dissabte, 30 de gener del 2010

Algunes notícies més per llegir 30/1/10...

La veda de pesca d'arrossegament deixa aturats 400 pescadors gironins
El Punt 30/1/10

És una mesura pactada i durarà un mes
.Pescadors al port de Blanes, en una imatge d'arxiu. Foto: J.C.

Uns 400 pescadors gironins que treballen en embarcacions d'arrossegament estaran aturats durant un mes –a partir del dilluns vinent– per la veda en aquest tipus de pesca. És una mesura pactada entre el sector i el Departament d'Agricultura, Alimentació i Acció Rural (DAR) per potenciar la conservació dels recursos pesquers.

El dilluns que ve començarà la veda de les embarcacions de pesca d'arrossegament de les demarcacions de Girona i Barcelona. En total, la parada la realitzaran unes 150 barques, de les quals aproximadament la meitat corresponen a les comarques gironines. Això representa que uns 400 pescadors de la demarcació estaran sense treballar durant un mes –la mesura comprèn entre l'1 de febrer i el 2 de març, llevat dels pescadors del port de Barcelona, que portaran a terme la veda entre l'1 i el 31 d'agost–.

Es tracta d'una mesura pactada entre el departament i el sector pesquer, que s'emmarca en el pla integral per a la conservació dels recursos pesquers en la Mediterrània, el qual ja preveia fins ara parades de les embarcacions de ròssec de Tarragona i de cèrcol per a tota Catalunya.

Ports afectats

En el cas de la demarcació de Girona, la mesura afecta els vaixells dels ports de Blanes, Roses, Palamós, Llançà i el Port de la Selva. En el cas de Barcelona, no sortiran les embarcacions dels ports d'Arenys de Mar, Mataró, Sant Pol de Mar i Vilanova i la Geltrú. A part, les embarcacions de ròssec del port de Calafell, a la demarcació de Tarragona, també faran veda conjuntament amb les de Vilanova i la Geltrú.

L'aturada provocarà que els mariners rebin la prestació de desocupació durant aquest mes, i que els armadors –propietaris de les embarcacions– també rebin una subvenció.

Ajuts d'1 milió d'euros

L'acord entre el DAR i el sector pesquer inclou l'aportació d'un ajut que en total suma prop d'un milió d'euros, que seran finançats entre el DAR i el Fons Europeu de la Pesca. Segons fonts del departament, perquè les embarcacions que se sumin a l'aturada puguin percebre aquest ajut amb la major celeritat possible, està previst que l'Institut Català de Crèdit Agrari (ICCA) habiliti una línia de préstec per a l'avançament de la subvenció. D'altra banda, també s'ha previst la creació d'una segona línia d'ajut per part de l'ICCA per tal de poder avançar l'import de la prestació d'atur als mariners afectats per la veda.

Experiència pilot

El president de la Federació de Confraries de Pescadors de les comarques gironines, Antoni Abad, va explicar ahir a aquest diari que la veda en embarcacions de pesca d'arrossegament és la primera vegada que es porta a terme a la demarcació. «És una experiència pilot i ho vam demanar els mateixos ports gironins», va manifestar. Al seu parer, és una mesura de la qual es pot treure profit i que ha de ser positiva pel que fa a la regeneració dels recursos pesquers. «Només cal pensar en els quilos de peix que es pesquen en un mes i que durant aquest temps es quedaran al mar», va dir el president dels pecadors gironins. Tal com va explicar, els mariners rebran durant aquest temps la prestació d'atur –com qualsevol altre treballador assalariat– mentre que els armadors també rebran un ajut, que anirà en funció del nombre de mariners que tenen a la seva embarcació.


Acesa i el govern firmen el conveni per allargar la C-32 fins a Lloret
El Punt 30/1/10

El conseller de Política Territorial i Obres Públiques Joaquim Nadal i el president d'Abertis i Acesa, Salvador Alemany, van signar ahir el conveni per l'autopista C-32 des de Blanes fins a Lloret, amb el corresponent enllaç amb la futura autovia A-2. D'aquesta manera Acesa es farà càrrec dels 100 milions d'euros que costarà la nova carretera entre Blanes i Lloret, que serà d'un carril per sentit, però que donarà continuïtat a l'autopista. A més, el conveni inclou la construcció de l'enllaç entre aquesta carretera i l'A-2 a l'altura de Blanes, com també diverses millores a l'autopista. El trànsit addicional a la C-32 serà el que servirà per finançar la inversió que farà Acesa, però en el cas que un cop s'acabi la concessió la companyia no hagués recuperat els diners, llavors es negociaria la compensació, seguint el mateix sistema que Acesa i l'Estat han signat per l'AP-7. En tot cas, és el Departament de Política Territorial el que està redactant ara mateix el projecte del ramal fins a Lloret, que servirà per descongestionar la carretera actual entre Lloret i Blanes.

La temperatura de la conca de la Tordera ha augmentat dos graus en només 50 anys
El Punt 30/1/10


La temperatura de la conca de la Tordera ha pujat. Foto: LL.M.

La temperatura anual de la conca de la Tordera ha augmentat significativament i s'ha situat a l'estiu en dos graus més en els últims 50 anys. Aquesta és la dada clau dels primers resultats d'un estudi realitzat en el marc de l'obra social de Caixa Catalunya. El projecte ACCUA, que es desenvolupa en un període de tres anys i del qual ara s'obtenen els primers resultats, estudia la disponibilitat futura d'aigua a tres conques hidrogràfiques catalanes: la Tordera, el Fluvià i el Siurana, i, a banda dels efectes del canvi climàtic, també recull els dels usos del sòl i de la gestió del territori.

Pel que fa als usos del sòl, el retrocés de l'agricultura se situa a l'entorn del 15-25% de la superfície de l'any 1993, que s'ha transformat en terreny improductiu i d'arbrat dens. Pel que fa als terrenys forestals, segons l'estudi a la conca de la Tordera el principal canvi ha estat d'arbrat dens a matollar.