitzant material científic i fomentant el respecte per la naturalesa i el treball cooperatiu.



https://twitter.com/PlatfLitoral/status/976482618266013703
Plataforma Litoral Hace 3 horas
Desperfectes a la platja?

El temporal d'aquesta matinada causa desperfectes a la platja de La Punta de La Tordera

EL MAR HI TORNA
Elmalgratenc.cat 22/3/2018

Malgrat de Mar ha hagut de restringir l’accés al Delta de La Tordera. El motiu no és un altre que les destrosses patides a la zona com a conseqüència del darrer temporal marítim. El fort vent que bufava aquest dimecres ha provocat que el mar tornés a fer-se amb allò que li pertany.
A hores d’ara, el consistori malgratenc està a l’espera de com transcórrer la meteorologia per poder emetre un informe dels danys en aquest punt de la costa i decidir quines són les pròximes accions que s’hauran de dur a terme.


contingut relacionat:




"danyada pels darrers temporals"?... NO... "danyada per l'ocupació del litoral", els temporals només ho evidencien. És impossible "trobar solucions", com diuen, si no es vol reconèixer els errors i es demana continuar fent el mateix...

El Maresme i l’Alt Empordà és la part de la costa més danyada pels darrers temporals
Ràdio Arenys 21/3/2018

El Mapa Cartogràfic mostra les imatges dels canvis des del darrers temporals a la zona de la Musclera

Així es pot comprovar a través del mapa fet amb un visor mitjançant fotografies aèries del litoral català que ha elaborat l’Institut Cartogràfic i Geològic de Catalunya. En concret, l’estudi s’ha fet des de Badalona fins al Cap de Creus entre els dies 1 i 2 de març.

En aquest visor es poden comparar en detall les imatges d’abans i de després del temporal, facilitant la detecció dels canvis ocorreguts en la costa. Per obtenir aquesta comparativa es va sobrevolar la costa amb un avió equipat amb càmeres fotogramètriques. Posteriorment, es van processar les imatges captades per mostrar-les de forma continuada i georeferenciada en un visor, de tal forma que s’hi pogués navegar i també comparar amb les imatges convencionals que publica l’Institut. El subdirector general de Cartografia, Julià Talaia, ha explicat a Ràdio Arenys que s’ha constatat que aquesta vegada l’afectació del temporal ha estat més gran que altres vegades.

De fet, aquest estudi vol ser una eina per una primera avaluació dels danys ocasionats pel temporal. Alhora, també ha afirmat que la identificació dels punts més vulnerables també ajuda a la presa de decisions sobre actuacions que poden mitigar possibles afectacions futures que no només sigui reomplir les platges. Entre altres coses, a més dels temporals, cal tenir en compte l’acció dels ports i la pujada del nivell del mar.

L’Institut Cartogràfic realitza cada any, entre els mesos de gener i març, aquest estudi per la costa catalana. De fet, l’anàlisi està a disposició de tothom qui ho vulgui a través de la seva pàgina web.


Ràdio Pineda 22/3/2018


El temporal fa malbé la dessalinitzadora del Llobregat i obliga a aturar-la. Mentre es repara la instal·lació, la de Tordera passa a treballar al 100% de capacitat. El temporal marítim que ha afectat la costa catalana els últims dies ha causat danys en el sistema de captació de la dessalinitzadora del Llobregat, situada al terme municipal del Prat de Llobregat. La instal·lació s'ha aturat temporalment per reparar-la, la qual cosa ha obligat la dessalinitzadora de Tordera a passar de treballar al 75% de la capacitat al 100% .

Actualment, els embassaments del sistema Ter-Llobregat estan al 58,4%, amb 358 hm3 i tendència creixent.


Última hora! 🚒 Incendi en una barraca de pagesos. Entre cooperativa i carretera Mas Bages