diumenge, 10 de juliol del 2016

Blanes, Lloret i Tossa de Mar s’uneixen contra l’ampliació de l’autopista C-32. Ara Girona 9/7/2016

Blanes, Lloret i Tossa de Mar s’uneixen contra l’ampliació de l’autopista C-32
Ara Girona 9/7/2016

Es tracta d’un projecte col·laboratiu anomenat ‘En defensa de la Selva Marítima’

Tram final de la carretera C-32 i que es vol prolongar (arxiu) © ACN

La prolongació de l’autopista C-32 que vol tirar endavant el govern – amb la col·laboració dels consistoris implicats- continua aixecant polseguera. Aquest dissabte a la tarda, les entitats ecologistes i de preservació del paisatge incloses dins de la Plataforma Aturem la C-32 de Blanes i Lloret i els Amics de Tossa, una associació que compta amb un centenar de membres i que va néixer l’any 1990, donen a conèixer oficialment la seva unió que té com objectiu tenir una veu més potent i fer més força.

El projecte de col·laboració porta per nom ‘En defensa de la Selva Marítima’ tot i que cal acabar de consensuar-ho i fer-ho oficial. Aquest dissabte porten a terme el seu primer acte a la Casa de Cultura de Tossa de Mar. La presidenta d’Amics de Tossa, Eugènia Serrat, assenyala que s’han aliat per defensar el territori d’aquesta zona costanera de la Selva, el patrimoni natural de les tres viles i mostrar el rebuig de la ciutadania davant de l’ampliació de l’autopista. Una infraestructura que veuen totalment “innecessària” i reclamen que es tinguin en compte les solucions alternatives que es van estudiar i aportar des de la Plataforma Aturem la C-32 i que aposten per millorar i desdoblar carreteres locals per així evitar els embussos que s’acostumen a generar a l’entrada de Blanes i de Lloret de Mar durant els caps de setmana dels mesos d’estiu. “Es vol fer una autopista pels problemes que hi ha durant dos mesos i que hi ha altres vies més econòmiques per solucionar”, assegura la presidenta de l’associació.

En concret, el naixement d’aquesta nova aliança està estretament vinculada amb aquesta obra. Serrat assegura que han comprovat que la infraestructura està impulsant l’ampliació urbanística de moltes zones de Tossa de Mar i de part d’aquesta costa que durant anys s’han mantingut totalment verge. “Sempre que es creen noves carreteres o obres com aquesta, van lligades a construccions i demandes de canvis de classificació de sòls”, detalla. En aquesta línia, assenyala que estan preocupats perquè torni a reproduir-se una onada urbanística que només beneficiarà a empreses o determinades persones que busquen el guany econòmic immediat.

Davant d’aquesta situació, les entitats volen preservar la identitat de cada un dels pobles, les seves característiques, el patrimoni natural i paisatgístic de la zona i lluitar contra una possible segona “bombolla” immobiliària. “L’ampliació de l’autopista suposarà que Tossa de Mar passi a ser un poble dormitori o, com ja està passant ara amb els autobusos que rebem, el barri gòtic de la costa del Maresme”, lamenta la presidenta de l’entitat.

En aquest sentit, assenyalen que no llançaran la tovallola i continuaran lluitant tot i les dificultats fins aconseguir que no es porti a terme el perllongament. “No volem viure uns altres anys 70, si es fa Tossa de Mar deixarà de ser la Tossa que coneixem fins ara”, assegura Serrat. De moment, ja han previst diverses accions per conscienciar i sensibilitzar a la ciutadania com conferències, documentals i passis de pel·lícules. A partir del setembre decidiran quines mobilitzacions o iniciatives emprenen de forma conjunta.

‘No’ a construir un port a Tossa

En aquest sentit i davant la possibilitat que el consistori de Tossa de Mar aprovi tirar endavant una consulta per saber si la ciutadania vol un port esportiu a la vila, des dels Amics de Tossa ja han deixat clara la seva postura. Tal i com detalla Serrat, fa uns 10 anys que es va començar a parlar d’aquest projecte que els veïns no aproven. “L’equip de govern actual no portava pas al seu programa electoral la possibilitat de fer-ho, ningú els ha demanat organitzar una consulta”, assegura Serrat.

Segons denuncia la presidenta de l’entitat, l’obra “malmetra irreversiblement” un tros d’aquesta emblemàtica costa i, a més, el projecte va acompanyat de la construcció d’un hotel de cinc estrelles i diversos xalets. “Uns espais que fins ara són rústics”, puntualitza la presidenta. Des de l’associació denuncien que s’està mesclant la necessitat d’alliberar la platja de les barques que hi paren o les petites embarcacions amb l’afany urbanístic i especulatiu. “Considerem que és inviable tant econòmicament com ecològicament, sabem com funcionen els ports esportius de poblacions properes”, explica la presidenta dels Amics de Tossa.


Alerten de la massificació a Tossa amb la C-32
El Punt Avui 10/7/2016

Amics de Tossa convida membres de la plataforma contrària a la vila

J. FERRER - TOSSA DE MAR
L'entitat Amics de Tossa va alertar dels efectes que podria tenir el perllongament de l'autopista C-32, que la Generalitat preveu executar a partir del setembre. L'associació va fer, ahir, un acte a la casa de cultura a què va convidar representants de Lloret de Mar i de Blanes de la Plataforma Aturem la C-32.

La presidenta de l'entitat Amics de Tossa, Maria Eugènia Serrat, recorda que el projecte ve de lluny, i que s'han animat a mobilitzar-se contra la infraestructura pels efectes que podria tenir la segona part de la coneguda com a ronda de la Costa Brava Sud (el ramal des de les Alegries fins a Canyelles (Lloret), al límit del terme de Tossa.

“Un cul de sac”

Per Serrat, la segona part de l'allargament de l'autopista, que s'ha compromès a pagar la Generalitat, convertiria “Tossa en un cul de sac”: “Amb la C-32, ho és Lloret i, si es fa el ramal de Canyelles, ho serà Tossa. Serem el barri Gòtic de Lloret i d'altres poblacions dels voltants.”

En l'acte van participar Eva Piñol i Ramon Miralpeix, d'Amics de Tossa, i es va cloure amb una lectura teatralitzada de la peça El crèdit, que va anar a càrrec de la companyia de Teiatrerus Barrejats i que van representar Enric Estarlí i Jaume Lleonart.

L'acte d'ahir és el segon a Tossa per parlar de l'allargament de la C-32. El 12 de maig, hi van ser l'empresari hoteler i exregidor del PP de Lloret Santiago Ontañón i l'edil d'ICV-EUiA a Blanes, l'arquitecte Víctor Catalan.