A Tossa vermut i suports pel #DiemNo
Debat per la consulta 20 N. http://fb.me/3GGQYIMTi
Seguim amb el debat... http://fb.me/5ko1xvVlZ
Sala plena de gom a gom, parla l,alcaldessa diu que és manté al marge i farà el que #Tossa digui
Parla el sí: port per reduir impacte ecològic del fondeig a la platja i contaminació,aquesta gent coneixen els fons marins de Tossa?#DiemNo
Parla el sí, motiu2: xifres poc creïbles...1200 nous llocs de treball directes més indirectes. El públic es remou a les cadires #Tossa
Parla el NO:Volen portar al port:bussseig, turistes,restaurants,tbe hi portaran l,ermita per fer-hi casaments??No deixem que desmontin Tossa
Parla el NO: Desmuntant el número de llocs de treball promesos... Desmuntant el cost de l,hotel, les cases, tot és confús ens ho aclariran?
Comença debat @Tecnoambiente_ insistiu que #Posidonia la replantareu?Quina supervivència tindria?En quins estudis científics us baseu?
Segueix J.Lleonart. L,ajuntament ha donat als mitjans de comunicació informació falsa, si guanya el NO serà malgrat ells!! Aplaudiments
Parla fila 0:partits polítics pel #DiemNo convergència i esquerra. Critiquen falta informació i la falsa imparcialitat de l,equip de govern.
@SAgullaEM Que no venguin la moto, el turisme de qualitat no s,aconsegueix fent un port. La qualitat és el paisatge natural que té #Tossa
Luis Coll Aris, aquell senyor que ahir va quedar-se sense arguments. http://fb.me/49myIzIRf
A les 20:00 h. repetició del debat de la consulta no refrendària, d'ahir dissabte.
Més enllà del port
Diari de Girona 13/11/2016
Víctor Català
"És necessari denunciar una de les voluntats ocultes al debat, i és la requalificació de Ses Alzines com objecte final de la proposta de construcció d'un nou port"
En poc més d'una setmana, els tossencs i tossenques decidiran en una consulta si volen o no modificar el pla general per permetre la construcció d'un port de luxe a Es Codolar. És força compartit entre la ciutadania i les entitats de la vila el perjudici degut a l'impacte ambiental i paisatgístic que suposa la construcció d'aquest port en un dels darrers paratges naturals i verges de la Costa Brava sud. Però no només això.
Malgrat que la consulta ha capitalitzat el debat estrictament sobre "port sí" o "port no", la mateixa pregunta ja obre una caixa sense fons sobre el model de ciutat i d'urbanisme que hi ha rere l'actual equip de govern i els sectors especulatius. En les darreres comissions territorials d'urbanisme hem vist desfilar desenes de projectes de requalificació urbanística com la urbanització de la Cala Morisca, la Mar Menuda i d'altres que han estat rebutjats per la mateixa comissió per resultar atemptats contra els paratges naturals protegits de fer-se realitat. D'altra banda, també és necessari denunciar una de les voluntats ocultes al debat, i és la requalificació de Ses Alzines com objecte final de la proposta de construcció d'un nou port de Tossa ja que, mentre aquesta depèn en darrer terme de la Generalitat i Urbanisme de Girona i podria quedar bloquejada, podria tirar endavant la construcció dels habitatges i l'hotel en aquest paratge. Tanmateix, aquest debat reapareix quan es reprèn els projectes de construcció de la C-32 fins a les portes de Tossa a la Cala Canyelles.
El Sí o No del proper dia 20 no és només al port de luxe. Ho és a un model de poble entregat a l'economia del diners fàcils especulant amb el territori i els paratges naturals que ho són de tots i totes, i no només d'uns quants. Ho és també a l'economia de casino, d'una promesa de llocs de treball precaris al servei de visitants estrangers adinerats que compraran els xalets sobre cales i paratges, i amarraran els iots al port durant l'estiu.
Enfront de les promeses del pa per a avui, i terra cremada per al demà que pregonen els promotors del port, la ciutadania de Tossa té l'oportunitat històrica de reivindicar el patrimoni natural de les seves costes i el patrimoni cultural de la vila vella, d'exigir un Ajuntament al servei de la ciutadania que dinamitzi la vila amb activitats culturals que atreguin un turisme que generi beneficis per a tothom, i inverteixi en promoció econòmica aprofitant els recursos i el potencial existent, i no venent-lo al millor postor.
El dia 20, doncs, Tossa de Mar decideix molt més enllà d'un port, i la ciutadania té el dret històric a reivindicar-se i dir-se que la terra és seva, nostra, de tots i totes, i no dels qui han decidit fer d'aquesta Costa Brava el seu negoci particular.
Tossa de Mar arribarà molt dividida a la consulta sobre el nou port esportiu
Diari de Girona 13/11/2016
Els detractors diuen que es votarà una operació d'especulació urbanística i els promotors defensen els beneficis
"Tossa s'ha quedat dividida entre els partidaris del sí i del no del port esportiu". Això és el que va reconèixer un dels partidaris del no. Una situació, però, que no es va deixar palpar massa a la sala La Nau de la població que ahir va acollir un debat previ a la consulta. La gent que es va aplegar a la sala era majoritàriament persones que estan en contra del canvi urbanístic i, de fet, cada vegada que hi havia una intervenció d'un dels dos representants del no es feia sentir el seu descontentament, ja sigui amb comentaris o murmurejant. La gran afluència de gent, més de 200 persones, va provocar que l'espai de la sala s'hagués d'ampliar.
Una idea que es va posar sobre la taula, sobretot per la part del no, és que a la consulta popular el que s'acabarà fent és votar una modificació del planejament urbanístic que no sols comporta un port i que, al seu parer, si diumenge vinent guanya el sí, es donarà el vistiplau a una operació "d'especulació urbanistica".
El debat va comptar amb una decripció acurada del que defensors i retractors consideren que serà l'impacte ambiental, social i econòmic de la modificació del POUM. Però abans la conductora del debat va entrevistar l'alcaldessa Gisela Saladich, que va dir que el projecte que el seu grup anteriorment, quan governava fa anys el PSC, havia plantejat per a Tossa era el d'una marina seca però que no havien trobat inversors. I que ara havien rebut aquesta proposta i que, com marcava el conveni, ho portaven a consulta popular. Durant el debat es van sentir crítiques contra el govern de Tossa Unida, sobretot per la "suposada imparcialitat" de l'Ajuntament que, segons el Secretari d'Amics de Tossa, Jaume Lleonard, que defensen el no, el que ha fet el consistori ara es "rentar-se les mans" i deixar-ho tot a mans del poble.
També va denunciar que des dels partidaris del sí, "s'estan comprant vots i es fa una campanya bruta" prometent, diu, "una borsa se treball que es posarà en marxa el dilluns".
Lluís Coll, que representava els promotors i que havia estat vinculat a Acciona, va explicar que el projecte beneficiarà el poble perquè donarà "solució als fondejos incontrolats a la platja i als seus efectes", i va destacar que estarà finançat per "aportacions dels promotors i d'entitats bancàries".
En el que va insistir Coll és en els beneficis socioeconòmics per a Tossa com són els llocs de treball. Es va comprometre a fer una borsa de treball que estarà encarada a contractar gent del poble per fer les obres. Finalment, va ressaltar que l'arribada de gent al port i tenir un hotel suposarà més ingressos per al poble.
Raimon Ramos, l'enginyer que ha fet l'informe preliminar d'impacte ambiental del port, va assegurar que es regenerarà la posidònia que es perdrà fent l'obra del port i es replantarà a la badia. Una qüestió que es va assegurar des dels partidaris del no que és inviable, perquè a la badia no n'hi ha, va dir l'altre representant del no Ramon Gascons.
Fins i tot una membre de l'Associació de naturalistes de Girona va ressaltar el mateix però va dir que, al final, sobre el que versa la consulta és el futur del poble. Un enginyer que va participar en obres del port de Blanes va assegurar que la zona on es vol fer el port està protegida per la Xarxa Natura i que, si mai prospera, caldrà el vistiplau de la UE. També va donar la seva opinió el grup de CiU, a l'oposició, que va dir que hi ha més interessos darrere la urbanització dels xalets de luxe com són "els de la zona posterior a la cala Llevadó".
Per acabar, des d'Amics de Tossa es va anunciar que havien començat ahir una campanya a Change.org per demanar la protecció de la zona i que ja havien arribat a 5.200 firmes.
Debat multitudinari per la consulta del port de Tossa
El Punt Avui 13/11/2016
Dos partidaris del sí i dos del no van exposar els motius a favor i en contra de la construcció de la infraestructura
4.853 tossencs ho decidiran el dia 20
La sala de La Nau es va omplir de públic per assistir al debat Foto: JOAN SABATER.
J. NADAL - TOSSA DE MAR
El Centre d'Iniciatives i Desenvolupament La Nau, de Tossa de Mar, va ser la seu ahir d'un multitudinari debat sobre el projecte de fer un port al litoral del municipi. Centenars de persones van assistir al debat, que va ser emfàtic sobretot per part dels partidaris del no a modificar el planejament general per fer el port —una molt àmplia majoria dels assistents. L'acte el van iniciar les preguntes de la moderadora, la periodista Carme Martínez, a l'alcaldessa, Gisela Saladich (TU). Saladich va assegurar que es manté públicament neutral en la consulta, afirmació que va ser negada per un dels ponents del no. Van ser dos ponents pel sí i dos pel no.
Els del no van acusar reiteradament els del sí de ser forasters i de no conèixer gens Tossa. De fet, a un dels representants del no se'l va corregir després d'anomenar diverses vegades Tosa el municipi. Els partidaris del sí van assegurar que es crearan 1.200 llocs de treball per construir el port —i un hotel de cinc estrelles, locals comercials i habitatges associats al projecte— i 500 llocs de treball directes i més d'indirectes per al funcionament de locals i instal·lacions. Els dos ponents del no van negar-ho recordant que per ara el projecte presentat al consistori preveu només 21 llocs de treball, alguns d'aquests temporals.
Els del sí hi van afegir altres presumptes beneficis de l'operació, com ara l'arribada de més turisme i fins i tot beneficis mediambientals —tot i admetre també perjudicis que, diuen, compensaran— a la badia. Els del no els van acusar de buscar només una especulació urbanística perquè, van dir, saben —els uns i els altres— que les administracions superiors mai donaran el vistiplau al projecte perquè vulnera diverses normatives. Van desacreditar el projecte qualificant-lo de “disbarat de proporcions majúscules”. Després de l'exposició de les dues parts es va obrir el debat a representants d'entitats i al públic.
La consulta popular se celebrarà el 20, diumenge vinent. Tenen dret a vot 4.853 persones majors de 16 anys i només tindran validesa els resultats si vota més d'un 15% del cens. Paral·lelament a la consulta, s'ha iniciat una petició a Change.org per adherir-se a la defensa del patrimoni natural de Tossa. Ahir a les 21 h s'apropava a les 5.200 adhesions.
El País 13/11/2016
El projecte, que inclou un complex urbanístic amb quatre xalets i un hotel, obligaria a redibuixar el camí de ronda
Imatge virtual del projecte urbanístic a Tossa de Mar.
El poble de Tossa de Mar (Girona) està cridat diumenge que ve a decidir si vol que s’iniciïn els tràmits per a la construcció d’un port esportiu, un hotel de cinc estrelles i quatre xalets, tot això a la zona d’es Cars, amb alts penya-segats que precedeixen les torres medievals de la vila vella. Els promotors del port, que es va començar a estudiar fa 15 anys, asseguren en el seu projecte que la nova infraestructura serà bona per al turisme, mentre que els contraris, entre els quals hi ha l’exalcaldessa, la convergent Imma Colom, opinen que l’impacte ambiental i turístic seria irreversible.
Opositors polítics, ecologistes i veïnals asseguren que la pregunta de la consulta “és confusa” i que darrere hi ha “una maniobra urbanística”. La pregunta a la qual podran respondre 4.853 habitants més grans de 16 anys censats a Tossa és la següent: “Està d’acord amb la iniciativa de modificar el Pla General d’Ordenació Urbanística Municipal (POUM) per possibilitar la futura construcció d’un port, els seus accessos, un hotel de cinc estrelles i quatre habitatges a Tossa de Mar?”.
El mandat que surti de la consulta es considerarà vàlid sempre que superi el 15% de participació, després del qual l’Ajuntament iniciaria els tràmits per transformar la zona d’es Cars, un paisatge catalogat com a “espai d’interès”, encara que no està protegit pel Pla d’Espais d’Interès Natural (PEIN).
El projecte, que inclou un port per a grans embarcacions de tres dàrsenes, 453 amarratges, magatzems, garatges i 5.000 metres quadrats de locals comercials, i el complex urbanístic format per quatre xalets i un hotel de cinc estrelles, obligaria a redibuixar el camí de ronda.
A més, la infraestructura necessitaria obrir un túnel d’accés a la costa escarpada. Tot el projecte té un cost previst de 140 milions d’euros, que assumirien les empreses promotores, Star Assets SL, d’Isidre Ventura, i Feanda 2 SL. Segons Colom, darrere del port “hi ha una maniobra urbanística per requalificar els terrenys”.
“Ja donen per fet que guanyaran la consulta, prova d’això és que fa poc més d’un mes Ventura va crear dues empreses [Harbor Tossa SL (amb un capital social de 500.000 euros) i Harbour Marine SL (amb 3.016 euros)]”, explica Colom.
L’exalcaldessa, que va ser regidora de Medi Ambient, va impulsar el 2001 el primer estudi sobre l’impacte que tindria la construcció d’un port –llavors el pla preveia un port significativament més petit que el que ara es projecta–. L’informe va concloure que no era viable ni econòmicament ni ambientalment. Durant els anys següents, els promotors van intentar tornar a posar el projecte sobre la taula, fins que l’actual alcaldessa, Gisela Saladich (de Tossa Unida, que governa amb una regidora expulsada d’ERC), el 2012 va signar amb ells un acord pel projecte actual, una entesa que no va passar pel ple municipal.
Saladich, que encara no es posiciona sobre el que votarà, insisteix que si guanya el sí a la consulta, s’iniciaran els tràmits, però que la Generalitat pot no donar el vistiplau al port. “I si no podem fer el port, no es construiran ni els habitatges ni l’hotel”, destaca davant les acusacions que llança l’oposició que el port és un pretext per urbanitzar una zona rústica.
Saladich remarca que el nou port comportaria creixement i “netejar la platja d’embarcacions”. A més, els promotors han assegurat que el projecte crearia 1.500 llocs de treball.
Contra la consulta
Les associacions veïnals i ecologistes també es mostren molt contràries al projecte, i a la forma en què es planteja la consulta. Càrol Coll, secretària tècnica de Naturalistes de Girona, considera que “és important preservar aquest espai natural i vincular-lo amb un turisme de qualitat”. També carrega contra la pregunta de la consulta, com Maria Eugènia Serrat, presidenta d’Amics de Tossa: “Barreja quatre coses diferents i, a més, l’estudi d’impacte només està fet sobre el port, no sobre els habitatges”, diu Coll, mentre que Serrat destaca que la consulta s’hauria d’haver fet abans de signar l’acord, fa quatre anys: “És d’un cinisme i una poca vergonya que no té nom”.
Amb tot, en la recta final de la campanya, Saladich defensa la celebració d’una consulta i que la gent “estigui informada de les conseqüències” d’un projecte que, afegeix, “és massa important perquè el decideixi un equip de govern: canviarà la vida del poble”.
Un promotor del port de Tossa descarta que surti no a la consulta popular
Diari de Girona 12/11/2016
Isidre Ventura ha creat dues empreses per executar aquesta obra i la setmana vinent ja es buscaran treballadors
Un dels promotors del projecte de construcció d'un port esportiu, quatre xalets i un hotel de cinc estrelles a Tossa de Mar, Isidre Ventura, no es planteja la possibilitat que surti no com a resultat a la consulta popular que se celebrarà el pròxim 20 de novembre, motiu pel qual, ja està «treballant» per poder «executar-lo». Segons va explicar Ventura a Diari de Girona, ja està «tot preparat» per tirar endavant el projecte.
«Fa cinc anys que estem treballant en aquest projecte, i actualment és viable pel que fa a l'enginyeria i correcte econòmicament» va dir el promotor. Per aquest motiu, ja ha registrat dues noves societats mercantils, Harbor Tossa SL i Harbour Marine SL, destinades a «executar i explotar» l'obra i de les quals és administrador únic.
«La primera s'encarregarà de la construcció i la segona, de l'explotació del port i l'hotel», va concretar Ventura. Registrades el 31 d'agost i dedicades a la promoció immobiliària, la construcció i la venda, la primera compta amb un capital social de 500.000 euros, mentre que en el cas de la segona és de 3.016 euros.
«Només la construcció del port costarà uns 105 milions d'euros i sumant-hi també la de l'hotel i els accessos, pujarà a uns 140 milions», va explicar Ventura, qui va precisar que tota la inversió és privada i que per tant, el «poble de Tossa no haurà de pagar ni un duro».
Pel que fa als xalets, de moment, no estan previstos en aquest pressupost estimat. «Són molt grans i la construcció la posarem a disposició de la persona que els compri», va afegir puntualitzant que totes infraestructures estaran desenvolupades per empreses catalanes.
Convençut que no sortirà no a la consulta ciutadana -a la qual estan convocats a votar 5.853 tossencs- aquest promotor va avançar ahir, que la pròxima setmana ja s'obrirà una borsa de treball per tal de poder cobrir els 1.500 llocs que es necessitaran durant la construcció del port i després, les 720 places fixes per fer funcionar el port i l'hotel. «Prioritzarem tota la gent de Tossa», va assegurar.
Ventura encapçala també una de les societats mercantils, Star Assetes SL, amb qui l'actual equip de govern (TU), va signar el 2012 un conveni urbanístic per tirar endavant el projecte del port, condicionat a la realització d'un referèndum.
L'altra societat privada és Feanda 2 SL, de qui en aquell moment era administradora Maria Mercè Soler Bertrolich. Ventura també és l'administrador de la societat Lopsel BCN SL, dedicada a la construcció en l'àmbit de l'enginyeria civil, i a la qual el passat 26 de setembre, es van injectar 200.000 euros.
«Sense arguments»
Respecte al perquè no preveu un resultat desfavorable al projecte portuari, Ventura va explicar que els opositors «no tenen arguments». «És un no rotund a tot, perquè si no podríem seure i parlar-ne i no és així», va lamentar l'empresari.
En aquest sentit, va defensar que la finca queda fora de la del Pla d'Espai d'Interès Natural (PEIN) Massís de Cadiretes i que el penya segat on s'ubicaria «no hi ha cap espècia protegida». «El port permetria treure les més de 200 barques que amarren en boies a la Platja Gran i que malmeten el fons marí on hi ha posidònia, una planta aquàtica que sí que està molt protegida», va especificar el promotor, qui va assegurar que l'obra no ocasionaria cap dany mediambiental.
«El port ni es veurà des del poble i ajudarà a millorar una zona on, actualment les finques estan molt abandonades», va concretar Ventura destacant que amb els nous accessos, també es «millorarà molt» la mobilitat de la localitat.
Cal recordar que els detractors, organitzats en la plataforma «Diem No» argumenten que el punt fort de Tossa és el seu entorn natural privilegiat i que aquest projecte en destrossa una part substancial; afegeixen que un port no aportaria una quantitat significativa de turisme nou i de qualitat i que retirar les boies de la badia deixaria lliure l'espai per a qui volgués fondejar-hi lliurement, per la qual cosa continuaria plena d'embarcacions.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada