dimecres, 9 de novembre del 2016

Sobre l'escàndol de la Tourdera i altres silencis 7/11/2016...

Fa anys que qüestiono la Tourdera (o Ruta de la Tordera) i que denuncio el que trobo un escàndol envers els espais natural "protegits" de la Tordera, les darreres vegades...

I així es transforma un espai protegit XN2000 en un equipament municipal esportiu i lúdic sense donar cap mena d'explicació... i tothom mut! 28/10/2016

Tot accessible, tot a l'abast, tot urbanitzat... tot massificat... Algunes notícies 19-21/10/2016...

No, no és broma... Els ajuntaments de Tordera, Blanes, Malgrat de Mar i Palafolls demanen una ajuda a la Unió Europea per poder fer un estudi sobre l’estat del riu Tordera que justifiqui carregar-se'l (XN2000)

Algunes notícies per llegir 24-27/10/2016

Però recomano...

Com carregar-se un riu natural i protegit Part III: Els forats negres de la Tourdera
12/6/2016

Aquest dilluns ha aparegut la darrera propaganda publicada...

Una via verda de la muntanya al mar
El Punt Avui 7/11/2016

I abans de reproduir-la sencera vull destacar alguns fragments que resumeixen a la perfecció l'escàndol...

“La idea és tenir la ruta feta, i després vindrà la feina amb l'empresariat.”

La ruta és “més que anar a passeig a prop del riu”

"un flux de visitants resseguint la Tordera"

“Tenim una zona litoral amb molt de turisme i tenim una zona que és el Montseny"

"És un projecte de desenvolupament del territori.”

El projecte va arrencar fa sis anys i va sorgir del Consell Comarcal. Aleshores l'alcalde d'Hostalric, Josep Antoni Frias (CiU), en va començar la feina de coordinació poc després que l'alcalde de Fogars, Josep Vilà, li consultés la manera d'aconseguir atraure més públic al museu de la pagesia, detalla Frias.

El projecte de la ruta de la Tourdera ha estat liderat pel Consell Comarcal de la Selva. L'antic conseller comarcal de promoció econòmica, Josep Antoni Frias (CiU), és ara el diputat de Promoció Econòmica i Diplab de la Diputació de Girona. Va ser un dels ideòlegs de la ruta Tourdera

valora que l'empenta dels ajuntaments de vegades supera els entrebancs administratius... Com la XN2000?

L'itinerari per la Tordera, batejat com a Tourdera, serà una via verda de gairebé 200 km que discorrerà pel Vallès Oriental, la Selva i el Maresme

No només parlem de la Tordera i la riera d'Arbúcies sinó que estem parlant dels baixants que arriben a la Tordera"

“En el tram mitjà i baix, des de Blanes i fins a Sant Esteve de Palautordera, és per a públic familiar"

"Més amunt, recomanem la BTT perquè les pistes forestals, els camins són pistes de muntanya"

El projecte vol ser un incentiu per al desenvolupament del territori

Es reivindicaran elements naturals com la desembocadura de la Tordera a Blanes... Què vol dir?

El consistori va trobar finançament a través del pla únic d'obres i serveis (Puosc) de la Generalitat. La Diputació de Barcelona finançarà els trams dels seus municipis i per la seva part, la Diputació de Girona podria assumir una bona part del finançament

El resum final podria ser...

  • 1er agafem uns espais naturals "protegits" que són de tots
  • 2on fem servir diners públics per urbanitzar-los i transformar-los
  • 3er els entreguem al sector privat perquè els gestionin i treguin profit

Lo d'espais "protegits", "valors naturals objecte de protecció", "gestió equilibrada", "cura de la flora i fauna", etc, etc,... no ho llegireu enlloc, vaja.

Això ho puc entendre (que no vol dir que estigui d'acord). El que no puc entendre és el silenci i el recolzament per part dels que diuen ser "gestors" o "protectors" del medi natural al nostre país (Tècnics de Departaments, Diputacions,... però sobretot Grups "ecologistes", "naturalistes", etc, etc, etc...)... També callarien si el projecte fos una ciutat esportiva en terrenys "protegits"? Perquè la diferència és que aquest és lineal, vaja... És escandalós!!!

Aquí podeu llegir la notícia sencera...

Una via verda de la muntanya al mar
El Punt Avui 7/11/2016

Vuit municipis de la Selva prenen part en una ruta que resseguirà el riu Tordera, des del Montseny fins a Blanes

Els promotors destaquen que el circuit és “més que anar a passeig”

JORDI FERRER - GIRONA

El projecte vol ser un incentiu per al desenvolupament del territori

Vuit municipis de la Selva s'han adherit a la iniciativa del Consell Comarcal i treballen per fer realitat una ruta de senderisme i de bicicleta tot terreny (BTT) que recorri la Tordera. L'itinerari per la Tordera, batejat com a Tourdera, serà una via verda de gairebé 200 km que discorrerà pel Vallès Oriental, la Selva i el Maresme.

El projecte va arrencar fa sis anys i va sorgir del Consell Comarcal. Aleshores l'alcalde d'Hostalric, Josep Antoni Frias (CiU), en va començar la feina de coordinació poc després que l'alcalde de Fogars, Josep Vilà, li consultés la manera d'aconseguir atraure més públic al museu de la pagesia, detalla Frias.

Els ajuntaments de Blanes, Fogars, Massanes, Hostalric, Sant Feliu de Buixalleu, Arbúcies, Breda i Riells i Viabrea han signat un conveni amb el Consell Comarcal i s'han adherit a la ruta Tourdera. També ho han fet tres municipis del Maresme (Tordera, Palafolls i Malgrat) i set del Vallès Oriental (Fogars de Montclús, Gualba, Montseny, Sant Celoni, Sant Esteve de Palautordera, Santa Maria de Palautordera i Vallgorguina).

“Flux de visitants”

El tècnic del Consell Comarcal Marc Corominas ha participat en la gestació i el desenvolupament del projecte. Hi veu una ruta de desenvolupament territorial que va néixer amb la idea de cohesionar el territori. “Tenim una zona litoral amb molt de turisme i tenim una zona que és el Montseny, amb una afluència important de gent interessada en la naturalesa. I amb la ruta volíem que hi hagués un flux de visitants resseguint la Tordera i que, al final, generessin consum en el territori en restaurants, allotjaments, lloguer de bicicletes, passejades a cavall, guiatges... És un projecte de desenvolupament del territori.”

Corominas considera que el traçat “és una ruta que ressegueix el curs fluvial. A Europa és molt comú [en el cas del Danubi o el Roine], i a l'Empordà ja n'hi ha una. Serà una oferta molt bona per als municipis del litoral, per diversificar l'oferta. Als municipis de l'interior, que solen tenir rutes petites, tenir una ruta d'aquesta envergadura també està bé. Els portarà gent i d'altres hi passaran”. A l'Empordà, hi ha la ruta Camí Natural de la Muga, entre Sant Llorenç de la Muga i fins a Empuriabrava, de 40 km.

El recorregut complet, de 195 km, és per a senderistes i ciclistes, tret d'algun tram no accessible en dues rodes, en què s'han buscat alternatives. “En el tram mitjà i baix, des de Blanes i fins a Sant Esteve de Palautordera, és per a públic familiar i, amb pocs punts pronunciats, la ruta és planera. Més amunt, recomanem la BTT perquè les pistes forestals, els camins són pistes de muntanya i els pendents són més grans.”

El Consell Comarcal confia que en un màxim de dos anys haurà “executat tot el projecte”, diu el diputat de Promoció Econòmica i Diplab de la Diputació de Girona, Josep Antoni Frias. Frias valora que amb la ruta es reivindicaran elements naturals com la desembocadura de la Tordera a Blanes.

Corominas explica que entraran en el portal Wikiloc totes les rutes. “La idea és tenir la ruta feta, i després vindrà la feina amb l'empresariat.” La ruta és “més que anar a passeig a prop del riu”, diu Frias. “En origen, durant la ruta hi haurà plafons i senyalització per conèixer el patrimoni arquitectònic, d'experiències, com ara el Domus Sent Soví [centre gastronòmic] d'Hostalric, la terrissa de Breda, el museu del bosc de Sant Celoni, les masies de Riells, el museu de la pagesia de Fogars...”, explica el batlle.

LA FRASE

Parlem de dues províncies, de tres consells comarcals, però els pobles som el primer de tot
Josep Antoni Frias
DIPUTAT DE PROMOCIÓ (CIU)

6 anys és el que fa que va néixer el projecte. El 2010, el Consell va perfilar la idea i es va reunir amb els consistoris.

LES XIFRES

2 anys és el període màxim em què el diputat Josep Antoni Frias preveu que el projecte estigui “del tot executat”.

90,5 quilòmetres repartits en 8 municipis de la Selva són els que formen part de la Tourdera. A Arbúcies, n'hi ha 41,5.

195 quilòmetres és el recorregut total de la ruta que ressegueix la Tordera, la riera d'Arbúcies i pobles dels voltants.

Quan els pobles són poderosos

J.F

El projecte de la ruta de la Tourdera ha estat liderat pel Consell Comarcal de la Selva. L'antic conseller comarcal de promoció econòmica, Josep Antoni Frias (CiU), és ara el diputat de Promoció Econòmica i Diplab de la Diputació de Girona. Va ser un dels ideòlegs de la ruta Tourdera i valora que l'empenta dels ajuntaments de vegades supera els entrebancs administratius.

Frias és alcalde d'Hostalric des del 2007. Assenyala que el projecte és un exemple “molt interessant” del fet que “quan les voluntats dels pobles volen anar endavant, van endavant”. Segons el diputat, “sempre tenim les barreres administratives. Estem parlant de dues províncies, de tres consells comarcals [Selva, Vallès Oriental i Maresme], però és un exemple que som el primer de tot”.

Amb el parc natural

La ruta de la Tordera inclou la riera d'Arbúcies, el principal afluent del riu, i municipis que hi són a tocar que ho han vist com una bona oportunitat. “No només parlem de la Tordera i la riera d'Arbúcies sinó que estem parlant dels baixants que arriben a la Tordera. Per exemple, tenim Vallgorguina, tenim Breda, tenim Massanes, tenim Riells. Tothom s'hi ha anat afegint... També hi és la direcció del Parc Natural del Montseny. Anem avançant, tenim una web [tourdera.cat]...”

El Montseny (Vallès Oriental) –allà on neix el riu– és el primer municipi on el tram del Tourdera està fet. El consistori va trobar finançament a través del pla únic d'obres i serveis (Puosc) de la Generalitat. La Diputació de Barcelona finançarà els trams dels seus municipis i per la seva part, la Diputació de Girona podria assumir una bona part del finançament.