dimarts, 8 de novembre del 2016

Sobre el Port de Tossa de Mar 7 i 8/11/2016...

Entre les darreres notícies i publicacions destaco...

Un promotor 'revienta' la consulta sobre la última cala virgen de Cataluña
Crónica Global 8/11/2016

Isidre Ventura crea las constructoras del puerto deportivo de Tossa de Mar antes de que el pueblo decida si quiere uno

Fotomontaje del puerto deportivo a debate en Tossa de Mar (Girona) / CG

Un promotor urbanístico ha reventado la consulta ciudadana sobre la última cala virgen de Cataluña. Isidre Ventura Navarro ha creado dos sociedades para construir un puerto deportivo en la zona de Codolar deTossa de Mar (Girona) antes de que el pueblo decida si quiere que se construya. El empresario ha registrado las mercantiles Harbor Tossa y Harbour Marine Tossa antes de que los vecinos voten en referéndum sobre el proyecto el próximo 20 de noviembre.
Hay más. Ventura ha inyectado 200.000 euros en la mercantil con la que defiende públicamente el proyecto: Lopsel BCN SL. La aportación financiera se produjo el pasado 4 de octubre.
Los movimientos societarios se producen a escasos días de que los ciudadanos voten en una consulta vinculante. Las urnas decidirán si avalan la modificación del planeamiento que abriría la puerta a construir cinco chalés, un hotel y un puerto deportivo en la ensenada de Codolar.

"EL PUEBLO DECIDIRÁ"

Preguntada por la cuestión, la alcaldesa de Tossa de Mar, Gisela Saladrich (Tossa Unida), que gobierna con una tránsfuga de ERC, ha defendido la participación. "El equipo de gobierno ha sido muy claro: que decidan los ciudadanos, y nosotros obraremos en consecuencia", ha indicado a Crónica Global.
Sobre las ejecución del proyecto, Saladrich ha dejado claro que no es ninguna maniobra. "Si el municipio lo avala en las urnas, se acometerá todo. No es una cortina de humo para una parte del proyecto u otro desarrollo. Esto es democracia", ha agregado. 

"PREGUNTA POCO CLARA"

Preguntada por la cuestión, Imma Colom (CDC), jefa de la oposición municipal ha lamentado la "poca claridad" de la pregunta de la consulta, que será válida con un 20% o más de participación. "No es puerto deportivo sí o no, que es el debate que Tossa ha tenido siempre. Es una modificación extraña del Plan General de Ordenación Urbanística (PGOU)", ha recordado la edil.

"No es la pregunta que Tossa merecía --ha continuado Colom-- y no es de recibo que un municipio decida sobre competencias que no tiene. No olvidemos que es una de las pocas zonas intactas de interés natural en el Mediterráneo [foto superior]".

"UN PELOTAZO"

Más contundente es la portavoz de Tossa en acció, una de las asociaciones que participan de la campaña #DiemNo (Decimos no), que quiere recabar una mayoría de votos negativos en las urnas el próximo 20N.
"Es un pelotazo urbanístico en toda regla. Las parcelas están catalogadas como rurales y su valor es de 579 euros. Además, está la cuestión de las promotoras. ¿Quién hay detrás? Sus impulsores no dan la cara", ha acusado Lola Moncusí.

PROMOTORES

Los impulsores a los que se refiere la activista son Isidre Ventura Navarro y Maria Mercè Soler Bertrolich. Los dos administradores, que representaban a las mercantiles Star Assets SL y Feanda SL, firmaron un convenio con el ayuntamiento [consultar aquí] en 2012 por el que el consistorio autorizaba el proyecto.
El documento, que da derechos a las dos sociedades, no convence a losecologistas. "Es uno de los paisajes más interesantes que quedan en la Costa Brava. Nos opondremos rotundamente a la intervención", avisa Carol Coll, portavoz de la Asociación de Naturalistas de Girona.


Compartim informació interessant que ens arriba de la plataforma#DiemNO, on han fet una petita investigació dels ponents que no acceptaven preguntes a la conferència dels #PP (ProPort).
Seguim amb: J. Maria Prat

https://www.flipsnack.com/DiemNO/diemno-josep-maria-prat-company-ftmqd5i5x.html


Els veïns de Tossa decidiran a les urnes si es reobre la veda de nous ports a Catalunya
Regió7 7/11/2016

La consulta se celebrarà el dia 20 i inclou la construcció d'un hotel de cinc estrelles i quatre xalets de gran luxe


La veda dictada per la Generalitat per impedir la construcció de nous ports esportius va caducar l'any passat i l'Ajuntament de Tossa ha estat el primer a reobrir el debat. El dia 20, 4.853 veïns podran votar si volen la construcció d'un port esportiu, un hotel de luxe i un conjunt de xalets en un dels espais més emblemàtics del poble i que, alhora, és un dels pocs trams verges que queden a la Costa Brava.
Tossa és coneguda internacionalment per la seva vila antiga, i una de les postals en què més llueix el recinte amurallat és la de la cala d'es Codolar, un espai recollit entre penya-segats i presidit per una de les torres medievals. Aquesta postaldesapareixeria per sempre si es fes realitat el projecte que impulsa el govern municipal de Tossa Unida i ERC. Amb la postal, desapareixeria el tram de costa verge que hi ha just al sud del municipi, i que pot ser admirat des del far i des del camí de ronda.
El projecte que l'Ajuntament posa a votació és promogut per dues empreses privades, Star Assetes i Feanda2, que proposen un port amb tres dàrsenes i 453 amarratges, acompanyat d'un hotel de cinc estrelles i de quatre habitatges de luxe, a més dels corresponents accessos, que inclouen un túnel per a vehicles i vianants. Les dimensions del port equivalen a gairebé la meitat del nucli urbà de Tossa. La dimensió de l'espigó principal fa que superi el perfil del cap de Tossa, la mola que presideix el poble i tot un tram de la costa. El projecte ha estat ampliat substancialment respecte del que ja es va plantejar i descartar el 2002.

Els defensors de l'obra consideren que el port i l'hotel serien un revulsiu per al municipi, un gran receptor de turisme que, segons una part del poble, ha quedat estancat i necessita una dinamització. Alhora, el port suposaria treure de la platja les embarcacions del Club Nàutic, que ara hi passen l'estiu varades i ocupen l'espai dels banyistes, i també treure el camp de boies de lloguer on fondegen embarcacions a la badia.


Per contra, els detractors, organitzats en una plataforma, argumenten que el punt fort de Tossa és el seu entorn natural privilegiat i que aquest projecte en destrossa una part substancial; afegeixen que un port no aportaria una quantitat significativa de turisme nou i de qualitat i que retirar les boies de la badia deixaria lliure l'espai per a qui volgués fondejar-hi lliurement, per la qual cosa continuaria plena d'embarcacions.
El grup municipal de CiU, que s'oposa el projecte, va més enllà i assegura que és il·legal perquè el conveni signat per l'Ajuntament amb els promotors no s'ajusta a la llei, i que la figura urbanística utilitzada per tirar endavant el projecte és errònia. L'alcaldessa insisteix que, sigui com sigui, la consulta del dia 20 es farà, i serà vàlida si se supera el 15 % del cens. La pregunta serà: "esteu d'acord amb la iniciativa de modificar el Pla General d'Ordenació Urbanística Municipal per possibilitar la futura construcció d'un port, els seus accessos, un hotel de cinc estrelles i quatre habitatges a Tossa?"
Els tossencs semblen tenir la clau que obriria novament la porta a la construcció de ports a la Costa Brava, un tipus d'infraestructura de gran impacte mediambiental i que altera el moviment de corrents i de sorres, un punt clau en un moment en què les platges de molts municipis estan en regressió. Amb tot, molts tossencs consideren que, sigui quin sigui el resultat, el port no es farà. Creuen que és una cortina de fum especulativa per construir l'hotel i els xalets.