diumenge, 15 de febrer del 2009

Més notícies per llegir 14 i 15/2/09...

El desdoblament de la N-II passarà a 500 metres del paratge del Vilar de Blanes
Diari de Girona 14/2/09

Foment aprova inicialment el projecte del traçat de la futura A-2 de Maçanet i Tordera, i Blanes s'hi mostra satisfeta tot i no ser "l'opció òptima"
.
L´autovia circularà a 500 metres de la zona del santuari del Vilar.
carles colomer

BLANES / MAÇANET / TORDERA E.BATLLE
El Ministeri de Foment acaba d'aprovar de forma inicial el projecte de l'últim tram del desdoblament de la N-II a la comarca de la Selva: fet que farà arribar la futura autovia A2 des de Maçanet de la Selva fins a Tordera. Aquest tram, d'uns onze quilòmetres de longitud, ha sofert canvis de traçat que beneficien el terme municipal de Blanes, ja que el projecte preveu que la futura autovia transcorri a 500 metres del paratge del santuari del Vilar i no només a 330, com es preveia al principi.
Que la carretera circulés tant a prop del paratge va suscitar que l'Ajuntament blanenc presentés tres contenciosos contra el traçat de desdoblament de la carretera, ja que segons el consistori afectava espais de valor ecològic. D'aquests recursos, els jutjats ja n'han desestimat dos i un encara s'ha de resoldre. Ara, aquest canvi de traçat per part de Foment, segons l'alcalde, Josep Trias (CiU), "ens fa sentir contents, tot i que no és una opció òptima".
Segons el batlle, el nou projecte, que fa pocs dies que ha arribat al consistori, "ens dóna una mica la raó, ja que passa per una zona més tangencial i més per Tordera", que és el que volia Blanes. Pel que fa l'últim recurs, Trias explica que "no es deu haver contestat pel col·lapse en la justícia".
Els treballs de desdoblament d'aquest tram que va de Maçanet de la Selva fins a Tordera tenen un cost de 250 milions d'euros, un pressupost elevat a causa de la seva complexitat orogràfica. Un cop s'hagi fet l'expropiació dels terrenys, es licitarà l'obra i es preveu adjudicar-la i poder engegar les obres durant el segon semestre d'aquest any.
Des de Maçanet de la Selva, l'alcalde, Alfons Soms (PSC), explica que encara no han pogut valorar el traçat del nou projecte perquè els acaba d'arribar, però "no sembla que hi hagi cap modificació aparent" al pas per aquest municipi. Tot i això, afirma que estudiaran si les al·legacions de tipus ambiental que van presentar "s'han inclòs en el projecte, ja que la carretera afecta molt territori de Maçanet": en concret, 58 finques. Pel que fa a Tordera, Diari de Girona va intentar localitzar l'alcalde d'aquesta població, Joan Carles Garcia (CiU), però no va ser possible.
La Selva, en obres
La N-II es troba en obres a bona part de la comarca de la Selva, ja que alberga quatre trams de la futura autovia. Per una banda, hi ha el projecte que s'acaba d'aprovar entre Maçanet i Tordera; de l'altra, el que va de Fornells (Gironès) a Riudellots de la Selva, que ha es va inaugurar el desembre del 2007 i que va acumular dos anys de retard. També hi ha en curs el tram que va de Caldes de Malavella fins a Sils, on les obres avancen a marxa lenta i es preveuen inaugurar a finals d'any; i finalment el que va de Sils fins a Maçanet de la Selva, que ha portat polèmica perquè a causa d'un sobrecost en el pressupost de les obres de desdoblament, l'empresa adjudicatària va decidir deixar de fer els treballs. Això ha obligat a la redacció d'un nou projecte d'aquest tram, on s'incorporaran al·legacions que en l'anterior projecte no s'havien inclòs. De moment, però, no hi ha data per reprendre aquestes obres.


L'Estat allunya de Blanes el traçat de l'N-II
El Punt 14.02.2009 JORDI COLOMER

Foment va publicar ahir l'aprovació provisional del traçat de l'N-II entre Tordera (Maresme) i Maçanet, que durant els darrers anys ha provocat una disputa entre la localitat maresmenca i Blanes. El traçat que ara defensa l'Estat és bàsicament el de l'opció nord, és a dir, el que s'allunya més de Blanes i passa més a prop de Tordera.

L'alcalde de Blanes, Josep Trias (CiU), es va mostrar ahir satisfet del traçat que ha aprovat el Ministeri de Foment, ja que en gran part recull les demandes de Blanes. «La diferència fonamental d'aquest nou traçat és que s'ha reculat cap a Tordera», va assenyalar Trias. L'alcalde va indicar que «passa poc pel terme municipal de Blanes» i va destacar com al més important que «la separació del santuari del Vilar passarà ara de 300 metres a 500». «Contents del tot, no ho estem, perquè tampoc no és ideal, però almenys no passa gairebé per Blanes», va dir com a balanç.

Actualment l'Ajuntament de Blanes estava esperant també una sentència judicial que fa referència al traçat. L'alcalde va dir ahir que el fet que aquesta sentència s'estigui endarrerint tant de temps podria ser perquè ja sabien que es produirien aquests canvis en el traçat.

Des de Tordera, fonts de l'Ajuntament van assenyalar ahir que aquest és el traçat que sempre havien defensat i que ara «el debat serà real», ja que el projecte ferm és sobre la taula. Tot i així, l'Ajuntament de Tordera esperarà uns dies a examinar el projecte i decidir si hi fa o no al·legacions.

El traçat de l'N-II entre Tordera i Blanes ha estat mol polèmic, i des de la vila selvatana es van tirar endavant tres recursos judicials, dos dels quals es van perdre, i fins i tot es va organitzar una manifestació l'any 2007 en defensa del santuari de Vilar que no va ser gaire reeixida i només va aplegar un centenar de persones. Des d'aquell moment la unitat d'acció política que hi havia hagut a Blanes contra aquell traçat va anar de baixa.



El PSC acusa l'alcalde de dir mentides en el tema de l'N-II
El Punt 15.02.2009 J.C.

El portaveu del PSC de Blanes, Josep Marigó, va acusar ahir l'alcalde, Josep Trias (CiU), de fer afirmacions falses amb referència a les declaracions en què afirmava que amb el nou traçat de l'N-II s'havia aconseguit augmentar la distància del santuari del Vilar de 300 a 500 metres. Marigó va afirmar que aquests 500 metres «hi han estat des del principi de la negociació, l'any 2002», i que totes les millores que recull ara el projecte es van negociar quan ell era l'alcalde de Blanes, i ara Trias, diu, les vol «capitalitzar».


Crítiques a l’alcalde de Blanes pel seu desconeixement sobre el traçat de la N-II
Malgrat confidencial 15/2/09

El Ministeri de Foment ha aprovat inicialment el projecte de desdoblament de la N-II entre Maçanet i Tordera. Aquest traçat avarca uns onze quilòmetres, la seva construcció costarà 250 milions d’euros i les obres està previst que comencin en poc més de sis mesos.Des de Blanes, l’alcalde Josep Trias (CiU) ha manifestat la seva satisfacció pel futur traçat ja que transcorrerà a 500 metres del Santuari del Vilar, i no a 330 metres com estava previst en un principi.Davant les manifestacions de Trias, el PSC de Blanes considera que l’afirmació de l’alcalde blanenc “és falsa ja que aquesta distància de 500 metres i el fet que la via passi tangencialment pel límit de Blanes són dues de les condicions que es van assolir l'any 2002 i es van anar millorant fins l'any 2004 a través de les negociacions entre els Ajuntament de Blanes i Tordera, la Generalitat, l'Estat i les entitats mediambientals i econòmiques amb interessos a la zona”.El desdoblament de la N-II al seu pas per Blanes ha estat motiu de discòrdia entre els diferents partits polítics locals. Ha provocat intensos debats socials i mobilitzacions i protestes veïnals. L’Ajuntament de Blanes va presentar tres contenciosos administratius entenent que el traçat afectava espais considerats de gran valor ecològic. Dos d’aquests contenciosos ja han estat desestimats i l’últim està pendent de resolució per part del jutge.




RIELLS I VIABREA E.BATLLE
Riells es gasta 180.000 euros en millores a la xarxa per deixar de contaminar el riu
Diari de Girona 15/2/09

L'ACA preveu actuacions a llarg termini i l'Ajuntament s'ha avançat connectant les noves canalitzacions a la depuradora
.

El riu Tordera. carles colomer

RIELLS I VIABREA E.BATLLE
L'emplaçament de la depuradora de Riells i Viabrea, situada al nucli urbà, i la manca d'unes bones canalitzacions que hi connectin han provocat que l'Ajuntament, després de detectar l'any passat que més d'un 70% de les aigües negres contaminen el riu Tordera, hagi decidit actuar i arreglar tot el sistema de bombament i, per tant, aconseguir que la major part de les aigües vagin a parar a la depuradora.
Aquest fet, explica el regidor de Medi Ambient, Manel Ortí (PSC), l'ha hagut de materialitzar el mateix Ajuntament fent una modificació de crèdit de 260.000 euros perquè l'Agència Catalana de l'Aigua (ACA) "no preveu actuar fins d'aquí a uns anys en aquest sentit". "Per coherència i per posar fi al delicte ecològic", el consistori ha invertit 180.000 euros en l'aprofitament de la depuradora, posant-hi bombes noves, reparant les basses i els decantaments de sòlids i líquids i, finalment, connectant a través d'un tub la major part de la xarxa de clavegueram a la depuradora.
Segons Ortí, gràcies a aquesta nova actuació, en aquests moments hi ha "prop d'un 80% de les aigües negres que ja van a la depuradora" i, per tant, han deixat de contaminar el riu Tordera, malmès durant anys per indústries i municipis que hi han abocat els seus residus de forma indiscriminada.
Aquesta mala pràctica, explica Ortí, fa tota la vida que es duu a terme en el municipi de Riells i Viabrea i "l'ACA ha de tenir en compte que és un delicte ecològic", assegura. Per aquest motiu, després que es fes una auditoria mediambiental del municipi durant l'any 2008, l'Ajuntament va informar l'ACA del que s'havia detectat però aquesta "ens va dir que tot anava a llarg termini i per això vam actuar".
Tot i això, explica l'edil, les converses entre ambdós institucions han continuat i ara, en breu, tindran una reunió on l'Ajuntament demanarà que se'ls subvencionin aquestes despeses, que no els pertocaven, explica Ortí. A més d'aquest ajut, la Diputació "ens ha dit de paraula que segurament n'obtindrem una de 90.000 euros", afirma l'edil.
Pel que fa als 80.000 euros restants que encara l'Ajuntament té per gastar en aquest tema de la reconducció de les aigües negres, els preveu invertir en breu en "acabar d'arreglar el bombament i deixar tota la xarxa de clavegueram de Riells i Viabrea connectada a la nostra depuradora".


Canviar la depuradora de lloc
Una de les altres lluites de Riells i Viabrea és el canvi d'ubicació de la depuradora. Ja que amb el nou Planejament Urbanístic que s'està gestant en aquests moments aquesta, que es va inaugurar l'any 2003, es trobaria "al mig de tots els serveis i quedaria tancada pel nucli urbà que s'està constituint". És per aquest motiu que el consistori ha sol·licitat a l'ACA que se'ls resitueixi aquesta planta en un altre indret.
De moment l'Ajuntament de Riells i Viabrea té tres propostes de l'ACA a sobre la taula i una de les que tindria "més sentit és aprofitar el creixement del polígon de Sant Celoni i Riells" i també, explica Ortí, "compartir-la amb Breda i la Batllòria (Vallès Oriental)", municipis veïns.