dimecres, 12 d’abril del 2017

La gran estafa de les Vies Blaves 12/4/2017

Es ven sempre com una "millora ambiental", una "recuperació" o una "dignificació", quan no directament "reactivació econòmica", però no és més que una gran estafa... aquí l'únic que els importa és l'execució d'unes obres (carrils, accessos, mobiliari urbà, etc...) i l'apropiació a teixit urbà i municipal del DPH (Domini Públic Hidràulic) i dels espais naturals (protegits o no) transformant terrenys que són de tots en equipaments esportius, turístics i lúdics... la resta és ornamentació.

Que més tard quedi tot abandonat (i trinxat) els importa ben poc, de la mateixa manera que es va posar de moda que cada municipi volia el seu propi Polígon Industrial amb les mateixes excuses o similars, i que avui són només naus fantasmes i abandonades un cop fet malbé camps i riberes amb les típiques esculleres estrenyint rius i rieres amb l'excusa d'evitar inundacions... una estafa t'ho miris com t'ho miris... o com l'ocupació del DPMT (Domini Públic Marítim Terrestre), amb les mateixes excuses que ara, per fer passejos marítims sobre dunes i platges que ara ningú es qüestiona treure tot i haver estat un desastre monumental... Una estafa.

Que ningú es deixi enganyar... es fan servir lleres, motes, platges, dunes, i qualsevol espai natural per fer "Vies" única i exclusivament perquè els terrenys són gratis... aquí lo de "recuperar" no s'ho creu ningú... aquí l'únic que importa és la licitació, contractació i execució d'unes obres i l'apropiació d'uns terrenys que deixen de ser naturals per a ser equipaments municipals.

O dit d'altre manera... ACA, Territori i Costas estan regalant espais naturals "de tots" a les aspiracions econòmiques "d'uns pocs"... I tothom calladet que queda malament qüestionar... Quina vergonya!!!

Els municipis de la presenten el projecte de creació d'una via blava que unirà els tres pobles seguint la llera de la riera

Front comú per la recuperació de la riera d'Argentona
El Punt Avui 12/4/2017

Cinc municipis s'uneixen per posar-hi en marxa mesures en l'àmbit mediambiental i dissenyar-hi una via blava que connecti la platja amb les poblacions d'interior

Cercaran recursos econòmics en els fons europeus

Un tram de la riera d'Argentona , que es vol recuperar ambientalment. Hi volen fer una via blava per connectar la platja amb les poblacions de l'interior Foto: LL.A.

LLUÍS ARCAL - ARGENTONA
Cinc municipis s'han unit per fer un front comú per la recuperació de la riera d'Argentona. Dosrius, Òrrius, Cabrera de Mar, Argentona i Mataró, a més del Consell Comarcal i el Consorci de Turisme del Maresme, treballen per definir un projecte que permeti reimpulsar aquest eix natural en l'àmbit mediambiental i dissenyar-hi una via blava que connecti la platja amb les poblacions d'interior per fomentar-hi l'esport i la mobilitat sostenible. Dins el primer àmbit, a banda de potenciar les espècies autòctones i eliminar les invasores –com els actuals canyissars–, també es vol incidir a tornar a portar aigua en aquest eix natural.

Segons el conseller de Medi Ambient del Consell Comarcal, Josep Triadó (PDeCAT), aquesta aigua provindria de la que tracta la depuradora de Mataró i que ara es llença al mar. “Seria qüestió de fer una segona depuració d'aquesta aigua, remuntar-la riera amunt i després estudiar on es deixa anar o bé si es filtra a la llera”, va dir el conseller comarcal, que va parlar de diferents opcions: “O bé es deixa anar l'aigua des de dalt de tot de la riera o fem que surti per diferents punts del seu recorregut.” “Aquest és un projecte molt ambiciós que vol aprofitar l'aigua que ara es llença al mar”, va continuar el conseller, que va anunciar que per tal de materialitzar la proposta (ara pressupostada en vora cinc milions d'euros) es demanarà finançament als fons europeus a través del programa Life. Pel que fa a la via blava, s'encarregarà el projecte a la Diputació

Finalment, l'alcalde de Dosrius, Marc Bosch (ERC), va explicar que s'ha creat una comissió tècnica entre els cinc municipis per elaborar el projecte global, que també inclou la recuperació de vestigis històrics lligats a la riera i relacionats amb l'aprofitament de l'aigua, com molins fariners, pous de glaç i mines.

LA XIFRA

15,3 quilòmetres de longitud tindrà la nova via blava que es vol impulsar a la riera d'Argentona.

LA FRASE

Aquest és un projecte molt ambiciós que vol aprofitar l'aigua que ara es llença al mar
Josep Triadó
CONSELLER COMARCAL DE MEDI AMBIENT

La via de la Vallalta, el 2019

Per la seva banda, els municipis de l'entorn de la zona de la Vallalta van presentar fa pocs dies el seu projecte per a la creació d'una via blava que uneixi Sant Iscle, Sant Cebrià i Sant Pol de Mar seguint la llera de la riera. Segons va informar l'Ajuntament de Sant Cebrià de Vallalta, el president del Consorci de Turisme del Maresme, Joaquim Arnó, va emmarcar aquest projecte en una actuació global de recuperació de camins i senders a tota la comarca. Durant l'acte de presentació, que va ser seguit per una setantena de persones, es va explicar que els tres municipis implicats ja han lliurat al Consorci un possible traçat de la via blava que posteriorment el Consell Comarcal haurà d'avalar. El finançament anirà a càrrec del Fons Europeu de Desenvolupament Regional (Feder), que n'assumirà el 50% del cost. La resta es repartirà entre la Diputació i els ajuntaments. Segons les primeres previsions, el projecte tècnic de l'obra es realitzarà el 2018, la licitació, el 2019, i possiblement al final de l'any s'endegaria l'obra. Arnó va descartar, interpel·lat pels assistents, que la via arribi fins a Arenys de Munt pel desnivell existent, que no pot superar el 5%.