dilluns, 31 d’octubre del 2016

Gos vs dormidor d'esplugabous (Bubulcus ibis) i altres a la desembocadura de la Tordera 31/10/2016


Aquesta tarda m'he passat per la desembocadura de la Tordera, fa un parell de setmanes que era fora i volia fer una ullada ràpida per veure si hi havia moviment... ho reconec, tenia mono.

Només arribar... un gos gran deslligat a la platja (com sempre, no ho faig expressament) però marxen de seguida (ell i la xicota) i miro de fer una repassada superficial dels ocells que hi ha.

Entre d'altres, i com cada any, els Esplugabous (Bubulcus ibis) del delta van arribant al vespre per passar la nit, fent de la desembocadura el principal dormidor de la zona, per aquests i per a molts altres.

Trien, com no pot ser d'altre manera, la part central de la llacuna on més aigua hi ha, com una illa enmig del no-res, i poc a poc van arribant els primers que poc abans havia vist al Pla de Grau (Malgrat de Mar) darrere d'un tractor (avui, al final, fins a 72 exemplars al dormidor)...


Poc moviment en general... normal... és pont i no m'imagino (ni m'ho vull imaginar) la quantitat de persones (i gossos) que han passat per allà abans que jo. Malgrat això força espècies (mireu l'entrada al bloc) per ser cap de setmana.

I llavors sorpresa!!!... un gosset a tota hòstia em passa a pocs metres darrera d'una piloteta...


... i l'aixeca tot (si no l'amaga)... collverds, xarxets, cabussets, polles, bernats, martinets, blauets, titelles, el becadell, gavians,... la llacuna queda buida en qüestió de segons.

Els esplugabous que ja s'havien concentrat al dormidor, i que també s'havien aixecat, tornen a baixar però ja més lluny, a un lloc amb no gaire aigua i menys atractiu per a ells però... lluny del gosset...


Durant una bona estona el gosset corre amunt i avall per tota la barra de sorra animat pel seu propietari que li llença la piloteta el més lluny possible...


Cada vegada que s'apropa a l'aigua, els esplugabous i tot bitxo vivent es tornen a aixecar, i cada vegada que tornen a baixar es paren més i més cap a l'interior on ja gairebé no hi ha aigua...


Finalment, farts suposo d'intentar-ho amb el gosset bordant i corrent amunt i avall, marxen a les canyes de la riba de Blanes al costat del camí, on van arribant els darrers grups (ara 4, ara 6, ara 3,...) que integren el dormidor...


L'espai està perfectament senyalitzat (personalment jo prohibiria la presència de gossos a un espai tan petit, no obligar a portar-lo lligat, vaja)... és impossible accedir a la barra de sorra sense veure'ls com a mínim una vegada, vinguis d'on vinguis, de Blanes o de Malgrat...


I no cola dir que són cecs o que no saben llegir... deixem-nos de tonteries... tothom ho ignora perquè tothom... insisteixo, tothom... sap que aquí els rurals i els municipals ni venen ni se'ls espera... mai... ni que els truquis.

I pitjor encara... dirien alguna cosa???... És que ho fan a altres llocs???... Digueu-me punyent però jo veig barra lliuere a tot arreu!!!

Què faig???... Li comento al paio???... La darrera vegada se'm van rebotar i gairebé arribem a les mans (un nudista amb un pastor alemany que llençava pedres a la bassa perquè el gos hi anés). Quina autoritat tinc jo?

Truco als rurals???... Ja!!!... Mai més perdré el temps d'aquesta manera tan absurda.

Miro cap a altre costat i m'oblido???... No puc, envejo als que sí poden però jo no ho sé fer.

Què faríeu vosaltres???

Marxant ja cap al cotxe, pel camí baixen dues nenas amb altre gosset... deslligat, clar.

Un comentari recurrent que em fan és el típic "doncs l'altre dia em vaig passar per la desembocadura i no hi ha res, no és per a tant"... Pregunto: "cap de setmana, oi?" I quan em diuen que sí, llavors els dic que "a la desembocadura s'ha d'anar de dimarts a dijous"... Un lloc com aquest a la costa, just enmig de la ruta migratòria, entre el Llobregat i els Aiguamolls (entre altres, no seré jo qui desmereixe altres espais), pregunto... Hi ha el que hauria d'haver? O gràcies que es veu alguna cosa?

Imagineu Cal Tet o el Cortalet (per dir 2 coneguts) amb la càrrega d'un espai com aquest (gossos a tota hora, quads, parapent a motor, gent ficant-se per tot arreu,...)... es veurien les quantitats d'ocells que es veuen ara???

Senyors!... Això no és cap tonteria. Si aquí no es pot fer res, imagineu a qualsevol altre lloc sense figures de protecció... Alguna idea???