dimarts, 29 de novembre del 2016

Algunes notícies per llegir 28 i 29/11/2016...

Ens han comunicat que la tortuga rescatada pels nostres regatistes de la III Copa Synera, ja s'ha recuperat.

Tortuga Synera
Club Nàutic d'Arenys de Mar 28/11/2016


Ens han comunicat que la tortuga rescatada pels nostres regatistes de la III Copa Synera, ja s'ha recuperat. La tortuga va ser trobada ferida i enganxada amb un palet i una xarxa. La Fundació per a la Conservació i Recuperació d'Animals Marins (CRAM) l'ha alliberat en aigües mediterrànies. Des del Club volem recordar que s'ha de respectar el medi ambient i difondre-ho a tothom.



La tortuga 'Synera' torna al mar
Ràdio Arenys 29/11/2016

La tortuga va ser trobada per regatistes arenyencs el passat octubre (foto: Club Nàutic)

La tortuga ‘Careta Careta’ que els regatistes del Club Nàutic d’Arenys van rescatar a principis d’octubre abans de començar la Copa Synera ja s’ha recuperat de les ferides. Els responsables del Centre de Recuperació d’Animals Marins l’han retornat aquest cap de setmana al mar.

Recordem que els regatistes arenyencs van salvar l’animal que estava enganxat en una corda lligada en un palet. El vicecomodor del Club Nàutic, Joaquim Arnaus, ha explicat que tots van estar pendents de l’estat de la tortuga i que no els va importar ajornar l’inici de la prova. Els esportistes van tenir cura de l’animal, que tenia una aleta ferida, fins que van arribar tècnics del Centre de Recuperació d’Animals Marins per emportar-se-la. Arnaus ha afirmat que la idea de l’entitat era apadrinar la tortuga, a qui ja li han posat el nom de ‘Synera’.

Arnaus ha destacat que és habitual que els regatistes es trobin amb tortugues, dofins i balenes quan naveguen a alta mar. Malauradament, però, cada vegada en veuen menys per culpa de la contaminació i la brossa que hi va a parar.

La tortuga ‘Careta Careta’ és l’espècie més comuna al Mediterrani. Actualment està classificada com un dels animals marins en perill d’extinció. A Catalunya, està declarada com a espècie protegida des del 1988.


La sorra del fons marí davant la costa d’Arenys de Mar té una bona qualitat
Ràdio Arenys 29/11/2016

La draga ha perjudicat les petxines i part de l'alguer (foto: Fede Cedó)

Tot i l’acció dels vaixells i la draga, gaudeix d’una bona salut. Així ho determinen les mostres que s’han extret uns pescadors de Badalona aquests darrers mesos per encàrrec de Ministeri de Medi Ambient.

Els pescadors badalonins han extret mostres de 2.500 punts des de Portbou fins al Llobregat. En concret, es paraven en els punts marcats en un GPS i llançaven la draga que recollia les mostres. En aquestes extraccions han pogut comprovar com l’estat de la sorra al litoral d’Arenys de Mar és “bo”, amb un fang “ros agradable de tocar”. Aquesta situació es manté més o menys igual fins a arribar a Badalona, on sortia de color negre i amb olor de contaminació i gasolina.

Les mostres que anaven traient les ficaven en bosses, les etiquetaven i cada 15 dies les enviaven a Madrid on s’estan analitzant. Ramon Costa també espera que amb aquestes feines es pugui fer una reflexió sobre la cura que cal tenir del fons del mar, un fons que ha patit molt els darrers anys per accions com les del vaixell draga que a Arenys de Mar s’ha emportat molta vida d’animals i també part de l’alguer.

Els pescadors de Badalona creuen que aquestes extraccions serviran al Ministeri per treballar en la regeneració de les platges i analitzar quin tipus de sediments es troben a la costa catalana.


Els pescadors amenacen de no fer veda fins que Madrid pagui els ajuts
Diari de Girona 29/11/2016

El president de les Confraries de Pescadors de Catalunya i patró major de la confraria de Blanes veu «del tot injust» que els mariners d'arrossegament hagin d'assumir amb el seu atur unes interrupcions que són «necessàries» en àmbit biològic


Els pescadors d'arrossegament catalans amenacen de no fer la veda biològica si Madrid no els assegura per escrit que cobraran un ajut. Fa tres anys que porten fent aquestes interrupcions i en cap d'ells han cobrat els diners que els correspon per llei. Segons va denunciar ahir el president de la Federació Nacional de Confraries de Pescadors de Catalunya i també patró major de la confraria de Blanes, Eusebi Esgleas, les aturades són necessàries en àmbit biològic. Ara bé, va subratllar que «és del tot injust que els mariners ho hagin de pagar amb el seu atur». «És una qüestió de supervivència per a ells i per a les empreses que s'hi dediquen», va afegir.

Fa quinze dies, els pescadors van tenir una reunió amb representants del Ministeri d'Agricultura i Pesca sense arribar a un acord. Esgleas va considerar que «clama al cel» poder tenir un ajut per a la supervivència de les empreses i pels treballadors. Així mateix, va remarcar que en el cas dels treballadors el fet de gastar atur comporta que no puguin jubilar-se quan els tocaria. El president de la Federació Nacional de Confraries de Pescadors de Catalunya també va explicar que els que sí que faran veda seran els pescadors d'encerclament, perquè la mida de l'anxova o la sardina que estan pescant ja és molt justa i cal deixar que hi hagi exemplars més grans. En el cas de Girona i Barcelona, els pescadors pararan del 2 de desembre al 8 de gener (amb aquests dos dies inclosos), mentre que els de Tarragona ho faran uns quinze dies més tard.

En canvi, els pescadors d'arrossegament catalans, que es dediquen sobretot a la captura de la gamba, ja han dit que no pensen fer la veda de forma voluntària si des del Ministeri d'Agricultura i Pesca no es comprometen per escrit a pagar-los els ajuts que els corresponen. «Ens podran obligar a fer veda, això d'obligar està bastant de moda, i a més ho veiem necessari, però voluntàriament no ho farem si no ens prometen que cobrarem l'ajut corresponent que marca la Comissió Europea», va manifestar Esgleas. També va afirmar que no compten en cobrar els ajuts dels últims tres anys perquè «des de Madrid no s'ha acceptat mai que se'ns pagaria».

No han cobrat per cap any

La llei que es va aprovar el 2014 deia que, de forma retroactiva, es podia pagar l'ajut del 2013 i que només es podria fer durant un període de set anys. Tot i això, de moment els pescadors d'arrossegament catalans no han cobrat per cap any de veda (des de llavors). Esgleas va recordar que les vedes són competència del Govern espanyol però que el 60% de l'ajut s'assumeix des de Brussel·les.

La falta de Govern central dels últims mesos tampoc hi ha ajudat, va admetre Esgleas, que va confiar que amb el nou executiu es pugui arribar a concretar un acord, segons va assegurar ahir en una entrevista a Catalunya Ràdio.


La flota d’arrossegament d’Arenys es reunirà per decidir si fa veda el mes de febrer
Ràdio Arenys 29/11/2016

En principi, la veda d'arrossegamet sí que es farà

Diverses confraries han dit que no la faran. El motiu és que els pescadors no han cobrat les aturades que han fet aquests darrers tres anys.

Algunes de les confraries que han anunciat que no faran la veda l’any que ve són les de Blanes i Roses. Tot i que consideren que són absolutament necessàries, diuen que sense les ajudes és, econòmicament, inviable per a les empreses. Entre altres coses, exigeixen que quedi reflectit per escrit que cobraran. El patró major de la Confraria de Pescadors d’Arenys de Mar, Antoni Marzoa, ha afirmat que les administracions s’han de “mullar” i assegurar que aquells que facin l’aturada acabaran cobrant.

El que sí que faran l’aturada a partir de la setmana que ve seran els d’encerclament. Marzoa ha explicat, però, que l’autorització del Ministeri d’Agricultura, Ramaderia i Pesca també està arribant amb retard.

Entre altres coses, els pescadors demanen que els diners que reben durant el mes que estan aturats, i que cobren a través de l’atur, no se’ls descompti després de la prestació. Actualment, es cobra uns 45 euros al dia per tripulant.


Tordera farà arribar l'aigua potable fins a Niàgara Parc
El Punt Avui 29/11/2016

El municipi és l'únic beneficiari del Maresme d'una subvenció de l'ACA per connectar la xarxa amb la urbanització

L'Ajuntament alerta que caldrà ampliar la potabilitzadora en un temps futur

La planta potabilitzadora de Tordera ubicada en ple nucli urbà del municipi, a la zona del mercat de fruita Foto: AJ. TORDERA.

TERESA MÁRQUEZ - TORDERA
Tordera és l'únic municipi del Maresme beneficiari d'una subvenció de l'Agència Catalana de l'Aigua (ACA) destinada a pal·liar els problemes d'abastament d'aigua. En concret, els diners aprovats pel Departament de Territori i Sostenibilitat es destinaran a la urbanització Niàgara Parc, un nucli de població que ha patit diversos episodis de manca de subministrament durant l'estiu; el més important, ara fa dos anys. L'alcalde de Tordera, Joan Carles Garcia (PDECat), explica que la inversió prevista suposa garantir la connexió des de l'estació d'aigua potable, en ple centre del poble, fins a Niàgara Parc, i també la construcció d'un nou pou d'abastament a la urbanització de Can Domènec. “L'actuació a Niàgara Parc hauria de resoldre els problemes d'aigua, però també evidencia que la planta potabilitzadora està arribant al límit i necessita una ampliació”, apunta Garcia, que recorda que la instal·lació va entrar en funcionament el 2013.

La connexió té un cost de prop de 50.000 euros, dels quals l'ACA n'aporta 33.867, i el pou té un pressupost també d'uns 50.000 euros, dels quals el departament n'aporta 33.781. Inicialment, les instal·lacions que estan ubicades en ple centre del municipi, al costat dels pous de captació, a la zona del mercat de la fruita, al costat de l'associació de gent gran l'Esplai, es va posar en marxa per cobrir les necessitats del nucli urbà, Sant Andreu, Sant Jaume i Fibracolor, i en un futur connectar-la al veïnat de Sant Pere i a les urbanitzacions. La decisió de tirar endavant la construcció va venir forçada per trobar una solució definitiva als episodis d'excés de ferro i manganès a l'aigua, que feia que de manera habitual de les aixetes sortís un líquid marronós.

La nova planta, tal com es va dissenyar, tracta l'aigua de dos pous de captació, i no només d'un, com passava fins llavors. Els dipòsits havien de permetre filtrar els components que duia l'aigua i distribuir-la ja tractada amb el clor suficient perquè arribés a les llars en bones condicions.

Paral·lelament a la construcció de la potabilitzadora, que va anar a càrrec de la gestora del servei, Aqualia, amb un cost d'1,2 milions d'euros dels quals l'Ajuntament va haver de pagar uns 450.000 i va obtenir una subvenció de la Diputació, s'hi va afegir el canvi de vàlvules de sectorització del municipi.

Aquesta intervenció va permetre millorar l'actuació dels tècnics a la xarxa en cas d'avaria, perquè quan es trenca alguna canalització només deixa sense aigua els carrers per on passa, i no gran part de la població, com abans.

LA FRASE

L'actuació hauria de resoldre els problemes, però evidencia que la potabilitzadora està arribant al límit
Joan C. Garcia (PDECat)
ALCALDE DE TORDERA

LA XIFRA

67.648 euros aportarà l'ACA per connectar la potabilitzadora amb la urbanització Niàgara Parc i per construir un pou.


El ple de l’Ajuntament de Tordera aprova una moció de suport al Pla Integral de Mobilitat al Maresme que està redactant la Generalitat
Ràdio Tordera 28/11/2016


Els grups polítics amb representació al ple de l’Ajuntament de Tordera van aprovar, la setmana passada, una moció sobre la mobilitat a la nostra comarca. El text recull que el Pla Integral de Mobilitat al Maresme, que s’està redactant des del Departament de Territori i Sostenibilitat de la Generalitat, haurà de contenir, per força, un seguit de consideracions i propostes que fan referència, entre altres: a l’actualització dels estudis de demanda de mobilitat al corredor del Maresme (millorar la connectivitat de l’Alt Maresme amb Girona, adequar les estacions de Renfe per a persones amb mobilitat reduïda o disposar de zones d’aparcament a prop de les estacions); a mesures sobre la xarxa de transport públic per carretera (millorar l’oferta de transport públic interurbà amb autobús –posant èmfasi en les connexions amb les estacions de tren i la millora del servei de bus nit a la comarca-); a mesures sobre la xarxa viària (determinar la configuració i mobilitat de l’N-II o definir la C-32 contemplant la gratuïtat pels maresmencs), i a la redacció i execució d’un carril bici. A més, aquesta moció sobre la mobilitat al Maresme també contempla que el pla integral de modificació per a la comarca ha de ser refinançat amb el retorn dels 97,2 milions d’euros rebuts a Foment el 2011, com a primer pagament del traspàs de l’N-II, i que la Generalitat va dedicar a altres fins amb el compromís de retornar-los al Maresme.

El regidor del PP, Xavier Martín, recordava durant la seva intervenció al plenari que aquesta qüestió fa anys que es treballa des del Consell Comarcal del Maresme. Diu que és una de les comarques més perjudicades en inversions, tot i comptar amb una situació estratègica.

Salvador Giralt, regidor de Som Tordera, destaca que la mobilitat és un tema prioritari pel futur del Maresme.

Des del PSC, el regidor Rafa Delgado assenyala la importància que els partits polítics de la comarca estiguin units, ja que diu que és la única manera d’aconseguir les coses.

Xavier Pla, regidor d’ERC+Gent de Tordera, anima les entitats a seguir pressionant perquè la Generalitat dugui a terme allò al qual es va comprometre. Remarca la importància d’aquest acord i creu que el Maresme s’ha de fer valer com a comarca.

La regidora de transports de l’Ajuntament de Tordera, Sílvia Català, va recordar durant el plenari que les administracions de la comarca estan lluitant, des de fa anys, per aconseguir una mobilitat adequada, sostenible i segura. També va remarcar que les obres s’han de finançar segons el conveni de traspàs de l’N-II a la Generalitat per part de l’estat, amb un cost de 400 milions d’euros. En aquest sentit, Català destacava les següents actuacions.

L’Alcalde de Tordera, Joan Carles Garcia, va voler posar en valor que la moció, al nostre municipi, s’hagués presentat al ple conjuntament per tots els partits que hi són representats.

La moció es va aprovar per unanimitat de tots els partits amb representació al plenari municipal, inclòs el regidor Jose Carlos Villaro, ara regidor no adscrit a cap grup.


ERC alerta que el nou vial a Mas Reixach acumularà la sortida de camions
Ràdio Palafolls 29/11/2016


En les últimes setmanes s’han conegut algunes de les propostes que el govern municipal vol incloure en els pressupostos de l’any que ve. Entre ells, una de les principals actuacions pel 2017: les obres del polígon d’en Puigverd i Mas Reixach, que preveuen obrir un carril de sortida pels camions a al zona Mas Reixach.  El trànsit entraria al polígon per l’actual entrada de la nacional2, a tocar de Tordera, mentre que la sortida es faria per aquest nou vial encarat a Mas Reixach.

El portaveu dels republicans, Francesc Alemany, ha retret que s’hagi rescatat del calaix aquesta idea després que el govern es comprometés a no concentrar la sortida de vehicles a la rotonda de Mas Reixach. A més, també apunta a la manca d’infraestructures del polígon tant de llum com de serveis pels transportistes, una mancança que solucionarien les obres previstes però que, apunta, que arriben tard.

Alemany manté que, pel que fa a la circulació de vehicles al polígon, Tordera ja es va avançar a Palafolls quan va prohibir la sortida de camions dins el seu terme municipal i els va desviar cap a Palafolls. Tot plegat, diu, evidencia una gestió que qualifica d’ineficient.

De fet, els veïns de la urbanització Mas Reixach es mostren preocupats per la construcció del nou vial que, diuen, concentrarà la majoria del trànsit de camions a la rotonda d’accés del veïnat.

Les obres tindrien un cost de 2 milions i mig d’euros, tal i com va apuntar l’alcalde Valentí Agust, i es podrien desencallar de cara el proper ja que el consistir apunta que ara les empreses poden fer front a les quotes per finançar el projecte.

L’altre tema que s’estudia d’incloure en els pressupostos és la instal·lació de càmeres de seguretat. ERC, però, apunta que és un tema delicat i alerta que es pot caure en la demagògia. Així, queden a l’espera de rebre més informació per fer una valoració fonamentada.